Всі рубрики


Столичні органи опіки та піклуваня потребують контролю та координації

Законодавство України визначає основи соціальної захищеності інвалідів і гарантує їм рівні права з усіма іншими громадянами, участь в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають їм можливість вести повноцінний спосіб життя. За даними ПФУ, у столиці мешкає близько 133 тис. інвалідів, з яких чимало працюють. Торік Київська міська держадміністрація затвердила програму «Безбар’єрне середовище», спрямовану на поступове формування умов для вільного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями до об’єктів житлового та громадського призначення. Однак стан її виконання, на думку фахівців і самих інвалідів, не відповідає вимогам сьогодення. Так, цьогоріч в експлуатацію вже прийнято близько 200 об’єктів житлового та громадського призначення, при цьому органи соціального захисту надали лише 47 погоджень щодо наявності в них відповідних пристосувань для відвідування інвалідами. Як зазначає заступник прокурора м. Києва Вадим Горан, це дає підстави вважати, що районні адміністрації під час здачі об’єкта в експлуатацію у свої розпорядження про затвердження відповідної комісії не включають представників управління соціального захисту населення. Відтак, інваліди лишаються сам на сам зі своїми проблемами та не мають змоги хоча б інколи відвідувати торговельні та розважальні центри. – Однією з найбільш незахищених категорій інвалідів є громадяни з психічними захворюваннями. Як здійснюється контроль за закладами, де перебуває зазначена категорія осіб? – У Києві діє три психоневрологічних інтернати для повнолітніх осіб, які на сьогодні не задовольняють потребу в лікувальних закладах для цієї категорії хворих. В столичному управлінні соціального захисту на черзі для поселення до чоловічих психоневрологічних інтернатів перебуває 216 осіб, до жіночих – 217. Відсутність належних місць у цих закладах сприяє тривалому перебуванню хворих у психіатричних лікарнях та поповнює лави безпритульних. Однак навіть в тих інтернатах, які працюють, керівництво не в змозі створити гідні та безпечні умови для проживання підопічних осіб. Складається враження, що Головне управління соціального захисту населення, якому підпорядковані ці заклади, не здійснює контроль за їх діяльністю. Приміром, під час перевірки Ново-Білицького психоневрологічного інтернату встановлено порушення правил зберігання лікарських засобів. Враховуючи особливості медичного нагляду за підопічними інтернату та складність хвороб, керівництво і відповідальні особи цього закладу вкрай безвідповідально ставляться до забезпечення належних умов зберігання та контролю за якістю ліків. У кабінетах для надання медичної допомоги зберігаються лікі, строк придатності яких закінчився ще у 2005 р. В інтернаті також виявлено факти системного порушення правил пожежної безпеки. Беручи до уваги можливість неадекватної поведінки хворих, це може спричинити непередбачені наслідки. – У сучасному середовищі особливого піклування та захисту потребують діти-інваліди, права яких почасти порушують особи, котрі повинні їх захищати… – Так, нині питання захисту дітей-інвалідів потребує особливої уваги з боку працівників прокуратури міста. Численні порушення під час нарахування пенсії і соціальної допомоги, житлових і майнових прав дітей-інвалідів, масові порушення в діяльності районних органів опіки та піклування дають підстави для висновку, що столиця вже не є прикладом для інших регіонів. Нещодавно встановлено, що вихованцям Дарницького будинку-інтернату безпідставно не нараховувалися та не виплачувалися пенсії у випадку втрати годувальника. Аналогічна ситуація склалася у цьому ж інтернаті стосовно дітей-інвалідів, які також не отримували соціальної пенсії. За дорученням прокуратури Дарницького району права дітей поновлено і здійснено виплати на загальну суму 14 тис. грн. Встановлено також численні факти порушення житлових і майнових прав дітей-інвалідів під час влаштування їх до інтернатів. У таких випадках відсутні зобов’язання щодо забезпечення їх житлом після повернення. У зв’язку з чим прокуратура Подільського району внесла