Перевезення вантажів залізницею: погляд господарників. Наприкінці вересня ц.р. у приміщенні Вищого господарського суду України відбулося засідання круглого столу, на якому судді ВГСУ, місцевих та апеляційних господарських судів, а також науковці та працівники юридичних служб підприємств залізничної галузі обговорили проблеми застосування законодавства при розгляді спорів щодо перевезення вантажів залізницею. Захід відбувся за ініціативи другої судової палати під головуванням заступника секретаря цієї палати, судді ВГСУ Т. Б. Данилової. Активну участь в організації та проведенні круглого столу взяли судді ВГСУ Геннадій Кравчук, Валентина Божок, Світлана Бакуліна, Наталія Волковицька, суддя Київського апеляційного господарського суду Валерій Суховий, суддя Донецького апеляційного господарського суду Тетяна Шевкова, суддя Одеського апеляційного господарського суду Олег Журавльов, суддя господарського суду м. Києва Вікторія Ломака, суддя Господарського суду Донецької області Володимир Матюхін, суддя Господарського суду Дніпропетровської області Ігор Подобед, професор, завідуюча кафедрою транспортного права Київської державної академії водного транспорту ім. Гетьмана Конашевича-Сагайдачного Ірина Булгакова. До участі в обговоренні також було запрошено фахівців залізничної галузі, зокрема начальника головного юридичного управління ДАЗТ «Укрзалізниця» Михайла Ониськова, начальника юридичного управління ДТГО «Південно-Західна залізниця» Олену Клим`юк та інших. У ході дискусії було висловлено багато слушних думок і пропозицій. Так, учасники заходу обговорили питання про наявність кодів у отримувачів вантажу в разі, коли такий отримувач – відокремлений структурний підрозділ, тобто не є самостійною юридичною особою, а також окреслили коло проблем, пов’язаних з оформленням електронних перевізних документів, у тому числі із застосуванням електронного цифрового підпису. Фахівці залізничної галузі зазначили, що система електронного обігу на даний час перебуває на стадії моделювання та напрацювання. Представники «Укрзалізниці» зафіксували тенденцію до зменшення кількості справ у судах і наголосили на значних змінах, що очікуються найближчим часом у правовому регулюванні залізничних перевезень у зв'язку з перетворенням «Укрзалізниці» з державного підприємства на акціонерне товариство закритого типу. Звернули увагу і на те, що фактично зараз відбувається перехід від «статутного» забезпечення залізничних перевезень до «цивільно-договірного». Цікаві ідеї стосувалися порядку обрахування строку позовної давності в порядку ст. 315 ГК України в разі відсутності претензії. Так, запропоновано три можливі шляхи обрахування строку:
Полеміку викликало питання про дотримання претензійного порядку, визначеного Правилами перевезення вантажів, а також про диференціацію понять «переуступний напис» та «переуступний підпис» у контексті їх застосування на залізничній накладній. Окрему увагу учасники обговорення приділили питанням, що виникають у зв'язку з формуванням парку приватних вагонів, зокрема тому, чи має залізниця і надалі відповідати за технічний стан таких вагонів та яким чином визначати їх придатність, зважаючи на те, що вагони є приватною власністю, а загалом за безпеку руху відповідає залізниця. Що стосується проблеми відшкодування за «пільговими» перевезеннями, то учасники обговорення майже одноголосно дійшли висновку, що такі спори мають розглядатись у господарських судах, а практика щодо порядку їх вирішення має формуватися з урахуванням рішень Європейського Суду з прав людини стосовно бюджетних коштів.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|