Всі рубрики
 

 

Яким буде Виборчий кодекс України

Вже традиційно кожні нові вибори до парламенту в нашій державі відбуваються за новими правилами. Маємо постійне перебування у пошуку найкращого. А тому тема вдосконалення виборчого законодавства не втрачає своєї актуальності. Зайвий раз це підтвердили останні позачергові вибори до парламенту, оголошення і проведення яких викликало неабиякі хвилювання у суспільстві. Нещодавній виборчий процес засвідчив, що нашій державі потрібно вирішити в найкоротші терміни низку проблем, які стосуються, зокрема, внесення змін до Конституції України. І саме тепер, коли вщухли емоції, викликані позачерговими виборами та початком роботи ВРУ 6-го скликання, вбачається доречним їх аналіз та визначення напрямів подальшого реформування виборчого законодавства, а також застарілого законодавства про референдуми. 16-17 січня 2007 р. у м. Києві відбулась міжнародна конференція «Європейський демократичний доробок та розвиток виборчого законодавства України», організована Європейською Комісією «За демократію через право» (Венеціанська комісія), Координатором проектів ОБСЄ в Україні, Інститутом виборчого права та Офісом Ради Європи в Україні. Метою проведення цього міжнародного заходу стало обговорення проблем реалізації в українському виборчому та суміжному законодавстві європейських демократичних надбань у галузі виборчого права. Під час конференції також обговорювався досвід виборчого процесу 2007 р., шляхи розвитку виборчого законодавства України та перспективи розробки і прийняття Виборчого кодексу. В конференції взяли участь голова Венеціанської комісії Ян Гельгесен, представниця Парламентської асамблеї РЄ Ханне Северінсен, представники ОБСЄ, Ради Європи. Відкрив роботу дводенного заходу голова ВРУ Арсеній Яценюк. Про Конституцію та кодифікацію У своєму вступному слові пан Яценюк, зокрема, зазначив, що «Конституція не може і не повинна бути тим законом, який змінюється під ту чи іншу політичну силу або під політичну ситуацію. Конституція – священний документ для нації. І той процес, який нещодавно започаткував Президент України, а саме створення Національної конституційної ради, є правильним кроком щодо поетапного зваженого підходу стосовно змін до української Конституції». Голова ВРУ наголосив, що Конституція не може бути для опозиції чи для коаліції, вона має бути національною. З огляду на це всі учасники політичного процесу повинні поетапно підходити до політичного консенсусу. На його думку, майданчиком, де можуть усі об’єднатись, і стане Національна конституційна рада. Водночас Арсеній Яценюк підкреслив, що зміни до Основного Закону не можуть відбутись за місяць чи півроку. Це тривалий процес, у якому всі політичні сили мають узяти участь виключно на основі консенсусу. Голова ВРУ наголосив також, що кодифікувати українське виборче законодавство треба, і це повинен бути не лише Кодекс про вибори, а й про референдум. Адже, за словами керівника українського парламенту, одне з головних волевиявлень українського народу на сьогодні чітко не прописане в українському законодавстві. «Ми фактично позбавлені правового регулювання проведення референдумів. У нас є рішення Конституційного Суду, у нас є відповідна норма Конституції і окремі норми, які дають надзвичайно опосередковане уявлення про те, яким чином повинен проводитися референдум чи які питання мають бути поставлені на ньому», – зауважив Арсеній Яценюк. І найголовніше, на його думку, у законодавстві не відображено, як мають імплементуватися рішення того чи іншого референдуму. Про відсутність політичної культури Характеризуючи виборчу ситуацію на найвищому рівні, керівник парламенту підкреслив необхідність формування політичної культури та політичної зрілості в українському суспільстві. «Ми знаходимося поки що у процесі демократичних перетворень, і найважливіше, що нам потрібно зробити нині – сформувати в Україні справжні політичні партії, які б базувалися не на ідеології одного харизматичного лідера, а мали підтримку народу», – підкреслив Арсеній Яценюк. На його переконання, формування реальних політичних інституцій стане тим генератором, який дасть змогу на подальших демократичних виборах отримувати кращі результати, що відображали б волю народу, а не певних політичних лідерів. Виборча система від КВУ У роботі конференції також взяли участь і представники Комітету виборців України, зокрема, голова правління КВУ Ігор Попов, який озвучив позицію Комітету щодо реформування виборчого законодавства в Україні. За його словами, досвід проведення виборчих кампаній в Україні засвідчив, що чинне законодавство про вибори і референдуми багато в чому не відповідає загальноприйнятим міжнародним стандартам, не забезпечує потреб організаторів виборів, суб’єктів виборчого процесу та, власне, виборців. Косметичні зміни законодавства перед кожними наступними виборами частково вирішують нагальні проблеми, проте актуальними залишаються системні зміни. У 2009-2010 рр. Україну очікують чергові