Старт Конкуренційного форуму-2009 Фахівці з антимонопольного права відтепер мають свій форум, на якому планують обговорювати «свої» актуальні проблеми. На Першому Конкуренційному форумі, який проходив у Києві 15–16 жовтня 2009 р., були озвучені першочергові завдання Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ, Комітет). Серед них – пошук нових підходів до правозастосування: розслідування стану конкуренції на соціально важливих ринках, що зачіпають інтереси мільйонів громадян і тисяч підприємців (ринках ліків, послуг з охорони здоров’я, телекомунікаційних і транспортних, а також послуг вищої освіти). Представники антимонопольного регулятора приділяють особливу увагу припиненню антиконкурентних змов суб’єктів господарювання: за поточний рік було виявлено 500 аналогічних порушень.
Загалом, як виявилося, співпрацю АМКУ та юридичних радників бізнесу можна назвати зразковою. Як зазначив партнер ЮФ «Саєнко Харенко», АМКУ відкритий для діалогу з бізнесом, і цю особливість державного органу не можна не вітати. Тому і проблем у відносинах підприємців та АМКУ небагато. Водночас, як повідомили «ПТ» учасники Конкуренційного форуму, певні недоліки в роботі Комітету є, але вони мають характер крапкових.
Коментарі учасників
Партнер ЮФ «Саєнко Харенко» Володимир САЄНКО:
АМКУ досяг неабияких успіхів у побудові конструктивного діалогу з бізнесом. Однак ми сподіваємося, що Комітет не зупиниться на досягнутому
– АМКУ завжди був одним з найменш формалістичних органів виконавчої влади, налаштованим на діалог з клієнтами. Наш досвід свідчить, що завжди, навіть у найскладніших ситуаціях, співробітники АМКУ прислуховуються до аргументів (юридичних, економічних, ринково-практичних тощо) компаній, а також враховують прогресивний досвід антимонопольних органів інших країн та юрисдикцій. АМКУ досяг неабияких успіхів у побудові конструктивного діалогу з бізнесом. Однак ми сподіваємося, що Комітет не зупиниться на досягнутому, а, навпаки, докладатиме додаткових зусиль, що сприятимуть ще більшій відкритості цього органу. Бізнес сподівається, що Комітет публікуватиме тексти всіх рішень на офіційному сайті, продовжуватиме вдосконалювати нормативно-правової бази та приводити її у відповідність до світових стандартів. Відкритість АМКУ значно спростила б завдання багатьох юристів адекватно і своєчасно висвітлювати антимонопольні ризики, а отже, суттєво здешевила б вартість відповідних юридичних консультацій для клієнтів юридичних фірм.
Радник ЮФ «Саєнко Харенко» Дмитро ТАРАНИК:
Зважаючи на глобальну фінансову кризу, АМКУ всіляко сприяв якнайшвидшому розгляду заяв і видачі дозволів на концентрацію у строки, які дозволили попередити банкрутство придбаних компаній
– Враховуючи загальні тенденції розвитку ринку юридичних послуг у другому півріччі 2008 р., прогнози на поточний рік були песимістичними як щодо професійних юридичних послуг взагалі, так і щодо послуг у галузі застосування антимонопольного законодавства. Юридичні фірми також відзначали помітне уповільнення на українському ринку M & A. Головною підставою для песимістичних настроїв у галузі застосування антимонопольного законодавства була впевненість у тому, що за умов глобальної фінансової кризи ті нечисленні компанії, які наважилися на M & A у 2009 р., вочевидь, нехтуватимуть такими «другорядними» ризиками, як порушення антимонопольного законодавства України.
На щастя, від самого початку 2009 р. характеризується позитивною динамікою завершених трансакцій (особливо транснаціональних M&A-угод). Більше того, ставлення клієнтів юридичних фірм до ризиків, пов’язаних з АМКУ, стало особливо серйозним саме у кризовому 2009 р.
Слід згадати деякі тенденції, що існують в самому АМКУ. Перш за все, це близькість Комітету до бізнесу і розуміння нагальних потреб останнього. Так, цього року на ринку відбулася ціла низка складних M&A-трансакцій, які передбачали отримання дозволу АМКУ на концентрацію. Зважаючи на складну фінансову ситуацію, у якій опинилися компанії, що продаються, навіть незначне відстрочення завершення угоди, у тому числі у зв’язку з отриманням дозволу АМКУ на концентрацію, могло спричинити банкрутство однієї або декількох комерційних структур. Вивчивши належним чином аргументацію та обґрунтування необхідності завершення угод у надзвичайно стислі строки, АМКУ всіляко сприяв якнайшвидшому розгляду заяв і видачі дозволів на концентрацію у строки, які дозволили попередити банкрутство придбаних компаній.
Наступна важлива тенденція – збільшення АМКУ розміру штрафів, що накладаються як на українські, так і на іноземні компанії. Причому Комітет збільшує штрафи за всі типи правопорушень – від неотримання дозволу на концентрацію до зловживання монопольним становищем і здійснення антиконкурентних узгоджених дій. Більше того, останнім часом АМКУ відслідковує здійснення порушень, на які раніше не звертав особливої уваги. Як приклад можна навести напрацьований ним досвід з розслідування справ і ухвалення рішень про антиконкурентні узгоджені дії у вигляді спотворення результатів торгів тощо.
Усі згадані чинники значною мірою вплинули на антимонопольну свідомість як українського бізнесу, так і іноземних компаній, що мають інтерес в Україні. Це, своєю чергою, покращило динаміку розвитку високопрофесійних юридичних послуг у галузі застосування антимонопольного законодавства, а також сформувало попит на такі послуги впродовж кількох останніх років. Причому попит на якісні послуги у сфері застосування антимонопольного законодавства продовжує демонструвати стійку динаміку зростання, навіть у період світової фінансової кризи.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|