Всі рубрики

 

  

 

Державтоінспекція: відродження з попелу?

Одне з найстрашніших китайських проклять звучить приблизно так: «Щоб ти жив у часи перемін». Звісно, у час бурхливого розвитку людської цивілізації від змін не вберегтися, однак бажано було б, аби ці зміни були системними і не такими різкими та кардинально протилежними, як пропонує рідна влада. Йдеться про те, що лише 2,5 роки тому влада заповзялася викоренити ДАІ раз і назавжди. Сьогодні ж ситуація абсолютно протилежна. Відбулася якась незрозуміла реінкарнація ДАІ, яка, схоже, отримала карт-бланш на не зовсім законні дії. Ситуація набуває напруги Сьогодні в Україні триває місячник (10 січня-10 лютого) широкомасштабних оперативно-профілактичних заходів, оголошений із метою виконання вимог Указу Президента «Про невідкладні заходи із забезпечення безпеки дорожнього руху» № 1121/2007 від 20 листопада 2007 р. У рамках цих заходів підрозділи ДАІ проводять оперативно-профілактичне відпрацювання, покликане сприяти стабілізації стану аварійності на автошляхах держави. Протоколи про порушення ПДР складають просто на вулиці. За програмою обміну інспектори патрулюють не у своїх містах – їх розкидали всією Україною. Скажімо, дніпропетровці патрулюють у Львові. Традиційно для останніх днів вилучають посвідчення водіїв. Так, за перший тиждень посиленого патрулювання доріг своїх посвідчень позбулися понад 4 тис. водіїв. Як повідомили в прес-службі департаменту ДАІ МВС, з початку проведення цих заходів за наслідками розгляду судами направлених адміністративних протоколів винесено 12560 ухвал про позбавлення порушників права керування автомобілем. Приміром, за словами інспектора батальйону ДАІ, його група на день вилучає близько 8 водійських посвідчень. Окрім того, суди винесли 27203 ухвали про накладення на водіїв штрафу. Загалом з початку спецоперації працівники ДАІ виявили 370093 порушення ПДР, з них 74228 тих порушень, які є причиною ДТП. Зокрема, виявлено 16362 факти управління ТЗ в нетверезому стані, 55958 фактів створення аварійної обстановки на автодорогах. Інспектори ДАІ порушують права водіїв Статистика, безумовно, річ жорстока. Однак і без неї зрозуміло, що з тією ситуацією, яка на сьогодні має місце на автошляхах, необхідно боротися. Поза сумнівом, на дорогах України має бути наведено порядок, і якомога швидше, але держава не може, спираючись на добрі наміри, чинити свавілля. Це треба робити цивілізовано, адже, як відомо, прийняття рішень про відповідальність за грубі порушення ПДР належить до компетенції судових органів. А останні кілька тижнів працівники ДАІ під час оформлення адміністративних протоколів паралельно розпочали масово вилучати посвідчення на право керування транспортними ТЗ. Однак у чинному законодавстві України процесуальна процедура вилучення посвідчення водія відсутня. Тому дії інспекторів ДАІ, які вилучають посвідчення водія, суперечать ч. 2 ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто до прийняття змін до законодавства України дії працівників ДАІ не відповідають чинним законам України, порушують конституційні права громадян, зокрема, право на справедливий судовий розгляд, свободу пересування та право власності. Водіям, яких суди поспіхом позбавили права керування ТЗ, можна порадити звертатися зі скаргами до голів апеляційних судів або голови ВСУ, які можуть скасувати або змінити постанову суду відповідно до ст. 294 КУпАП. Історія протистояння В Україні практика вилучення посвідчень водіїв інспекторами ДАІ була скасована з набранням чинності ЗУ «Про внесення змін до КУпАП щодо відповідальності за порушення правил дорожнього руху» від 5 квітня 2001 р. Серед мотивів таких змін – боротьба з корупцією в лавах ДАІ. У 2003 р. МВС спробувало самостійно повернути собі повноваження з вилучення посвідчення водія. В результаті два місяці проіснував наказ міністерства, який «дозволяв» це робити на підставі ст. 