три протести на розпорядження районної адміністрації про влаштування дітей до цих державних закладів. Досить часто районні адміністрації під час встановлення опіки над недієздатними особами та призначення останнім опікуна за поданням органу опіки та піклування порушують чинне законодавство. На такі розпорядження райдержадміністрацій, які допустили порушення, органи столичної прокуратури також внесли відповідні протести. – Поширеність та системність порушень чинного законодавства у сфері захисту прав інвалідів у так званих опікунських радах нині набули масового характеру. Хто здійснює контроль за діяльністю опікунів? – Відповідно до чинного законодавства України на органи опіки та піклування покладено обов’язок захисту особистих та майнових прав осіб, які перебувають під опікою. Однак ці органи надають дозволи опікунам на вчинення різного роду правочинів з майном підопічних без вивчення особових справ недієздатних громадян та законності укладення таких правочинів. Приміром, розпорядженням Дарницької райдержадміністрації опікуну надали дозвіл від двох підопічних укласти договір довічного утримання з донькою опікуна. Укладення такого договору є незаконним і недоцільним, оскільки за умовами договору набувач зобов’язується повністю утримувати недієздатних, хоча опікун за виконання обов’язків і надалі отримуватиме державну допомогу. Крім того, укладення договору з близьким родичем опікуна заборонено законодавством. Прокуратура Дарницького району пред’явила до суду в інтересах недієздатних осіб заяву про визнання договору довічного утримання недійсним. Судовий розгляд триває. Перевірками також встановлено факти укладення договорів довічного утримання від імені недієздатних громадян, які перебувають в психоневрологічних інтернатах на повному державному забезпеченні. Зокрема, від імені таких осіб укладено договори довічного утримання, за якими останні втратили право власності на квартири, які їм належали. Враховуючи, що ці особи перебувають в психоневрологічних інтернатах, умови договору довічного утримання в частині утримання та забезпечення цих осіб фактично не можуть бути виконані. Проте опікунська рада Святошинського району, яка надавала дозволи на укладення договорів, не вжила належних заходів до поновлення житлових прав недієздатних осіб та розірвання договорів. У зв’язку з цим в інтересах цих осіб прокуратура Святошинського району пред’явила до суду позовні заяви про розірвання договору довічного утримання. За підсумками розгляду позовів інвалідів повернуто до власних помешкань. Нехтуючи чинним законодавством, працівники органів опіки та піклування не дотримуються правил щодо здійснення контролю за діяльністю опікунів, які тривалий час не відвідують підопічних в інтернатах. При цьому вони без дозволу органів опіки та піклування реєструють у помешканні недієздатних сторонніх осіб, здають квартири в оренду. Формальний підхід органів опіки та піклування до підбору опікунів підопічним психоневрологічних закладів набув масового характеру. На роль опікунів призначаються люди, котрі не дотримуються норм моралі, а зацікавлені лише в матеріальній вигоді. Такі порушення виявлені у більшості райдержадміністрацій м. Києва. Такий стан справ у районних органах опіки та піклування зумовлений тим, що районні опікунські ради у разі виникнення суперечливих питань намагаються вирішити їх самостійно, до того ж по-різному. Причина – відсутність відповідного контролюючого органу на рівні КМДА. Хоча ЗУ «Про місцеві адміністрації» та інші нормативно-правові акти не передбачають створення при міській адміністрації відповідного відділу, який би контролював та координував діяльність районних органів опіки та піклування, проте його створення конче потрібне, оскільки прокурорські перевірки засвідчили, що у діяльності органів опіки та піклування є великі проблеми.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№23-24 | 31 грудня
Тема тижня:
Податки та збори
Тема тижня
  • Повернення сплаченого збору за пенсійне страхування на купівлю квартири: порядок, дії, документація, вартість.
Придбати PDF-версію
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________