Інтерв’ю Начальника Центрального міжрегіонального територіального управління Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів Гуменюк Ірини Вікторівни.
Установа з довгою назвою «Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» більш відома як АРМА – Агентство з розшуку й менеджменту активів (далі – АРМА).
- Що передувало створенню АРМА?
До створення АРМА арештоване у кримінальних провадженнях майно вартістю в мільярди гривень по всій країні або залишалось у віданні власника із забороною його відчуження, або вилучалось у нього, проте обидва сценарії негативно впливали на вартість або капіталізацію та/ або інвестиційну привабливість такого майна.
У разі залишення майна у віданні власника, ризик його знецінення був порівняно невеликим, однак таким чином не вдавалося досягнути мети арешту, оскільки підозрюваний у вчиненні злочину мав можливість одержувати доходи від використання майна, потенційно здобутого злочинним шляхом. Своєю чергою це ускладнювало повернення на користь держави таких доходів у разі завершення розгляду кримінального провадження конфіскацією чи спеціальною конфіскацією. Більш того, заборона продажу майна часом шкодить інтересам його власників, до прикладу, коли майно через свої ринкові якості є таким, що потребує продажу в конкретний момент часу.
Під час вилучення арештованого майна у власника жоден з органів державної влади не був уповноважений вчиняти з ним активних операцій, а міг лише зберігати його. Проте на зберігання арештованого майна у правоохоронних органів часто не вистачало коштів.
Отже, таке вилучення, по суті, було вилученням майна з обороту, знерухомленням, що неминуче призводило до знецінення такого майна. Від такого знецінення негативних наслідків зазнавали всі — і власник, у разі повернення йому знеціненого майна після скасування арешту, і держава — у разі стягнення знеціненого майна внаслідок конфіскації чи спеціальної конфіскації.
Прикладом можуть бути арештовані транспортні засоби на штрафних майданчиках, опечатані офісні приміщення, вилучені товари з групи товарів швидкого обороту, вилучені матеріали та засоби виробництва, арештовані кошти на рахунках, на які не нараховуються відсотки, арештована і вилучена готівка тощо.
- Які основні напрями діяльності Центрального міжрегіонального територіального управління Агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочині?
АРМА є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, уповноваженим на формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, які можуть бути арештовані у кримінальному провадженні, а також управління активами, які арештовані у кримінальному провадженні.
У своїй структурі АРМА має розгалужену структуру територіальних органів, в тому числі і Центральне міжрегіональне територіальне управління АРМА.
Центральне міжрегіональне територіальне управління АРМА об’єднує Київську, Житомирську, Черкаську, Чернігівську області та місто Київ з місцезнаходженням у місті Києві.
Основними напрямками діяльності АРМА є виявлення та розшук активів, управління активами, формування державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на територіях закріпленими за кожним територіальним управлінням АРМА.
- Що містить у собі поняття «розшук активів»?
Одним із основних завдань АРМА є виявлення та розшук активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі – Спеціальний Закон), розшук активів - діяльність із визначення місцезнаходження активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави.
Отже, розшук активів, являє собою комплекс заходів, що здійснюються уповноваженим підрозділом АРМА, з метою визначення місцезнаходження таких активів.
- Яким чином виявляються та розшукуються активи, які в подальшому можуть бути передані в управління АРМА?
Статтею 10 Спеціального Закону АРМА наділена повноваженнями щодо отримання доступу до всіх реєстрів та інформаційних банків даних, розпорядниками та/або володільцями яких є державні органи та органи місцевого самоврядування, а уповноважені особи АРМА мають право витребовувати у цих органах документи, які можуть сприяти процесу виявлення та розшуку активів.
АРМА у своєму розпорядженні має безоплатний доступ до інформації, що є у володінні державних органів, органів місцевого самоврядування.
На сьогоднішній день на підставі укладених міжвідомчих угод, в тому числі прийнятих спільних рішень, АРМА має доступ до 43 реєстрів та інформаційних баз даних з обмеженим доступом.
