Всі рубрики

 

  

 

Порушникам ПДР – «всю суворість закону»?

За останні десять років в Україні зареєстровано понад 400 тис. дорожньо-транспортних пригод з потерпілими, в яких загинуло майже 70 тис. і одержали поранення різного ступеня тяжкості близько 425 тис. чоловік. Аналіз зазначених подій свідчить про те, що зниження адміністративного тиску на правопорушників (зниження розмірів штрафів та позбавлення працівників ДАІ реальних важелів впливу на порушників ПДР) негативно вплинуло на стан безпеки дорожнього руху, призвело до погіршення дисципліни учасників дорожнього руху і, як наслідок, до значного збільшення числа дорожньо-транспортних пригод з тяжкими наслідками. На сьогодні у Комітеті ВРУ з питань законодавчого забезпечення готується до розгляду проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за порушення правил дорожнього руху. Метою законопроекту під реєстраційним № 4001, поданого народним депутатом Сергієм Гусаровим, є «гарантування безпечних умов для учасників дорожнього руху, збереження життя і здоров’я громадян, а також підвищення ефективності впливу на дисципліну учасників дорожнього руху з чітким визначенням правових санкцій за вчинені правопорушення та забезпечення належного рівня реалізації прийнятих рішень по адмінсправам у сфері безпеки дорожнього руху». Спробуємо розібратися, наскільки це відповідає дійсності. Суд порушникові не страшний Ситуація, яка склалася на сьогодні, тобто передача до компетенції органів суду прийняття рішень за протоколами про адмінпорушення щодо учасників дорожнього руху, які допускали порушення ПДР, якщо бути об’єктивними, й справді істотно ускладнює процедуру накладення стягнення та у більшості випадків дозволяє порушникам уникнути покарання через пропуск строків для накладення адмінстягнення, а також через неможливість виконавчої служби забезпечити стягнення великої кількості незначних штрафів. Це призводить до надходження значної кількості таких матеріалів до органів суду, відтак, на сьогодні близько половини протоколів про адмінправопорушення у зв’язку з перевантаженістю судів залишилися не розглянутими, а порушники, таким чином, уникають покарання. Реалізація прийнятих судових рішень зараз не перевищує 36% через відсутність в Україні ефективної системи контролю за виконанням накладених стягнень. У сучасних соціально-економічних умовах низький розмір штрафів за порушення ПДР не здатний стримати учасників дорожнього руху від порушення, а відсутність визначення відповідальності за повторність та систематичність вчинення порушень призводить до ігнорування ПДР як водіями, так і пішоходами. Вирішення цієї проблеми потребує комплексного підходу до розв’язання низки різнопланових завдань, насамперед, у законодавчій сфері. Деякі з них передбачено розв’язати шляхом прийняття згаданого законопроекту. «Вдарити» по порушникові штрафним балом Після ближчого знайомства з законопроектом № 4001 стає зрозумілим, що його завданнями є підвищення ефективності роботи працівників підрозділів ДАІ МВСУ та судів щодо розгляду справ про порушення ПДР та збільшення рівня надходжень до бюджету від накладення відповідних штрафів. Зокрема, положеннями законопроекту пропонується впровадити такий механізм застосування відповідальності за порушення ПДР, який дозволив би уникнути безкарності правопорушниками. Так, наприклад, на осіб, котрі вчинили незначні та необережні порушення, працівники ДАІ накладають штрафи невеликого розміру, які сплачуються через установи банку. За систематичні та злісні порушення до осіб, що їх вчинили, судовими органами приймаються рішення про більш жорстку відповідальність у вигляді великого штрафу або позбавлення права керування транспортним засобом. Ці механізми обіцяють бути прозорими та ефективними. Водночас, законопроект передбачає внесення змін до КУпАП та ЗУ «Про дорожній рух» щодо визначення підстав притягнення до відповідальності за порушення ПДР. Зокрема, пропонується віднести до компетенції працівників МВСУ прийняття рішень щодо покарань за основні види правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху (перевищення швидкості, проїзд на заборонний сигнал світлофора, порушення правил проїзду перехресть, зупинки і стоянки транспортних засобів, обгону, створення аварійних ситуацій, використання незареєстрованих транспортних засобів, з підробленими номерами агрегатів та без номерного знаку, з технічними несправностями та без проходження державного технічного огляду, ненадання переваги пішоходам тощо). Такі порушення, як