Лізинг: що день наступний нам готує? У 2009 р. ринок лізингу в Україні зазнав відчутного падіння, проте витримав випробування і сподівається на покращення ситуації в цьому році. Саме таких висновків можна дійти, ознайомившись із результатами прес-конференції «Ринок лізингу: підсумки 2009 р. Стан, проблеми, перспективи», що відбулася 14 квітня ц.р. Її організували Асоціація «Українське об’єднання лізингодавців» (далі – Асоціація) та Державна комісія з регулювання фінансових ринків України (далі – Держфінпослуг, Комісія). Під час заходу провідні експерти та практики ринку лізингу повідомили про фінансові результати галузі за минулий рік, назвали проблеми, визначили шляхи їх вирішення та зробили прогнози на 2010 р.
Як свідчить аналіз діяльності лізингових компаній, у 2009 р. спостерігалося суттєве зменшення темпів укладення угод, загальна вартість яких становила 2,47 млрд грн. Причинами падіння є відсутність інвестицій, проте винні в цьому і законодавчі неузгодженості, проблеми судової та виконавчої систем.
За словами члена ради директорів Асоціації Петера Оберауера, обсяг нових угод, укладених у 2009 р. в Україні, складає лише 0,1% від обсягу загальноєвропейських угод. Для порівняння слід зазначити, що в Європі обсяг лізингового ринку у 2009 р. становив 215 млрд євро і продемонстрував падіння на 28% порівняно із 2008 р. Отже, протягом минулого року Україна, яка сподівалася на значне зростання ринку лізингових послуг, зазнала нищівного удару і ще більше віддалилася від європейського ринку.
Якщо ж поглянути на структуру об’єктів лізингу, то найбільшим попитом, як і раніше, користувався транспорт – 59% від загальної вартості об’єктів. Наступними за популярністю у звітному періоді були сільськогосподарська техніка, комп’ютерна техніка та телекомунікаційне обладнання. Структура об’єктів лізингу майже не змінилася порівняно з аналогічним періодом минулого року, що демонструє стабільність попиту на них. Зазначається відсутність у звітному періоді угод з лізингу нерухомості, які мали місце в минулому році.
Заступник голови Держфінпослуг Валентина Левченко зауважила, що Комісія добре знає про труднощі, з якими стикаються лізингодавці в Україні. Особливу увагу слід приділити вирішенню проблеми оподаткування: воно є дискримінаційним для лізингодавців порівняно з оподаткуванням представників інших фінансових ринків, зокрема банківського. Не менш важливі проблеми – обмеженість довгострокових фінансових ресурсів на внутрішньому ринку України та погіршення платоспроможності лізингоодержувачів.
У Держфінпослуг було створено експертну методичну групу, до складу якої увійшли не лише представники державного органу, але й науковці та представники ринку. Спільними зусиллями вони визначили основні напрями, у яких слід спрямувати зусилля Держфінпослуг: удосконалення цивільного та фінансового законодавства про лізинг, розвиток інфраструктури лізингу і активізація її використання учасниками ринку, запровадження механізму рефінансування портфелів лізингових угод, створення умов для збільшення фінансової стійкості лізингодавців.
Представники Асоціації розповіли також про свої законодавчі ініціативи і повідомили, що підготовлений ними законопроект вже перебуває на розгляді в профільному комітеті Верховної Ради України, отже, є надія, що він буде прийнятий. Підготовлений законопроект стосується двох аспектів: податкового та цивільно-правового. Зокрема, цей документ має на меті усунути дискримінаційний підхід до оподаткування комісії та відсотків за лізинговими угодами порівняно з кредитними угодами банків. Пропонується також змінити норми законодавства, що стосуються вилучення майна в боржника, оскільки з початком фінансової кризи ця проблема стала особливо актуальною.
Незважаючи на досить невтішні підсумки минулого року, лізингодавці сподіваються, що вдосконалення законодавства про лізинг спричинить бурхливий розвиток ринку і він посяде одне з провідних місць у сфері фінансових послуг, як це відбулося у розвинутих європейських країнах. Адже, за підрахунками експертів, потенціал українського ринку лізингу становить близько 100 млрд дол.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|