Наразі, на жаль,у суспільстві склалася хибна думка про те, що встановлюючи факт існування активів та визначаючи їх місцезнаходження, АРМА обмежується лише тим, що здійснює певні пошукові дії в реєстрах та базах даних, держателями яких є державні органи, досліджує відкриті джерела інформації, робить окремі письмові запити, за якими отримує документи та іншу інформацію від державних органів, а також здійснює поверховий обмін інформацією з відповідними аналоговими органами іноземних держав.
Враховуючи вищесказане, існування помилкового уявлення про роботу АРМА, функціонування зводиться до рівня послуг, які надаються слідчим, детективам, прокурорам, слідчим суддям (судам).
Проте, відповідно до пункту 1 частини першої статті 16 Спеціального Закону, завданням АРМА є не лише вжиття заходів з виявлення та розшуку активів, але й подальша взаємодія з органами, що здійснюють досудове розслідування, прокуратури, судів з метою накладення арешту на такі активи та їх конфіскації.
- Які загальні засади управління арештованими активами?
1) Забезпечення збереження активів та їх економічної вартості. Цей принцип застосовується для всіх шляхів управління будь-якими арештованими активами, якщо іншого прямо не передбачено Спеціальним Законом (пункт 4 частини першої статті 1 Спеціального Закону).
2) Ефективність, а також збереження та збільшення вартості активів. Цей принцип застосовується для управління такими активами як: рухоме та нерухоме майно, цінні папери, майнові та інші права, і тільки шляхом (у спосіб) їх передачі в управління на підставі договору управління (частина третя статті 21 Спеціального Закону)
3) Строковість і непередбачувана тривалість. Цей принцип прямо не передбачено Спеціальним Законом, хоча безпосередньо випливає зі змісту його положень. Частиною третьою статті 20 та частиною восьмою статті 21 Спеціального Закону встановлено загальне правило:
а) у разі скасування арешту прийнятих в управління активів у формі рухомого та нерухомого майна, цінних паперів, майнових та інших прав, АРМА має повернути такі активи їх законному власнику; у разі скасування арешту прийнятих в управління коштів чи банківських металів АРМА перераховує відповідні кошти та нараховані за ними проценти або здійснює переказ банківських металів та нарахованих за ними процентів на рахунок їх законного власника;
б) у разі ж, якщо активи у формі рухомого та нерухомого майна, цінних паперів, майнових та інших прав було реалізовано, АРМА повертає законному власнику одержані від цього кошти, а також проценти, нараховані як плата за користування банком такими коштами. При цьому особа законного власника (попередній власник реалізованого активу чи держава) визначається виходячи з того, як закінчиться кримінальне провадження.
Наведені правила свідчать, що управління майном – суто тимчасовий захід, тривалість якого до того ж не піддається жодним прогнозам. Арешт може бути скасовано в будь-який час слідчим суддею чи судом за клопотанням як власника, так і третьої особи (про яку слідству, до речі, може бути невідомо), саме досудове розслідування може бути завершено без перспективи судового слідства.
Ці обставини вносять елемент істотного ризику як у діяльність АРМА з організації заходів управління майном, так і в діяльність управителя з управління арештованим майном, адже в умовах непрогнозованої тривалості управління є ймовірність вжиття низки заходів з організації управління, понесення певних витрат як АРМА, так і управителем, після чого не виключене раптове припинення управління.
У зв’язку з цим АРМА дотримується підходу економії ресурсів на етапі організації управління майном, а управителі — зазвичай утримуються від істотних довгострокових інвестицій в об’єкт управління.
- Як свідчать положення частини другої статті 19 Спеціального Закону, а також положення частини шостої статті 100 КПК, на підставі ухвали слідчого судді або суду, чи згоди власника арештованих активів, в АРМА виникає група прав управління щодо майна, арештованого у ході кримінального провадження. Які саме це права? |
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|