Всі рубрики

 

  

 

Нова правова політика у сфері безпеки дорожнього руху

Потреба вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху пов’язується з небувалим в Україні ростом дорожньо-транспортного травматизму, який значно випереджає показники більшості держав світу. Недотримання правил поведінки на дорогах є серйозною загрозою для здоров’я населення, що зумовило включення до законів норм про підвищену відповідальність за порушення дисципліни учасниками дорожнього руху. Підвищена відповідальність Як відомо 14 жовтня 2008 р., глава держави підписав ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху». Відтепер КК України запроваджує збільшення розміру штрафів від 200 до 500 НМДГ: за порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження; за допуск до керування ТЗ особи в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння; за невжиття заходів для огородження або визначення ділянок ремонтних робіт, залишення технічного обладнання на дорозі, порушення вимог до використання засобів технічного регулювання дорожнього руху, якщо це порушення спричинило середньої тяжкості тілесне ушкодження, тяжке тілесне ушкодження або смерть; порушення чинних на транспорті правил безпеки руху, якщо це спричинило загибель людей. Змінами до КУпАП пропонується збільшити розміри штрафів за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху в середньому від двадцяти до ста гривень. Значно підвищується відповідальність за вчинення грубих порушень правил дорожнього руху. Перелік адміністративних стягнень, передбачених ст. 24 КУпАП, доповнюється громадськими роботами: особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, у вільний від роботи чи навчання час впродовж чотирьох годин на день виконує суспільно корисні роботи, які призначаються судом на строк від двадцяти до шістдесяти годин. При ухиленні порушника від громадських робіт вони можуть бути замінені на адміністративний арешт із розрахунку один день арешту за п’ять годин громадських робіт, але не більше п’ятнадцяти діб. Стаття 30 КУпАП відтворює положення чинного законодавства про термін позбавлення громадянина спеціального права займатися певною діяльністю. Сьогодні такі обмеження діють стосовно права полювання й права на керування ТЗ строком до трьох років. Якщо ж водій систематично порушуватиме порядок, то буде позбавлений можливості керувати транспортом строком до десяти років. Значною мірою оновлено норму про порушення правил експлуатації ТЗ, правил користування ременями безпеки або мотошоломами (ст. 121 КУпАП). Ця стаття визначає штрафні санкції: від 20 до 25 НМДГ за керування ТЗ, які мають технічні несправності, із якими експлуатація забороняється; від 40 до 50 НМДГ – за керування водіями несправними або не призначеними для перевезення пасажирів ТЗ; за повторне протягом року вчинення порушень можна втратити  право керувати ТЗ на строк від трьох до шести місяців або обмежитися  адміністративним арештом на строк від п’яти до десяти діб; за порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами – штраф від 3 до 5 НМДГ; за керування ТЗ, які не зареєстровані в установленому порядку, без номерних знаків, без талона про проходження державного технічного огляду тощо – штраф від 10 до 15 НМДГ. За повторне протягом року вчинення будь-якого з цих порушень можуть бути призначені громадські роботи на строк від 30 до 40 годин із оплатним вилученням ТЗ чи без такого. Нові санкції До КУпАП включено нову статтю про відповідальність за порушення правил перевезення пасажирів. Вперше за перевезення в маршрутному таксі понад максимальну кількість пасажирів, яка передбачена технічною характеристикою ТЗ, за порушення правил зупинки, за перевезення пасажирів на автобусному маршруті протяжністю п’ятсот кілометрів одним водієм, за перевезення в міжміських і міжнародних ТЗ пасажирів, кількість яких перевищує кількість місць для сидіння, на водіїв накладатиметься адміністративне стягнення у вигляді штрафу від 10 до 15 НМДГ. Крім того, статті 122, 122-2 і 122-4 КУпАП доповнено новими санкціями. Так, перевищення встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду, розташування ТЗ на проїзній частині, користування водіями під час руху автомобіля засобами зв’язку, не обладнаними технічними пристроями, які дозволяють вести розмови без допомоги рук, ненадання переваги пішоходам, невиконання вимог працівника міліції про зупинку ТЗ, залишення місця ДТП може стати причиною позбавлення права керувати ТЗ (залежно від виду порушення) до одного року або до призначення громадських робіт і адміністративного арешту. Порушення правил проїзду залізничного переїзду, яке створило аварійну обстановку, крім штрафу до 40 НМДГ, може спричинити позбавлення права керування ТЗ на строк від одного до двох років або призначення громадських