Економіка + політика = «нерозлийвода»? Цього року представники середнього та малого бізнесу мали змогу висловити Президенту України Віктору Ющенку свою точку зору з приводу складної економічної ситуації, яка склалася в підприємництві. 17 вересня ц.р. у м. Києві відбувся форум «Влада і бізнес – партнери», на якому глава держави розповів про підписаний ним Указ від 3 вересня 2007 р. № 816/2007, яким затверджено Концепцію вдосконалення державного регулювання господарської діяльності.
На порядку денному учасників форуму обговорювалися чотири ключові проблеми вітчизняного бізнесу: 1) вдосконалення системи видачі дозволів та ліцензій; 2) усунення технічних бар’єрів для підприємницької діяльності; 3) реформування системи оподаткування; 4) вдосконалення діяльності контролюючих органів.
Дозвільна система
Розвитку малого та середнього бізнесу продовжує заважати непродумана та неефективна дозвільна система, яка існує в Україні. «Нам слід змінити філософію дозвільної системи. Необхідність отримання дозволів має визначатися ступенем ризику діяльності для людини та навколишнього середовища», – сказав Віктор Ющенко. На його думку, дозволи мають отримуватися на ті види діяльності, які несуть небезпеку життю людини. На всі інші види діяльності, вважає Президент, потрібно або скасувати дозволи, або обмежитись інформуванням про початок роботи підприємства.
Відповідно до Концепції вдосконалення державного регулювання дозвільної системи має забезпечити її спрощення і уніфікацію, зокрема, визначення єдиних вимог щодо порядку видачі, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру, забезпечення практичної реалізації декларативного принципу та запровадження принципу «мовчазної згоди», за яким суб’єкт господарювання за певних умов набуває право на провадження окремих дій щодо здійснення господарської діяльності без одержання відповідного документа дозвільного характеру. Слід підкреслили, що на «круглому столі» «Покращення дозвільної системи як рушійна сила боротьби з корупцією в Україні», який проходив 13 вересня ц.р. (ПТ № 38(59) від 18 вересня 2007 р.), представники Українського освітнього центру реформ та керівники Проекту сприяння торгівлі та інвестиціям USAID/ТІВА зазначили, що саме принцип «мовчазної згоди» може призвести до сплеску появи нових суб’єктів малого та середнього бізнесу.
Необхідність одержання документів дозвільного характеру має визначатися, виходячи зі ступеня ризику виду діяльності для безпеки населення і довкілля. Також глава держави переконаний, що необхідно унеможливити необґрунтоване розширення переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, або встановлення спеціальних процедур ліцензування окремих видів діяльності.
Потреба в запровадженні ліцензування виду господарської діяльності повинна (згідно з Концепцією) об’єктивно випливати з особливих умов здійснення того чи іншого виду господарської діяльності, пов’язаних із потенційною небезпекою для споживачів, суспільства. З урахуванням цього слід скоротити перелік видів господарської діяльності, здійснення яких потребує одержання ліцензій.
Система оподаткування
У Концепції передбачено, що реформування системи оподаткування має забезпечити створення сприятливого підприємницького середовища та лібералізацію фіскальних відносин. Основою для комплексного реформування податкової системи повинно стати прийняття Податкового кодексу України, який має забезпечити, передусім, прогнозованість податкових правил на перспективу та спрощення адміністрування податків і зборів. До основних його завдань глава держави відніс: поступове зниження податкового навантаження та запровадження механізмів стимулювання інвестиційної діяльності та енергозберігаючих заходів, підвищення стимулюючої ролі амортизації в оновленні основних фондів, удосконалення адміністрування податку на додану вартість та забезпечення своєчасного відшкодування з бюджету сум цього податку.
Як зазначив директор асоціації «Союз оптовиків і виробників алкоголю та тютюну» Володимир Демчак, підприємства відчувають лише негативний бік зміни ставки того чи іншого податку, незалежно від того: збільшується вона чи зменшується. Керівники підприємств фізично не встигають підлаштуватися до нових правил оподаткування, які змінюються майже не щороку, замість того, аби скеровувати всі свої зусилля на збільшення виробництва продукції, поліпшення її якості та пошуку нових ринків збуту. Саме тому навіть щорічне зменшення ставки податку не є позитивом для розвитку підприємництва.
Технічні бар’єри для провадження господарської діяльності
Кабінет Міністрів України 1 березня 2006 р. своєю постановою затвердив Державну програму стандартизації на 2006-2010 рр. На переконання Президента України, даний нормативно-правовий акт необхідно привести у відповідність із вимогами Світової організації торгівлі та директив Європейського Союзу, передбачивши скорочення переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації, та прискорення переходу від обов’язкової сертифікації продукції до застосування процедури оцінки відповідності, розроблення та впровадження технічних регламентів на основі європейських директив, прискорення гармонізації національних стандартів з міжнародними та європейськими.
Загалом підприємці просили Президента скористатись своїм правом законодавчої ініціативи для прийняття рішень, необхідних для розвитку підприємництва. Серед пропозицій – прийняття парламентом окремого закону про підприємництво, в якому б були закріплені принципи підприємництва. Найбільшим головним болем підприємців є втручання в їх діяльність політики та окремих політиків. Таке враження, що Україні замало заполітизованого населення, оскільки дехто намагається всупереч всім правилам та традиціям й економіку збудувати на фундаменті політичних переконань та ідей…
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|