Всі рубрики

 

  

 

Особливості капіталізації російського банківського сектора

Розвиток банківського сектора – найважливіша умова економічного зростання. Залучаючи фінансові ресурси (зокрема, іноземні інвестиції) і надаючи їх згодом російським організаціям і населенню, банки активно впливають на товарні відносини (як у сфері виробництва, так і у сфері реалізації) і тим самим здійснюють безпосередній вплив на соціально-економічні відносини у державі загалом. Рівень капіталізації Одним із визначальних критеріїв розвитку є рівень капіталізації. Існують різні підходи до її визначення. Ринкова капіталізація характеризується ринковою вартістю компанії або вартістю пакетів акцій, часток, паїв. Але оскільки на сьогодні лише вельми незначне число російських банків мають відкриту ринкову оцінку, цей показник застосовувати наразі складно. Часто під капіталізацією банківського сектора розуміються власні засоби або власний капітал банків і їхня достатність для покриття прийнятих ризиків. Капіталізація іноземних банків у багато разів перевищує капіталізацію російських банків. Тим важливіше відзначити, що у світовому рейтингу фінансових компаній з найбільшим показником ринкової капіталізації станом на 12 червня 2007 р. Ощадбанк Росії посів 24-е місце (ринкова капіталізація $81700 млн). Для порівняння: ринкова капіталізація банку Royal Bank of Scotland (UK), що замикає першу десятку в згаданому рейтингу, складає $119 808 млн. Таким чином, очевидно, що в ході інтеграції російської банківської системи у міжнародну найважливішим завданням як самих банків, так і держави, має стати збільшення капіталізації вітчизняної банківської системи. Основні дії, які необхідно для цього зробити уряду РФ і Банку Росії, позначені в Стратегії розвитку банківського сектора РФ на період до 2008 р. Правове регулювання Істотним інструментом розвитку банківської системи, зокрема забезпечення зростання капіталізації, є вдосконалення правового регулювання банківської діяльності. За період, що минув з моменту ухвалення Стратегії, в цілях реалізації положень, спрямованих на підвищення капіталізації банківського сектора, були розроблені і прийняті такі федеральні закони.
  1. Федеральний закон від 21 липня 2005 р. № 106-ФЗ «Про внесення змін до частини другої Податкового кодексу Російської Федерації, а також про визнання нечинними окремих положень законодавчих актів Російської Федерації». Завдяки цьому закону скасоване державне мито, що стягувалося за відкриття філій кредитних організацій.
  2. Федеральний закон від 3 травня 2006 р. № 60-ФЗ «Про внесення змін до Федерального закону «Про банки і банківську діяльність» та Федерального закону «Про Центральний банк Російської Федерації (Банк Росії)». З 1 січня 2007 р. названий закон встановив мінімальний розмір власних засобів (капіталу) для банку в сумі рублевого еквівалента 5 млн євро. У взаємозв’язку з цим законом слід назвати поправки до Федерального закону «Про банки і банківську діяльність», що розробляються Банком Росії. Ці поправки передбачають збільшення статутного капіталу для розрахункових небанківських кредитних організацій до рівня в 2,5 млн євро.
  3. Федеральний закон від 29 грудня 2006 р. № 246-ФЗ «Про внесення змін до статей 11 і 18 Федерального закону «Про банки і банківську діяльність» і статтю 61 Федерального закону «Про Центральний банк Російської Федерації (Банк Росії)». Закон спрямований на спрощення процедури формування капіталу кредитних організацій за рахунок засобів нерезидентів, а також на вдосконалення системи допуску капіталу на російський ринок банківських послуг. Зокрема, Законом були виключені положення ст. 18 Федерального закону «Про банки і банківську діяльність», відповідно до яких кредитна організація була зобов’язана отримувати попередній дозвіл Банку Росії на збільшення свого статутного капіталу за рахунок засобів нерезидентів, а також на відчуження (зокрема, продаж) своїх акцій (частки) на користь нерезидентів. У свою чергу, учасники кредитної організації – резиденти повинні були отримувати аналогічний дозвіл на відчуження належних їм акцій (частки) на користь нерезидентів. З названої статті також були вилучені положення про право Банку Росії встановлювати додаткові вимоги до кредитних організацій з іноземними інвестиціями і до філій іноземних банків щодо обов'язкових нормативів, а також щодо мінімального розміру капіталу наново зареєстрованих філій іноземних банків. Крім того, законом встановлений новий, однопроцентний поріг придбання акцій (часток) кредитної організації, перевищення якого вимагає повідомлення Банку Росії.
  4. З метою розширення джерел збільшення капіталу російських банків був прийнятий Федеральний закон від 29 грудня 2006 р. № 247-ФЗ «Про внесення змін до статей 50.36 і 50.39 Федерального закону «Про неспроможність (банкрутство) кредитних організацій» і статтю 72 «Про Центральний банк Російської Федерації (Банк Росії)». Закон закріплює можливість формування власних засобів (капіталу) кредитних організацій за рахунок субординованих запозичень (гібридних інструментів додаткового капіталу та інноваційних інструментів основного капіталу). Це дозволить російським банкам використовувати міжнародно-визнані фінансові інструменти збільшення капіталу, які відповідають підходам до визначення величини капіталу, рекомендованим Базельським комітетом з банківського нагляду, та які прийняті наглядовими органами розвинених країн і країн з перехідною економікою.
