Як подолати безлад у сфері земельних відносин 25 січня 2007 р. в прес-центрі інформаційного агентства «ЛІГАБізнесІнформ» відбувся «круглий стіл» на тему «Стан та перспективи розвитку правовідносин щодо відчуження земель сільськогосподарського призначення. Умови продовження та припинення дії мораторію на землю». Захід було проведено з ініціативи ВГО «Всеукраїнська Третейська Ліга». В роботі «круглого столу», модератором якого був президент Всеукраїнської Третейської Ліги Геннадій Пампуха, взяли участь суддя Верховного Суду України Василь Гуменюк, представники Міністерства юстиції України, Асоціації нотаріусів України, Держземінспекції, Державного агентства з земельних питань, третейські судді, правозахисники, юристи, фахівці із земельних питань.
Під час роботи «круглого столу» його учасники зупинилися на актуальних сьогодні у сфері земельних правовідносин питаннях. Зокрема, вони обговорили зміни до Земельного кодексу України, які були внесені у зв’язку з ухваленням ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008 рік»; перспективи припинення дії мораторію на відчуження окремих різновидів земель у 2008 р.; проаналізували новели в земельному законодавстві, що стосуються відкриття ринку сільськогосподарських земель в Україні тощо.
Новій редакції ЗК до досконалості далеко
У ході обговорення експерти зазначали, що багато останніх земельних ініціатив держави, відображених у новій редакції Земельного кодексу у зв’язку із змінами, внесеними ЗУ «Про Державний бюджет на 2008 рік», недостатньо продумані і не мають чітких механізмів реалізації, що може негативно позначитися на стані вітчизняного ринку землі. Зокрема, це стосується продажу всіх земель державної і комунальної власності виключно через аукціони. За словами фахівців, загалом активний рух по проведенню аукціонів потрібно підтримувати, адже це механізм, який дозволяє спрямувати гроші до місцевих бюджетів, зробити продаж земельних ділянок більш прозорим та позбутися корупційних схем. Однак необхідно розуміти, що аукціони не є панацеєю, і чітко регламентувати процедури їх проведення. На жаль, ЗУ «Про Державний бюджет на 2008 рік» не дає відповіді на питання, які це будуть процедури, хто ліцензуватиме діяльність по проведенню аукціонів, яким чином фінансуватиметься підготовка земельних ділянок до аукціонів тощо. Також, вважають спеціалісти, терміново має бути проведена робота з розмежування земель. Ситуація, яка склалася сьогодні, гальмує проведення земельних аукціонів, а у майбутньому може стати великою проблемою для органів місцевого самоврядування, які захочуть заробити гроші для бюджету на аукціонах, не визначивши при цьому, яка земля відноситься до комунальної і державної власності.
Окрім того, начальник управління зі здійснення державного контролю за використанням і охороною земель Держземагентства В’ячеслав Виноградов відзначив, що в новій редакції Земельного кодексу, відображеній в ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008 рік», багато пунктів носять декларативний характер. Зокрема, найбільш гостро стоїть питання щодо землі, яка знаходиться поза межами населених пунктів й головних доріг. Не враховані питання, пов’язані з розвитком інженерних мереж, схем використання і охорони земель тощо.
Спеціалізовані суди наведуть лад?
Учасники «круглого столу» також акцентували увагу на якомога швидшому ухваленні Закону «Про земельний кадастр», який дозволив би покласти край будь-яким махінаціям із землею. За словами Геннадія Пампухи, сьогодні за відсутності Закону «Про земельний кадастр» накопичилося дуже багато державних актів на право власності на землю, які необхідно якнайшвидше зареєструвати або перереєструвати в земельному кадастрі. Це головне, що повинні в якнайкоротші терміни зробити власники цих прав, щоб запобігти можливим махінаціям.
Натомість, на думку судді Верховного Суду України Василя Гуменюка, впровадження в Україні спеціалізованих судів, які займалися б виключно земельними питаннями, сприяло б наведенню ладу у сфері земельних відносин у сьогоднішній ситуації. Він, зокрема, відзначив, що доцільно зробити один апеляційний суд в Україні або ж міжобласні суди по всіх регіонах з метою проведення інвентаризації земель. За його словами, оскільки на сьогоднішній день в Україні немає ні банку землі, ні єдиної бази даних земель, ні земельних судів, трапляються ситуації, коли дві особи можуть отримати або купити одну й ту ж ділянку землі. Суддя ВСУ вважає, що головна небезпека криється в тому, що земельні спори зараз вирішують районні, адміністративні, господарські суди, а також Верховний Суд України. У зв’язку з цим дуже складно напрацювати єдину практику розгляду та вирішення земельних спорів.
На переконання Василя Гуменюка, великих перешкод для появи в Україні земельних судів немає. Для їх створення відповідний Указ повинен підписати Президент. Що стосується визначення чисельності працюючих в цих судах, то це – питання спеціалізації, яке може вирішити та ж президія апеляційного суду в тому чи іншому регіоні.
