Всі рубрики


Статус Києва: час змін

Нещодавнє прийняття ВР України постанови «Про призначення позачергових виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови» змусило експертів знову заговорити про недосконалість нормативно-правового акта, яким закріплений спеціальний статус столиці України – ЗУ «Про столицю України – місто-герой Київ» (далі – Закон). Після ухвалення парламентом 15 січня 1999 р. цього Закону народні депутати робили заяви, депутатські звернення та запити щодо порушень під час його прийняття та необхідності приведення його тексту у відповідність із діючим законодавством. Чергові пропозиції стосовно внесення змін до «столичного закону» висловлювалися на «круглому столі», організованому Радою громад України 27 березня ц.р. у приміщенні «Укрінформу». Попередні спроби 5 червня 2000 р. у Верховній Раді був зареєстрований законопроект № 3182-1 «Про внесення змін до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» за авторством колишнього мера столиці, народного депутата ВР України 3-го скликання Леоніда Косаківського. Але парламент його не розглядав. Така ж доля спіткала й аналогічний законопроект № 8741 від 20 січня 2006 р. за авторством народного депутата ВР України 4-го скликання Юрія Кармазіна. Не увінчалися успіхом і деякі інші законодавчі ініціативи з приводу змін до окремих статей чинного Закону. Отже, на сьогодні Закон, попри постійну його критику, діє. Заплутані, недосконалі, нечітко виписані норми чинного Закону, що визначають статус Києва як столиці, міських органів влади та їхніх керівників, вже призвели до розбіжностей у їхньому прочитанні та тлумаченні з боку посадовців різного рівня, проблем у їхньому практичному застосуванні, конфліктних ситуацій, протестів органів прокуратури, судових позовів. Знадобилася навіть допомога Конституційного Суду України, який був вимушений тлумачити окремі положення Основного Закону й Закону, якими регулюється діяльність органів місцевого самоврядування й виконавчої влади м. Києва. Наочним прикладом недосконалості чинного Закону стала суперечка між КМДА й Мін’юстом щодо компетенції міськдержадміністрації затверджувати нові тарифи на житлово-комунальні послуги в 2006 р. Пропоновані зміни Отже, на «круглому столі», в якому брали участь три попередніх керівника Києва (колишній міський голова Леонід Косаківський, екс-голова КМДА Іван Салій та в.о. Київського міського голови в 1990-1992 рр. Олександр Мосіюк), був представлений черговий законопроект щодо внесення змін до чинного Закону. Учасники заходу найбільшу увагу акцентували на розподілі повноважень КМДА та Київради, а також на зміні процедури виборів міського голови. На думку учасників, у столиці мають існувати повноцінне самоврядування з усіма його атрибутами (міська рада, міський голова, сформований ними виконавчий комітет) і повноцінна міська державна адміністрація як місцева ланка в єдиній системі державної влади – із різними функціями та повноваженнями, котрі слід ретельно виписати. Вибори міського голови мають відбуватися в два етапи. Щоправда, другий тур виборів необхідний лише у разі, якщо до виборчого бюлетеня для голосування було включено більше двох кандидатів на посаду міського голови і за результатами голосування жоден кандидат не набрав більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні. При цьому автори законопроекту пропонують запровадити порядок, за яким між кандидатами на посаду київського міського голови, котрі включені до виборчого бюлетеня на повторні вибори, мають проводитися теледебати. Якщо до виборчого бюлетеня для голосування було включено не більше двох кандидатів на посаду київського міського голови, обраним вважається кандидат, який набрав більшість голосів виборців, котрі взяли участь у голосуванні. У будь-якому випадку, встановлюється правило, за яким обраним міським головою вважається той кандидат, за якого проголосували не менше 25% киян, внесених до списку виборців. Метою таких змін розробники законопроекту називають унеможливлення ситуації, коли міським головою може стати особа, котра не має реальної підтримки киян, а також мінімізацію випадковості у такій надзвичайно важливій справі, як обрання керівника столичного мегаполіса – однієї з найскладніших управлінських систем у державі. Також законопроект передбачає заборону одній особі обіймати посаду київського міського голови більш ніж два терміни поспіль. Однією з головних новел проекту ЗУ «Про внесення змін до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» є те, що одна особа не може суміщати посаду київського міського голови з посадою голови КМДА, позаяк це є зневагою до конституційних норм, зокрема, ст. 7 Основного Закону, яка гарантує місцеве самоврядування в Україні. Однак, як зазначив Олександр Мосіюк, хоча «концепція внесення змін до Закону є правильною, але подальша доля законопроекту – туманна».
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№1-4 | 29 квітня
Тема тижня:
Юридичний форум
Тема тижня
  • Незворотність змін. Мін’юст та міжнародні партнери – втілюємо зміни разом!
  • Проарбітражний підхід. Про підсумки застосування нового арбітражного законодавства.
  • ДП «СЕТАМ» перейшло від Мін’юсту до сфери управління АРМА.
Придбати PDF-версію
 

  

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________