  5. Слід також відзначити Федеральний закон від 17 травня 2007 р. № 82-ФЗ «Про банк розвитку». Як відомо, Банк розвитку створюється для стимулювання економічного зростання і забезпечення розвитку економіки РФ шляхом сприяння підвищенню ефективності інвестиційної діяльності, залученню інвестицій, зокрема прямих іноземних інвестицій, в економіку РФ, розвитку виробничої і фінансової інфраструктури, забезпечення підтримки інноваційної діяльності, підтримки експорту російських товарів, робіт і послуг, а також малого і середнього бізнесу
  6. Аналогічні цілі переслідувалися і при формулюванні ст. 76 Федерального закону від 19 грудня 2006 р. № 238-ФЗ «Про федеральний бюджет на 2007 рік», відповідно до якої уряд РФ у 2007 р. вносить до статутного капіталу ВАТ «Російський сільськогосподарський банк» асигнування федерального бюджету в обсязі засобів, що надходять у 2007 р. до федерального бюджету в рахунок погашення заборгованості перед федеральним бюджетом (повернення якої забезпечує ВАТ «Російський сільськогосподарський банк»), а також передане Банком Росії у скарбницю РФ майно ліквідованих розрахунково-касових центрів Банку Росії (будівлі, споруди, технічні і програмні засоби інформаційних, телекомунікаційних та інженерних систем (мереж).
  7. Поряд з діяльністю із вдосконалення законодавства необхідно відзначити виконану Банком Росії роботу з розширення переліку видів майна в негрошовій формі, статутного капіталу, що вноситься до оплати. З цією метою в Інструкцію Банку Росії від 14 січня 2004 р. № 109-І «Про порядок ухвалення Банком Росії рішення про державну реєстрацію кредитних організацій і видачу ліцензій на здійснення банківських операцій» були внесені відповідні зміни (вказівка Банку Росії від 14 травня 2007 р. № 1828-У), що доповнили названий перелік такими широко використовуваними в банківській практиці видами устаткування, як термінали і банкомати.
Напрями вдосконалення банківської системи Результати законодавчих змін виявляються, як правило, через певний час, проте деякі позитивні зрушення, пов’язані з ухваленням названих федеральних законів, можна відзначити вже зараз. Впродовж минулого півріччя сталося істотне збільшення частки іноземних інвесторів у сукупному капіталі російської банківської системи. У збільшенні капіталізації банківського сектора Російської Федерації (зокрема, за рахунок засобів нерезидентів) відіграли свою роль і нещодавно проведені ІРО «ВТБ» і «Ощадбанку». Хоча ознаки позитивних змін вже помітні, проте на шляху вдосконалення законодавчої бази з метою збільшення капіталізації банківського сектора ще багато що належить зробити. Так, важливим аспектом вбачається інтеграція кредитних організацій (насамперед, на основі злиття і приєднань), результатом якої повинні бути укрупнення російських банків, створення стійкої, капіталізованої банківської системи. Зараз триває робота над проектом федерального закону «Про внесення змін до Федерального закону «Про банки і банківську діяльність». Його метою є спрощення процедур реорганізації кредитних організацій у формі злиття, приєднання і перетворення, а також забезпечення захисту інтересів реорганізованих кредитних організацій та їх кредиторів. Зокрема, передбачається обмежити право кредиторів кредитних організацій, які реорганізуються, вимагати дострокового виконання зобов’язань кредитних організацій і скасувати для кредитних організацій вимогу про обов’язкове індивідуальне письмове повідомлення всіх кредиторів про майбутню реорганізацію. Банк Росії концептуально підтримує необхідність ухвалення такого законопроекту. Мінфін Росії розробляє проект федерального закону «Про внесення змін до Федерального закону «Про банки і банківську діяльність». Проект припускає надання кредитним організаціям права випуску облігацій на суму, що перевищує розмір статутного капіталу або величину забезпечення, наданого в цих цілях кредитній організації третіми особами, а також скасування обмеження на випуск облігацій без забезпечення (на сьогодні – не раніше третього року існування та за умови належного затвердження до цього часу двох річних балансів). Усвідомлюючи надзвичайну важливість збільшення власного капіталу банків, Банк Росії в межах наданих йому повноважень прагнутиме до створення сприятливих умов для такого збільшення. При цьому створення таких умов має супроводжуватися конкретизацією вимог до якості капіталу, що залучається кредитними організаціями, а також вимог, котрі дозволяють оцінювати ефективність діяльності кредитних організацій. На порозі вступу Росії у ВТО завдання зміцнення банківського сектора Росії і збільшення його капіталізації навряд чи можна переоцінити. Тому необхідно найефективніше використовувати наявний у нашому активі час, аби укріпити банківську систему і привести її у відповідність із міжнародними вимогами (зокрема, щодо достатності капіталу).
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

мастер по стиральным > машинам в Одессе>

ремонт кофемашин>

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________