робіт. Крім того, майже в десять разів зростають штрафні санкції за керування ТЗ громадянами, які не мають відповідних документів або передали керування ТЗ особі, яка не має на це права. Хоч ст. 130 КУпАП про керування ТЗ водіями в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, залишилася традиційною, до неї включені нові адміністративні стягнення. Зокрема, керування ТЗ в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, а також передача керування ТЗ особі в нетверезому стані, а так само відмова особи, яка керує ТЗ від проходження огляду на стан сп’яніння, може потягнути за собою накладання штрафу від 150 до 200 НМДГ; позбавлення права керування ТЗ від одного до двох років; громадські роботи на строк від сорока до п’ятдесяти годин; адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб. Повторне вчинення протягом року будь-якого з цих порушень може позбавити водія не лише права керувати ТЗ на строк від двох до трьох років, але й призвести до втрати автомобіля. А якщо водій двічі протягом року зазнавав адміністративного стягнення за керування в стані сп’яніння, то його позбавлять права керування ТЗ до десяти років з оплатним вилученням ТЗ. Порушнику не рекомендовано вживати спиртні напої й наркотики до проведення медичного огляду для встановлення ступеня сп’яніння, бо це може обернутися позбавленням права до трьох років або адміністративним арештом строком від десяти до п’ятнадцяти діб. Особливості адмінстягнень Про вчинення адмінправопорушення складається протокол. Для формування повноцінної доказової бази порушень ПДР передбачається впровадження й використання приладів автоматичної фото- та відеофіксації. Якщо державтоінспектор вважає, що водій вчинив порушення, за яке може бути накладене стягнення у вигляді позбавлення права керування ТЗ, він може вилучити посвідчення водія, але не більше ніж на три місяці з моменту такого вилучення, і видає тимчасовий дозвіл на право керування. Після закінчення трьохмісячного строку особа, у якої вилучили посвідчення, може його отримати, якщо судом не прийняте рішення про позбавлення права керування ТЗ. При виявленні несправності автомобіля, підроблених номерів агрегатів, при відсутності посвідчення водія, при керуванні автомобілем в нетверезому стані або самовільному використанні ТЗ працівник автоінспекції затримує ТЗ не більше ніж на три дні. Порядок вилучення посвідчення водія, затримання й зберігання транспортних засобів має визначатися КМУ. За наявності технічних несправностей і несвоєчасного технічного огляду працівнику автоінспекції надається право тимчасово вилучити талон про проходження державного технічного огляду, а також відсторонити особу від керування ТЗ, якщо є всі підстави вважати, що особа знаходиться в стані сп’яніння. Передбачено, що за більшість порушень ПДР (перевищення швидкості більш як на 20 км/год., порушення правил проїзду залізничних переїздів, керування ТЗ без посвідчення, порушення ПДР пішоходами й велосипедистами) стягнення накладаються інспекторами й начальниками підрозділів ДАІ. Оскарження дій державтоінспектора Водій, який вважає, що державтоінспектор безпідставно його затримав або незаконно вилучив особисті речі чи документи (у тому числі посвідчення водія, технічний талон, ліцензійну картку на ТЗ) або затримав автомобіль чи відсторонив від керування, примусив проходити огляд на стан сп’яніння, може подати скаргу вищому органу або вищій посадовій особі, якій підпорядкований інспектор, прокурору або звернутися до суду. Стягнення може бути накладене не пізніше як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніше як через три місяці з дня його виявлення.  Оскарження чи опротестування заходів забезпечення провадження в справах про адміністративні правопорушення не зупиняє їх виконання. Особливість оскарження полягає в запроваджені перегляду судових рішень про накладання адміністративних стягнень. Раніше постанова судді могла бути скасована чи змінена за протестом прокурора самим суддею, а також незалежно від наявності протесту прокурора – головою суду вищого рівня або його заступниками. Таким чином, зацікавлені особи були позбавлені права на оскарження, що створювало широкий простір для зловживань суддями місцевих загальних судів. За новим законом, постанова судді у справі про адміністративне правопорушення, яка не набрала чинності, може бути оскаржена в апеляційному порядку протягом десяти днів не тільки особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, але і її законним представником, захисником і потерпілим. Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає. Таким чином, закон покликаний підвищити ефективність впливу на дисципліну учасників дорожнього руху. Проте як це втілюватиметься на практиці, покаже час.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________