свідчить статистика, призводять до 80% ДТП та складають 60-70% від усіх зареєстрованих правопорушень. Однак (з огляду на «особливості національної ДАІ») чи не призведе це до корупції та порушень стосовно водіїв з боку самих представників правоохоронного відомства? Питання залишається відкритим. Окрім того, як підсилювальний засіб за системні та злісні порушення, що призводять до ДТП, пропонується застосувати штрафні бали. Така система діє у багатьох країнах світу та підтвердила свою ефективність. Зокрема, її почала використовувати більшість європейських країн колишнього соцтабору (Польща, Чехія тощо). З огляду на це при підготовці законопроекту був використаний зарубіжний досвід, зокрема Польщі, де система «штрафних балів» діє і зарекомендувала себе якнайкраще. Інспектор ДАІ знову «король автостради»? Законопроектом також пропонується внести зміни та доповнення до КУпАП та законів України «Про міліцію», «Про дорожній рух», «Про перевезення небезпечних вантажів». Основні положення законопроекту містять зміни до КУпАП. Передбачено, що за більшість порушень ПДР стягнення накладаються посадовими особами ДАІ, що мають спеціальні звання: інспекторами ДАІ та начальниками підрозділів ДАІ. Тобто законодавець, очевидно, знову хоче наступити на ті ж самі граблі, однак, цього разу вже з більшою силою. А відтак, і удар має бути набагато сильнішим. Простіше кажучи, інспектор ДАІ стане на дорозі всесильним. До чого це призведе – здогадатися не важко. Досвід свідчить, що стягування штрафів працівниками ДАІ безпосередньо на місці порушення – своєрідний карт-бланш для вчинення останніми корупційних дій. Добре, що хоча б за грубі та систематичні порушення ПДР (керування транспортним засобом у нетверезому стані, вчинення ДТП тощо), де санкціями є стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом або значний штраф накладаються виключно судом. Так, у разі систематичного порушення ПДР особою на неї буде накладатися судом великий штраф або вона буде позбавлятися права керування транспортним засобом. Посвідчення водія вилучатиметься працівниками ДАІ лише на підставі рішення суду. Позитивними моментами є те, що законопроект узгоджує норми окремих нормативно-правових актів між собою, усуває термінологічні розбіжності, змінює положення, під час застосування яких на практиці були виявлені проблеми. Так, зміни до ЗУ «Про міліцію» законодавчо передбачають право працівників міліції вимагати усунення порушень правил утримання та експлуатації шляхів не тільки від установ і організацій, а й від фізичних та юридичних осіб. Конкретизовано механізм реалізації такого права шляхом видачі відповідних приписів. Зміни, що вносяться до ЗУ «Про дорожній рух», передбачають удосконалення системи вивчення ПДР. Пропонується покласти на КМУ визначення комплексу заходів із впорядкування діяльності з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, що дозволить удосконалити систему їх підготовки та поліпшити безпеку дорожнього руху. Положення ЗУ «Про перевезення небезпечних вантажів» приведені у відповідність із європейськими угодами у цій галузі, зокрема, спрощується процедура отримання необхідної документації для здійснення дорожніх перевезень небезпечних вантажів, скасовується обов’язковість використання спеціальних світлових сигналів жовтого кольору на транспортних засобах. Замість висновків Однозначно затаврувати цей законопроект чи співати йому дифірамби важко. Очевидно, що він містить багато позитивних і корисних новел. Так, наприклад, його реалізація сприятиме розвантаженню судових органів від неефективної роботи щодо застосування адмінстягнень за порушення ПДР, а відтак, і значної економії бюджетних коштів за рахунок скорочення обсягів робіт та витрат із оформлення і пересилання матеріалів про ці адмінправопорушення, що готуються до розгляду судами. Певне посилення жорсткості норм, що регламентують відповідальність за порушення ПДР, швидше за все, сприятиме зниженню рівня аварійності на автошляхах України та поліпшенню стану безпеки дорожнього руху завдяки підвищенню рівня дисципліни водіїв і пішоходів. Однак, аби не склалося як у приказці про добрі наміри, якими вистелена дорога до пекла, законопроект у тій частині, де йдеться про надання більших повноважень працівникам ДАІ щодо покарання порушника ПДР на місці, слід серйозно доопрацювати. Адже ніякої іншої «користі», окрім створення сприятливої ситуації для процвітання хабарництва, це нововведення не матиме.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________