Всі рубрики


Свавілля земельного ринку

Зараз дуже велика кількість наших співгромадян якщо особисто й не беруть участі (як правило, як потерпілі) у якійсь конкретній, більш чи менш резонансній – все залежить від вартості сотки землі у цій місцевості – «земельній справі», то вже точно перебувають у повній обізнаності щодо вельми непростої ситуації, яка склалася на вітчизняному земельному ринку. Однією з причин, які призводять до такого стану справ, є недосконалість вітчизняного законодавства у цій сфері та відсутність цивілізованого ринку землі, що створює можливості для певних зловживань. Нещодавно Генпрокуратура проводила перевірку додержання лісового та земельного законодавств, яка підтвердила наявність порушень. Днями ж і Президент України Віктор Ющенко висловив занепокоєння з приводу ситуації, що склалася у сфері земельних відносин. Про це йшлося у листі глави держави до прем’єр-міністра України Віктора Януковича, в якому глава держави відзначає, що на сьогодні Кабмін не виконав близько 70% передбачених указами Президента завдань, спрямованих на врегулювання актуальних питань у вказаній сфері. Це, зокрема, укази «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 червня 2005 р. «Про стан дотримання вимог законодавства і заходи щодо підвищення ефективності державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання і охорони земель» від 21 листопада 2005 р. № 1643 і «Про деякі питання організаційно-правового забезпечення формування і регулювання ринку землі і захисту прав власників земельних ділянок» від 25 липня 2006 р. № 644. Земельні відносини На жаль, порушення у цій сфері носять системний характер. Так, органи місцевої влади та органи місцевого самоврядування продовжують приймати незаконні рішення щодо надання у власність та оренду земельних ділянок. Незаконно змінюється цільове призначення земель, вилучаються особливо цінні землі, землі сільськогосподарського та лісогосподарського призначення. Результати прокурорських перевірок є тому підтвердженням. Тільки у поточному році за їхніми наслідками порушено 231 кримінальну справу, з яких 81 направлено до суду, задоволено 2,8 тис. протестів, розглянуто із вжиттям заходів понад 2 тис. приписів і подань, за актами прокурорського реагування до відповідальності притягнуто 2,6 тис. посадових осіб, за прокурорського втручання відшкодовано понад 20 млн. грн. За позовами прокурорів повернуто 3,9 тис. га земель. Впровадженню ефективного державного контролю за землекористуванням перешкоджає також відсутність розмежування земель державної і комунальної власності, незавершеність інвентаризації земель та їх грошової оцінки. Дотепер фактично розмежовано лише 6% земель, проінвентаризовано 64% земель несільськогосподарського призначення та 55% – населених пунктів, лише у 75% населених пунктів проведено нормативно-грошову оцінку земель. Із 7 тис. об’єктів природно-заповідного фонду половина не має встановлених меж, що призводить до незаконного використання та вилучення заповідних земель. Так, відповідно до Указу Президента України від 25 червня 2007 р. за дорученням Генеральної прокуратури України прокуратурою м. Києва проводилася перевірка законності рішень Київської міської ради щодо надання земельних ділянок в охоронній зоні Музею народної архітектури та побуту України Національної академії наук України. Встановлено, що Музеєм використовується земельна ділянка площею 116 га, межі якої в натурі не виділені, тому охоронна зона не встановлена. Водночас, Київрада поблизу Музею з порушенням закону надає великі площі земель для забудови. Зокрема, товариству «Науково-виробнича фірма «Укрінвестбуд» надано в оренду земельну ділянку площею 9,98 га для будівництва, експлуатації та обслуговування готельно-розважального комплексу та кінноспортивного клубу по вул. Академіка Заболотного, 29. Цим рішенням затверджено містобудівне обґрунтування щодо розміщення цього об’єкта. Однак всупереч ст. 5 ЗУ «Про основи містобудування» Київрада при прийнятті зазначеного рішення участі громадян та їх об’єднань в обговоренні містобудівної документації не забезпечила. Відтак, прокуратура м. Києва у липні 2007 р. це рішення опротестувала. Залишається недостатнім державний контроль уповноважених органів за охороною земель. Фізичними і юридичними особами щороку самовільно використовується близько 1 млн га земель. Приписи державних інспекторів органів державного контролю порушники не виконують, тому третина виявлених порушень залишається не усунутою. Безкарність породжує нову хвилю порушень. Зловживання службових осіб при виділенні земельних ділянок є підґрунтям для незаконного їх використання, безоплатного вилучення за злочинними схемами та подальшого продажу на тіньових ринках, від чого держава втрачає значні кошти. Особливо це стосується земель південного узбережжя Криму, Одеської, Київської та інших областей. Лісові ресурси Як відомо збереження лісових ресурсів є одним з головних завдань держави, оскільки екологічне значення