Щодо перспектив припинення мораторію
Як відомо, згідно із ЗУ «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо заборони продажу земель сільськогосподарського призначення до ухвалення відповідних законодавчих актів» № 490-V «земельний» мораторій було продовжено до 1 січня 2008 р. 15 січня 2008 р. Верховна Рада України не підтримала ініціативу щодо продовження мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення. Два відповідні законопроекти було відхилено парламентаріями. Зокрема, проект закону народного депутата Олександра Ткаченка «Про внесення змін до пунктів 14 і 15 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України (щодо терміну на продаж земельних ділянок)» № 1025, який пропонував продовжити мораторій до 1 січня 2011 р., та аналогічний законопроект Катерини Ващук № 1051, яким пропонувалося продовжити мораторій до 1 січня 2010 р.
На сьогодні ЗУ «Про Державний бюджет на 2008 рік» передбачає, що мораторій на продаж землі сільгосппризначення діє до тих пір, поки не буде прийнято два доленосні законодавчі акти – закони «Про державний земельний кадастр» і «Про ринок земель». У свою чергу, Президент України Віктор Ющенко вимагає скасувати мораторій на продаж землі сільгосппризначення з 2009 р. Гарант Конституції аргументує свої вимоги тим, що мораторій є обмеженням прав власників землі, які не можуть нею розпорядитися повною мірою. Глава держави також пропонує, щоб земельне законодавство містило інші застереження від можливих ризиків, наприклад, тимчасово або постійно обмежувало права власності на землю для громадян інших держав.
Разом з тим, на думку фахівців, затяжний характер мораторію на продаж землі призвів до складної ситуації, з якої немає простого та однозначного виходу. Раптове скасування мораторію може обернутись обвалом наявного, тобто тіньового, ринку земельних ділянок. Сьогодні в Україні в цьому не зацікавлено дуже багато дуже впливових людей на різних рівнях: наприклад, представники влади від села до столиці, які сьогодні мають пряме чи опосередковане відношення до розпорядження землею та до тіньових схем на ринку землі. Це ж стосується і представників великого та середнього аграрного бізнесу, які тримають земельні паї в оренді чи заставі під позику грошей. Зараз вони спокійно користуються землею за мізерну орендну плату і не хочуть витрачати гроші на купівлю ділянки. Вони також не хочуть, щоб цією можливістю скористались інші. Ця категорія осіб теж має доступ до тіньових схем ринку землі і за бажання може ними користуватися. Крім того, у скасуванні дії мораторію не зацікавлені ті, хто вже є власником землі, до того ж великих площ, й не бажає її поки продавати, чекаючи зростання цін і капіталізації вкладених коштів, оскільки з відміною мораторію ціни можуть знизитися. У скасуванні мораторію можуть бути зацікавлені хіба що ті, хто хоче купити землю або продати її, але не має доступу до тіньових схем і не може скористатись ними.
Сьогодні деякі депутати від коаліції запевняють, що до кінця цієї сесії або на початку наступної Верховна Рада матиме нову редакцію цих двох законів, і вже в першому півріччі 2008 р. їх можна буде реалізувати.
Водночас зараз головне питання не в доцільності (чи недоцільності) продовження мораторію, а в необхідності забезпечення правових, організаційних та економічних умов для формування ринку товарних сільськогосподарських земель і належного захисту прав власників. Чергове продовження дії мораторію і неприйняття готових проектів законів про ринок земель стане найпримітивнішим рішенням, яке може бути в цій ситуації.
Коментар фахівців
Суддя ВСУ
Василь ГУМЕНЮК: – У нас зараз немає ні банку землі, ні єдиної бази даних земель, ні земельних судів. Таким чином, дві людини можуть отримати або купити одну й ту ж ділянку землі. Щоб уникнути такої ситуації, треба створити спеціалізовані суди, в яких людям було б легше відстояти свої права. Великих перешкод для появи в Україні земельних судів немає – Президент повинен підписати відповідний Указ. Сьогодні основна небезпека криється в тому, що земельні справи вирішуються районними, адміністративними, господарськими судами та Верховним Судом. У зв’язку з цим дуже складно напрацювати єдину практику вирішення земельних спорів. Президент ВГО «Всеукраїнська Третейська Ліга» Геннадій ПАМПУХА: – Сьогодні необхідно акцентувати увагу на якомога швидшому ухваленні Закону «Про земельний кадастр», який дозволив би припинити всі можливі схеми махінацій із землею. Адже у нас сьогодні дуже багато державних актів, які потрібно щонайшвидше зареєструвати або перереєструвати в земельному кадастрі. Це головне, що повинні в найближчому майбутньому зробити селяни. Інакше підстав для махінацій буде більш ніж досить.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|