президентські та місцеві вибори, хоча не виключається можливість проведення позачергових парламентських або місцевих виборів та загальноукраїнських і місцевих референдумів. Відтак, на його думку, розрізнені і суперечливі виборчі закони України мають бути уніфіковані та об’єднані в єдиний виборчий кодекс, котрий повинен складатися із загальної частини – однакової для всіх видів виборів, а також спеціальної – унікальної для кожного виду виборів і референдумів. Зокрема, КВУ рекомендує запровадити вибори до ВРУ за відкритими регіональними списками. Це сприятиме вирішенню проблем надмірної централізації партій, узурпації влади вузьким колом партійного керівництва, закритого складання списків кандидатів, відсутності взаємозв’язку між депутатами та виборцями. Необхідно також проводити вибори депутатів місцевих рад за різними системами: обласних та міських рад обласних центрів – за пропорційною системою відкритих списків, інших місцевих рад – за мажоритарною системою. Депутати місцевих рад мають представляти інтереси виборців, громади, а не політичних партій, і повинні мінімально залежати від партійного керівництва у столиці. Окрім того, вибори до різних органів влади повинні бути розведені в часі. Проблеми створення реєстру Водночас, вважають у Комітеті виборців, органи державної влади мають забезпечити виконання Закону про Державний реєстр виборців, хоча багато термінів, передбачених цим Законом, вже порушено. ЦВК повинна, зрештою, провести відкритий тендер з розробки програмного забезпечення. Упорядкування реєстру має бути завершене до кінця 2008 р. Слід також скасувати відверто кон’юнктурні норми про використання даних прикордонної служби для виключення виборця зі списку виборців на дільниці. Практика засвідчила, що цю норму виконати практично неможливо. Що стосується діяльності виборчих комісій, то ЦВК повинна формуватися з фахівців, відібраних за професійними, а не за політичними критеріями. Центрвиборчком має стати незалежним органом, який організує виборчі процеси, а не заручником політичних інтриг. Окружні та дільничні комісії, у свою чергу, мають формуватися з професіоналів, що пройшли відповідну сертифікацію. Строки формування виборчих комісій повинні бути достатніми для ретельного відбору їх членів. Також слід збільшити строки підготовки до процедури голосування. Необхідно створити кадровий резерв для членів окружних виборчих комісій та суттєво підвищити зарплату. Щодо витрат на виборчу кампанію Недоцільною та такою, що підлягає обов’язковому перегляду, за словами голови КВУ, є норма законодавства щодо компенсації політичним партіям витрат на кампанію з державного бюджету. На думку пана Попова, слід скасувати компенсацію за оплату політичними партіями реклами на телебаченні та біг-бордах. Ця реклама є дуже дорогою і часто містить недостовірну інформацію та вводить в оману виборців. Партії повинні вести безпосередній діалог з виборцями, а не обмежуватись лише рекламою за державний кошт. Ігор Попов також підтримав позицію Арсенія Яценюка стосовно законодавства про референдуми. За словами голови КВУ, Закон «Про референдуми», прийнятий у 1991 р., вже давно застарів. Практика загальноукраїнського референдуму 2000 р. і спроби проведення місцевих референдумів засвідчили, що за цим Законом неможливо провести результативний референдум. Питання проведення референдумів повинні бути чітко врегульовані і не залежати від політичної кон’юнктури. Вже на початку 2008 р. слід дати однозначну правову оцінку мільйонам підписів, зібраних для проведення трьох загальноукраїнських референдумів під час виборчих кампаній 2006 та 2007 рр. і переданих до ЦВК.  Думка європейських експертів Європейські експерти теж висловили свою думку стосовно реформування українського виборчого законодавства. Зокрема, голова Венеціанської комісії Ян Гельгесен зауважив, що Україна повинна переглянути свою виборчу систему, аби інтереси регіонів були більше представлені. На його думку, чинна пропорційна система має певні недоліки. Так, люди, голосуючи за ту або іншу політичну силу, не бачать тих, хто реально представлятиме в парламенті інтереси їх регіону. Відтак, потрібно надати більше пріоритету регіонам, щоб ті, кого люди вибирають, несли персональну відповідальність за свої обіцянки, вважає голова Венеціанської комісії. Водночас пан Гельгесен підкреслив необхідність швидкого ухвалення Верховною Радою виборчого кодексу, який допоможе уникнути конфліктів під час наступних виборів. Голова Венеціанської комісії також вважає позитивним, що всі політичні сили досягли консенсусу щодо ухвалення цього необхідного для України документа.



 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№19-20 | 25 жовтня
Тема тижня:
Юридичні новини
Тема тижня
  • ВІДМОВА ПІДОЗРЮВАНОГО АБО ОБВИНУВАЧЕНОГО ВІД ЗАХИСНИКА.
Придбати PDF-версію
 

  

Юридичні компанії України

______________________________

  

 

 

 

 

______________________________

 

 

Мобильные телефоны и аксесуары. Самые лучшие цены.