Всі рубрики

 

  

 

Притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності: новий механізм

Міністерство юстиції України розробило проект Закону щодо вдосконалення механізму притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності та покращення ефективності функціонування судової влади. Законопроект розроблений на виконання урядового доручення щодо посилення дієвості механізму притягнення суддів до відповідальності як одного зі способів боротьби з корупцією в судовій системі. Рішення про розробку законопроекту було ухвалене 8 грудня 2009 р. на засіданні Кабміну, під час якого розглядали питання про запобігання та протидію корупції, у тому числі в судах, а також обговорювали проблеми в цій сфері. Проект враховує європейські стандарти дисциплінарного провадження відносно судді, зокрема вимоги Європейської хартії про статус суддів. Хартія наполягає, щоб «суд над суддею здійснювали самі судді. Але дисциплінарне переслідування, порушення дисциплінарного провадження, проведення дисциплінарного дізнання, пред’явлення звинувачення на засіданні кваліфікаційної комісії чи Вищої ради юстиції мають здійснювати органи, які не перебувають у їхній залежності і тим більше не є членами цих комісій». Так, проект передбачає створення Дисциплінарної комісії суддів України як окремого, постійно діючого органу в системі судоустрою, функції якого обмежуватимуться вирішенням питань про притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності. Крім того, проект запроваджує інститут дисциплінарних інспекторів, які перевірятимуть факти порушення суддями закону та здійснюватимуть всі процедурні дії з підготовки матеріалів для розгляду Дисциплінарною комісією суддів України. Службу дисциплінарних інспекторів пропонують створити як урядовий орган, що діятиме при Міністерстві юстиції України. Необхідність такої служби при Мін’юсті обумовлена тим, що відповідно до конституційних засад розподілу компетенцій державної влади в Україні функція переслідування за порушення вимог закону та проведення у зв’язку з цим відповідних дій задля з’ясування всіх обставин притаманна органу виконавчої влади. Запровадження зазначеного підходу унеможливить зосередження в одних руках таких функцій, як перевірка фактів дисциплінарних проступків суддів і вирішення питання про притягнення їх до дисциплінарної відповідальності. Розгляд матеріалів та заслуховування пояснень суддів відбуватимуться на засадах змагальності, а самі судді матимуть достатньо можливостей для захисту. Водночас проект визначає чіткі підстави і строки притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності, що унеможливить зловживання при прийнятті відповідних рішень. Крім того, проект пропонує, по суті, нову систему добору суддів. Щоб запровадити її, потрібен конкурсний механізм формування судової системи з професійних кадрів, який полягатиме у складанні кандидатами на посаду судді кваліфікаційного іспиту у формі анонімного тестування та співбесіди. Новий механізм добору суддівських кадрів передбачає доступ саме до суддівської професії, а не до конкретної посади в конкретному суді, що дозволить усунути один із корупціогенних чинників судової системи. Умовою доступу до суддівської професії, що підвищить кваліфікацію кандидатів на посаду судді, має стати обов’язкове проходження ними спеціалізованої професійної підготовки в Академії суддів України. Цей механізм враховує досвід та практику багатьох європейських країн. Найближчим часом проект Закону буде винесений на розгляд КМУ. 726 місць для безоплатних консультацій щодо виборів Міністерство юстиції України створило 726 регіональних громадських приймалень, у яких можна отримати безкоштовні консультації з юридичних питань, пов’язаних із виборами Президента України. У період виборчої кампанії безоплатна правова допомога з питань виборчого законодавства буде основним напрямом діяльності громадських приймалень. Крім того, їхні працівники консультуватимуть громадян з питань запобігання порушенням на виборах Президента України. Інформацію про адреси громадських приймалень можна отримати, відвідавши сайт Міністерства юстиції України (www.minjust.gov.ua/0/7840) або зателефонувавши в управління юстиції, розташовані у відповідних адміністративно-територіальних одиницях. Крім громадських приймалень в управліннях юстиції обладнані інформаційні стенди, що розповідають про вибори, а також методичні куточки з питань виборчого законодавства, у яких представлені юридична література, довідкові матеріали, коментарі до законів України про вибори, добірки виступів керівників органів виконавчої влади про підготовку і проведення виборів. У більшості територіальних управлінь юстиції створені гарячі телефонні лінії та активно працюють виїзні консультативні пункти, що роз’яснюють громадянам їхні виборчі права і правові механізми їх захисту. Уточнюючі дані щодо виборців Станом на 13 січня територіальні органи Міністерства юстиції України передали до органів ведення Державного реєстру виборців уточнюючі дані щодо близько 3 780 000 виборців. Протягом грудня 2009 р. до Реєстру виборців були внесені уточнення щодо майже 75 тис. громадян. З них понад 60,5 тис. уточнень щодо виборців, які проживали на певній території та померли, понад 14 тис. – щодо виборців, які змінили прізвище, ім’я та по батькові, а також 6 тис. – щодо виборців, які змінили дату або місце народження. Загальна кількість відомостей про виборців, поданих територіальними органами Міністерства юстиції України у 2009–2010 рр. з метою формування Державного реєстру виборців, який почав працювати у 2009 р., стосувалася майже 4 млн громадян України. Уточнення Реєстру здійснюється згідно з Порядком первинного уточнення персональних даних Державного реєстру виборців, що був затверджений у травні ц.р. постановою Центральної виборчої комісії.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________