лісів поєднується зі зростанням попиту на деревину на внутрішньому та зовнішньому ринках, зокрема, «тіньовому». На сьогодні лісові угіддя займають площу 10,8 млн га. Більшість з них перебуває у постійному користуванні підприємств, що належать до сфери управління Держкомлісгоспу, Мінагрополітики, Мінприроди, а також органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади. Ці владні органи  належно не впливають на стан збереження лісових ресурсів. Зокрема, Мінагрополітики та Держкомлісгосп не виконують у повному обсязі покладені на них функції управління у сфері лісових відносин, не забезпечують ефективної охорони, дієвого захисту, раціонального використання та відтворення лісів. Якщо обсяг незаконних рубок по Україні складає 6-7 куб. м на 1000 га лісів, то у системі Мінагрополітики він втричі більший. На багатьох лісогосподарських підприємствах поширені випадки розкрадання лісопродукції, зловживання службовим становищем, недбалого ставлення до охорони лісових ресурсів працівниками лісової охорони. Окремі працівники лісової охорони за винагороду покривають лісопорушників. Загалом у системі Мінагрополітики та Держкомлісгоспу у зв’язку з вчиненням службових злочинів працівниками лісової охорони лише у поточному році порушено понад 100 кримінальних справ, з яких найбільше прокурорами Вінницької, Івано-Франківської, Львівської, Житомирської, Тернопільської, Рівненської та Хмельницької областей. За ініціативи прокурорів до різних видів відповідальності (дисциплінарної, матеріальної, адміністративної) притягнуто майже 2000 працівників лісової охорони. Відшкодовано державі 3,2 млн грн завданих збитків. Працівники екологічних інспекцій Мінприроди, на яких покладено функції здійснення державного контролю у лісовій сфері, також стають на шлях скоєння злочинів. Так, службові особи Кіровоградської державної екологічної інспекції незаконно надали дозвіл на вирубування майже 800 дерев вздовж автомобільної дороги, чим завдали державі збитків на суму близько 300 тис. грн. Кіровоградський міжрайонний природоохоронний прокурор 29 травня 2007 р. порушив кримінальну справу за ч. 3 ст. 365, ч. 2 ст. 366 КК України. Триває досудове слідство. Держінспектор з охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області, прикриваючи свою бездіяльність, протягом 2006 р. складав фіктивні протоколи про неіснуючі адміністративні правопорушення у сфері лісокористування та виносив незаконні постанови про накладення адміністративних стягнень. Прокуратура області 22 лютого 2007 р. порушила кримінальну справу за ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366 КК України, яку вже направлено до суду. За подібними фактами також порушено кримінальну справу і прокуратурою Рівненської області. Такому становищу сприяє відсутність належного контролю за підпорядкованими підрозділами з боку центрального апарату Мінприроди. Генеральна прокуратура України виявляє порушення у цьому відомстві. Так, перевіркою встановлено, що посадові особи Міністерства допускають порушення при використанні бюджетних коштів, які виділені на розвиток наукових досліджень у цій галузі. Зокрема, Міністерство уклало договір з одним із науково-дослідних інститутів на виконання робіт щодо моніторингу популяцій видів флори та фауни, які занесені до Червоної книги України, кошторисною вартістю близько 385 тис. грн. З метою незаконного збільшення витрат на оплату праці та отримання державних коштів сфальсифікували документи про кількість працівників, залучених до виконання замовлення, вказавши, що роботу виконували близько півтори тисячі наукових співробітників, хоча фактично до її виконання був залучений 71 працівник. Відтак, зайво виплачено 279 тис. грн. За фактом зловживання службовим становищем Генеральна прокуратура України у липні поточного року порушила кримінальну справу за ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366 КК України. Ще два подібних матеріали направлено для проведення перевірки прокурорам областей. Суб’єкти господарювання нерідко вчиняють злочини при вивезенні лісодеревини за кордон. Так, прокуратура Виноградівського району Закарпатської області 4 квітня 2007 р. порушила кримінальну справу щодо зловживання службовим становищем службовими особами підприємства «Рута» за ознаками злочинів, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366 КК України, які в період з вересня по листопад 2006 р. при здійсненні експортних операцій з поставки пиломатеріалів подали до Виноградівської митниці фіктивні сертифікати про походження лісоматеріалів. З приховуванням від митного контролю здійснено експорт лісопродукції на загальну суму близько 160 тис. грн. Триває досудове слідство.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№23-24 | 31 грудня
Тема тижня:
Податки та збори
Тема тижня
  • Повернення сплаченого збору за пенсійне страхування на купівлю квартири: порядок, дії, документація, вартість.
Придбати PDF-версію
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________