З кого брати приклад на дорозі? Ліберальність і лояльність, напевно, одна з основних тенденцій законодавчої діяльності. Варто лише переглянути навмання декілька десятків пояснювальних записок до законопроектів чи аналітику до деяких підзаконних актів – і тяжіння до зазначеної ліберальності стане очевидним. Якщо говорити про податкове чи екологічне законодавство, то, дійсно, спрощення деяких механізмів – це позитивні зміни, які дають поштовх розвитку окремих суб’єктів господарювання і економіці загалом. Але існують і протилежні тенденції. Як не дивно, посилення відповідальності також може бути позитивним явищем. Один із вдалих прикладів – сфера забезпечення безпеки дорожнього руху. Але чи в Україні?
Суворіші правила – менше ДТП
Проблему встановлення суворіших правил і санкцій для водіїв обговорювали за останні роки безліч разів. У якості прикладів наводили результати інших країн, але до запозичення їхнього до досвіду було ще далеко. Самі водії усвідомлювали, що відсутність суворого покарання розслаблює і штовхає до порушень, які на перший погляд здаються несуттєвими, а в результаті забирають чимало життів. Шокуючі показники аварійності на дорогах у 2007 р., які були найвищими за кількістю загиблих починаючи з 1990 р. (див табл.), змусили переглянути підходи у цій сфері, і вже майже рік українці користуються новими правилами дорожнього руху (далі – ПДР), точніше, до них застосовують нові санкції.
Для обговорення результатів практики застосування та стану виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» (далі – Закон) в Комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності були проведені слухання. У ході обговорення теми було визначено, що підвищення штрафних санкцій за порушення ПДР та вдосконалення механізму притягнення правопорушників до адміністративної відповідальності дозволили не тільки зупинити стрімке зростання аварійності, яке спостерігалось упродовж останніх шести років, але й зменшити її показники.
Тільки за півтора місяці минулого року, з 17 листопада 2008 р. до 1 січня 2009 р., кількість автопригод, загиблих і травмованих у них людей зменшилась у середньому на 40%, тобто майже наполовину.
Водночас учасники слухань зауважили, що навіть після прийняття Закону розміри штрафних санкцій в Україні залишаються одними з найліберальніших у Європі. Зокрема, якщо в Україні за керування транспортним засобом у стані сп’яніння накладається штраф 260 євро, то в Російській Федерації він становить 360, Угорщині – 1200, Польщі – 1400 євро, а в Німеччині за це довічно позбавляють водійських прав.
Однак ці порівняння навряд чи доречні, адже застосувати в Україні санкції, передбачені в тій же Угорщині, неможливо. Для цього необхідно, щоб рівень доходів громадян дозволяв сплачувати подібні штрафи.
«Дай» ДАЇшникам
Крім того, виникло питання: чому, незважаючи не високі показники ефективності, громадськість постійно висловлюється проти введених санкцій? Адже навряд чи учасники дорожнього руху не зацікавлені у власній безпеці. Тому слід розглянути і протилежний бік медалі.
З набранням чинності зазначеним Законом працівники дорожньо-патрульної служби ДАІ перетворилися не на охоронців правопорядку, як передбачалось, а на папарацці в погонах. Нормою стали вимагання і шантаж на дорозі. За даними Міністерства внутрішніх справ України, станом на 1 вересня ц.р. за результатами оперативно-профілактичних заходів та перевірок, проведених Службою внутрішньої безпеки, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 531 працівника ДАІ, з яких 39 осіб звільнено з ОВС. Найбільше таких випадків зафіксовано у столиці. Вражають і показники кількості кримінальних справ, порушених щодо працівників ДАІ. Лише за вісім місяців 2009 р. їх налічується 64. А за аналогічний період 2008 р. їх було зареєстровано лише 56.
Судова практика також не на боці працівників ДАІ. Аналіз накладених судами стягнень свідчить про те, що, незважаючи на рекомендації стосовно дотримання режиму суворих санкцій щодо порушників на дорозі, у судах продовжується практика лібералізму. На думку профільного парламентського комітету, така позиція судів негативно впливає на профілактику аварійності та порушує принцип невідворотності покарання. Та хіба можна покладати на суди вибір між забезпеченням прав водіїв і зменшенням аварійності у країні?
Парламентарі також висловили стурбованість тим, що останнім часом до ВР було подано низку законопроектів, спрямованих на послаблення відповідальності за порушення ПДР. На парламентських слуханнях Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності зазначив, що вважає недопустимим вносити зараз будь-які зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП), що стосувалися б цієї сфери, і закликав усі гілки влади зробити все необхідне для виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері безпеки дорожнього руху» в його нинішньому вигляді.
Рекомендації парламентарів
Водночас, усвідомлюючи комплексність реформи, було прийнято ряд рекомендацій, які мають забезпечити однозначне виконання Закону. Так, поряд із рекомендаціями щодо утримання від внесення змін до законодавства про ПДР законодавцям запропонували спрямувати свою діяльність на розробку законопроектів, які мають поліпшити вулично-дорожню мережу, покращити підготовку водіїв та усунути суперечності КУпАП. Кабінету міністрів було рекомендовано продовжити роботу над вдосконаленням законодавства і приведенням його до вимог Європейського Союзу, не забуваючи і про належний стан автомобільних доріг у країні.
Судовій гілці влади в особі ВСУ було рекомендовано узагальнити практику застосування судами законодавства про адміністративні правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху: проаналізувати практику застосування судами таких стягнень за порушення ПДР, як адміністративний арешт, громадські та виправні роботи, обов’язкове оплатне вилучення транспортного засобу, а також звернути увагу на практику прийняття рішень у справах про адміністративні правопорушення, пов’язані з керуванням транспортними засобами у стані сп’яніння.
Міністерству внутрішніх справ нагадали, що, посиливши санкції до водіїв, необхідно застосувати механізм суворих покарань і до працівників ДАІ. Якщо обидві сили поставити в рівні умови, результат буде вдвічі кращим: разом зі зменшенням кількості ДТП можна буде спостерігати послаблення корупції. Саме працівники ДАІ повинні показати приклад того, як працювати, дотримуючись букви закону.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|