15 ЗУ «Про дорожній рух», якою, зокрема, передбачалося, що «посадові особи Державтоінспекції Міністерства внутрішніх справ України мають право не повертати зазначене посвідчення до прийняття рішення про позбавлення права або сплати визначеного штрафу». За фактом «затримання посвідчення» видавався тимчасовий дозвіл на керування ТЗ. Після затвердження цього наказу інспектори масово забирали «права» за будь-яке порушення ПДР, без встановлення судом винуватості водія. Однак невдовзі ГПУ внесла до МВС припис «Про усунення порушення конституційних прав громадян шляхом скасування положень Інструкції з організації провадження та діловодства у справах про адміністративні порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, затвердженої наказом МВС України від 22 жовтня 2003 р. № 1217, в частині надання права посадовим особам ДАІ МВС України затримання транспортних засобів та посвідчень водіїв». Цей припис МВС виконало, а наприкінці 2004 р. парламент виключив цю норму із Закону. Сьогодні у ДАІ вилучення «прав» мотивують ст. 260 КУпАП, якою з метою припинення адмінправопорушень у особливих випадках допускаються адмінзатримання, особистий огляд, огляд речей і вилучення речей та документів. Таким чином, МВС стверджує, що вилучення водійських посвідчень та добровільно-примусове супроводження водіїв до суду не суперечить чинному законодавству. Цікаво, що посилання МВС на ст. 260 КУпАП в якості аргументації своїх дій у 2004 р. уже розглядали ГПУ і суди – результат для ДАІ був невтішним. Райдужне майбутнє для ДАІ від Президента 11 січня 2008 р. за поданням Президента України у ВР України зареєстровано проект ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху». Законопроект пропонує різко підвищити штрафи і повернути інспекторам ДАІ право виписувати штраф на місці порушення і особисто визначати при цьому суму штрафу за більшість порушень ПДР (див. Таблицю). Так, якщо на сьогодні мінімальний розмір штрафу становить 3,4 грн, то планується збільшити його до 34 грн, а за керування ТЗ у стані алкогольного сп’яніння пропонується штрафувати на суму від 1360 грн до 1700 грн або позбавляти права водіння на 1-2 роки (зараз – 225-340 грн.). Однак департамент ДАІ МВС України роз’яснює, що стягувати штраф на місці інспектор не зможе, платити потрібно буде через банк. Контролювати сплату штрафів будуть через єдину автоматизовану систему обліку, тому уникнути покарання не вдасться. Приміром, під час проходження чергового техогляду змусять спершу заплатити штраф. Проте за систематичні грубі порушення, як-от: проїзд на червоне світло, виїзд на зустрічну смугу, що призвели до створення аварійної обстановки, керування авто у стані сп’яніння, які передбачають великі штрафи або позбавлення права керування ТЗ, покарати зможе тільки суд. Пропонується ще й таке нововведення, як система штрафних балів. Якщо впродовж року водій набере 30 і більше балів, його позбавлять «прав» на 3-6 місяців, залежно від того, наскільки грубими були порушення. Наприклад, за п’ятикратне затримання водія, який їздить без поліса «автоцивілки», посвідчення позбавлять на 3 місяці, а за двократне здійснення аварії – на півроку. Якщо ж за рік «набігло» 29 балів і менше, то з нового року вони «згоратимуть». У законопроекті передбачено, що на початковому етапі штрафні бали інспектор вручну заноситиме у талон попереджень, а згодом їх облік здійснюватиметься автоматично. Тобто виходить, що нині позбавити можливості водити авто можна тільки за грубе порушення, а у випадку прийняття запропонованого законопроекту за кілька неістотних провин можна буде втратити посвідчення водія. Однак доцільно зауважити, що наразі – це лише законопроект, і законом він стане тільки після прийняття його ВРУ. А до цього часу працівники ДАІ мають діяти у межах повноважень, визначених чинним законодавством України.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________