Перспективи розвитку саморегулювання в Україні Обговоренню законодавчої основи діяльності саморегулівних організацій був присвячений круглий стіл «Саморегулівні організації – дієвий інструмент взаємодії бізнесу та влади», який відбувся у стінах парламенту 15 липня 2009 р. за ініціативи Комітету ВРУ з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва і за інформаційної підтримки Інституту власності і свободи.
Актуальність питання
Необхідність розвитку саморегулівних організацій в Україні назріла давно. За словами голови Комітету ВРУ з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва Наталії Королевської (на фото), це пояснюється недоліками діючої системи державного регулювання, які, своєю чергою, призводять до того, що підприємства витрачають чималі ресурси, щоб забезпечити відповідність застарілим або надто суворим нормам, а держава марнує кошти на підтримку неефективної системи контролю, яка має репресивний характер і не може бути механізмом створення бізнес-клімату. Зрештою ж від неякісних продуктів і послуг страждають споживачі.
Саморегулювання, тобто передача частини прав щодо встановлення правил і контролю за ними учасникам ринку, – поширений у світовій практиці метод скорочення державного регулювання. Однією з основних переваг цієї системи для підприємців Наталія Королевська вважає можливість відстоювати свої інтереси самостійно та з повною відповідальністю перед споживачем і державою. Проте системі саморегулювання притаманні й суттєві ризики, котрі, утім, можна мінімізувати шляхом її коректної побудови. Так, передача організаціям низки регулюючих функцій у жодному разі не має стати черговим бар’єром для конкуренції всередині бізнесу. За словами пані Королевської, не можна допустити, щоб разом із повноваженнями такі організації перейняли корупцію, що процвітає в чиновницьких колах.
Концепція закону
Одним з основних поштовхів до розвитку саморегулювання в Україні, як відзначив президент Спілки кризових менеджерів України Павло Міхайліді, стала заява представників 26 всеукраїнських професійних об’єднань про підписання в листопаді минулого року Меморандуму про наміри щодо взаємного співробітництва в галузі сприяння розвитку саморегулювання підприємницької та професійної діяльності в Україні. До цього документа приєднались більше 40 всеукраїнських громадських організацій, що мають статус саморегулівних за законом або за своїми ознаками. Але прояви діяльності цього інституту залишаються поодинокими. Саме тому, за словами Наталії Королевської, щоб стимулювати розвиток саморегулювання, треба розробити та прийняти спеціальний закон про саморегулівні організації. Для цього вона закликала всіх зацікавлених осіб приєднатися до робочої групи з ліцензування та саморегулювання, котра розпочала роботу на початку червня ц.р. при Комітеті ВРУ з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва.
Про законодавчий акт, який має стати підґрунтям діяльності саморегулівних організацій, розповіла член названої робочої групи та партнер ЮК «Пруденс» Яна Бугрімова: «Саморегулівні організації є елементом ринку, тому закон про них має бути спрямований на захист інтересів трьох суб’єктів: по-перше, саморегулівної організації виробників товарів, робіт та послуг, по-друге, споживачів і, по-третє, держави».
Пані Бугрімова відзначила, що передусім треба створити інституційну основу для розвитку саморегулювання в Україні та визначити статус саморегулівних організацій. «В Україні відсутня така організаційно-правова форма, як саморегулівна організація. Але вона потрібна, оскільки існуючі форми не дозволяють виконати завдання, які ми ставимо перед нею», – переконана Яна Бугрімова. Крім того, така організація має регулювати ринок, а це можна робити трьома способами: шляхом встановлення правил, контролю за їх дотриманням і притягнення до відповідальності за їх порушення. «Ми не говоримо про те, що з прийняттям цього закону державу буде усунено від регулювання ринку, бо це нереально. Саморегулювання виконуватиме комплементарну функцію», – наголосила пані Бугрімова.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|