Все про вибори у 584 статтях В Україні виборчі процеси регулюються багатьма нормативно-правовими документами. Більше того, уже стала традицією зміна виборчого законодавства напередодні виборчої кампанії, що, своєю чергою, породжує низку проблем.
Аби створити єдину уніфіковану правову основу для підготовки і проведення виборів, передбачених Конституцією України, голова Верховної Ради України своїм розпорядженням від 15.04.2008 р. створив робочу група з підготовки проекту Виборчого кодексу України. До складу робочої групи увійшли народні депутати України, члени Центральної виборчої комісії, представники Міністерства юстиції України, Секретаріату Кабінету міністрів України, а також фахівці в галузі конституційного і, зокрема, виборчого права. Допомагали групі й міжнародні організацій, які неодноразово давали рекомендації щодо розробки і прийняття виборчого кодексу України: Венеціанська комісія, Координатор проектів ОБСЄ та Програма сприяння парламенту – II.
Результатом дворічної копіткої роботи фахівців став проект Виборчого кодексу України № 4234-1 (далі – Проект), який подали на розгляд ВРУ народні обранці Юрій Ключковський, Сергій Гриневецький, Сергій Подгорний та Віктор Сінченко. Цей 584-статейний проект законодавчого акта був презентований під час круглого столу «Проект Виборчого кодексу України», який наприкінці квітня організували Комітет ВРУ з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, робоча група з підготовки проекту Виборчого кодексу України та Інститут виборчого права за підтримки Координатора проектів ОБСЄ в Україні, Програми сприяння парламенту – II і Програми Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого врядування в Україні».
Керівник робочої групи народний депутат Юрій Ключковський, представляючи громадськості основні положення проекту, підкреслив: «Не можна допустити, щоб Виборчий кодекс України став приводом для політичного протистояння. Навпаки, він має врахувати і задовольнити інтереси й амбіції всіх політичних сил».
Народний депутат України Юрій КЛЮЧКОВСЬКИЙ:
– Проект складається із трьох книг. Перша вмістила загальну частину (спільні для всіх виборів механізми регулювання), друга стосується особливостей загальнодержавних виборів (Президента та народних депутатів), а третя – особливостей місцевих виборів. Спірними залишаються питання про проведення виборів ВР АР Крим та місцевих рад.
Цей документ пропонує запровадити декілька типів виборчих систем, які відповідали б певному типу виборів. У Проекті розрізняється декілька типів виборів, серед яких, зокрема, вибори: Президента України; народних депутатів України; депутатів ВР АР Крим; депутатів сільської, селищної, міської, районної у місті ради; сільського, селищного, міського голови; депутатів районної, обласної ради.
Одна з основних проблем законодавства про вибори закладена в застосовуваних виборчих системах, які зумовили відірваність як народних депутатів України, так і депутатів місцевих рад від виборців через відсутність впливу виборців на персональний склад парламенту. Водночас відмова від пропорційного представництва, яке вже засвідчило свою позитивну роль у формуванні відносно стабільного політичного спектра українського суспільства, і повернення до мажоритарної системи загалом не сприймаються.
У зв’язку із цим робоча група запропонувала застосувати виборчу систему, яка «дозволяє персоніфікувати голосування (відкриті списки кандидатів), що вимагає запровадження регіональних виборчих округів, і водночас зберегти стимули до підтримки загальноукраїнського характеру політичних партій, недопущення їх регіоналізації, що може нести загрозу подальшого поглиблення міжрегіональних конфліктів та дестабілізації ситуації в державі». Що стосується виборів районних та обласних рад, то члени робочої групи вважають за доцільне розглянути можливість повернення до виборчої системи, яка забезпечувала б представництво територіальних громад у районній раді, а районів та міст обласного значення – в обласній раді. Водночас актуальним стало запровадження виборчої системи абсолютної більшості на виборах міських голів великих міст.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|