Всі рубрики


Про деякі питання судової практики у справах про банкрутство

До господарських судів України систематично надходять звернення арбітражних керуючих з проханням роз’яснити порядок виконання постанов про визнання банкрутами та призначення ліквідаторів за ст. 25 ЗУ «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» із посиланням на те, що ліквідатори підприємств-банкрутів з метою виконання обов’язків зобов’язані отримати витяг із Єдиного державного реєстру з інформацією про зміну керівництва підприємства та призначення ліквідатора для відкриття розрахункового рахунку в банківській установі, документи із зазначенням свого становища у податкових органах, довідку зі статуправління, реалізації майна із засвідченням нотаріальними органами тощо. Однак у разі звернення ліквідаторів до державних реєстраторів їм відмовляють, обґрунтовуючи це тим, що згідно з положеннями ч. 2 ст. 25 цього Закону з дня призначення ліквідатора до нього переходять права керівника (органів управління) юридичної особи – банкрута щодо управління та розпорядження майном боржника. Отже, ліквідатор не заміщає посади керівника боржника, а лише виконує його повноваження щодо управління та розпорядження майном банкрута. Крім того, у випадку визнання юридичної особи банкрутом ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» не передбачає проведення державним реєстратором реєстраційних дій щодо зміни відомостей про керівника юридичної особи-банкрута на ліквідатора. Однак такі дії передбачені ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців». КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ «Навіть на рівні інформаційного листа можна усунути відповідні колізії законодавства, не доповнюючи закон, не тлумачачи його норм, а просто рекомендуючи судам вносити додаткові відомості при винесенні ухвали про призначення керуючого санацією та постанови про визнання боржника банкрутом та призначення ліквідатора»   Заступник голови судової палати з розгляду справ про банкрутство ВГСУ
Олександр УДОВИЧЕНКО: – У судовій практиці розгляду справ про банкрутство виникли певні суперечності під час застосування законодавства про банкрутство та ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців». Причина – цей Закон було прийнято значно пізніше, ніж ЗУ «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», і при врегулюванні питання щодо внесення змін до Єдиного державного реєстру не було враховано правила, які встановлені ЗУ «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Так, відповідно до п. 4 ст. 17 ЗУ «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» з дня винесення ухвали про санацію та призначення керуючого санацією керівник боржника відсторонюється від посади у порядку, визначеному законодавством про працю, управління боржником переходить до керуючого санацією. Тобто фактично єдиною посадовою особою, яка представляє боржника, стає керуючий санацією. А це – арбітражний керуючий, який призначений судом для здійснення повноважень керуючого санацією. Аналогічна ситуація складається при визнанні боржника банкрутом, прийняття постанови про визнання банкрутом та призначення ліквідатора. До ліквідатора переходять всі повноваження як щодо керівництва підприємством, так і стосовно представлення його інтересів, укладення угод. Для здійснення повноважень як керуючого санацією, так і ліквідатора необхідно відкрити рахунки, для чого треба засвідчити у нотаріуса підписи на картках і внести необхідні зміни до Єдиного державного реєстру стосовно керівника цієї юридичної особи – банкрута. У зв’язку з тим, що ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» визначив певний перелік відомостей, які мають бути зазначені для внесення цих даних до реєстру, а в ЗУ «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» таких вимог не містилося, склалася така ситуація, за якої під час винесення ухвали про введення санації та призначення керуючого санацією чи постанови про визнання боржника банкрутом та призначення ліквідатора суди зазначали тільки прізвище, ім’я, по-батькові та адресу відповідної особи. А ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» містить також вимогу щодо зазначення коду ЄДРПОУ цієї фізичної особи. Відтак, реєстратори відмовлялися вносити відповідні відомості, що призводило до того, що керуючий санацією чи ліквідатор не мали можливості виконувати покладені на них законом та судом обов’язки. Ситуація ускладнювалася ще й тим, що в цій стадії процедури банкрутства керуючий санацією чи ліквідатор були єдиною посадовою особою, яка могла виконувати відповідні повноваження, позаяк колишні керівники при цьому відсторонялися від роботи і підприємство лишалось фактично без посадової особи – очільника. У зв’язку з цим на адресу Вищого господарського суду України надійшли звернення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва та господарських судів. Зазначене питання було предметом обговорення на нараді в Судовій палаті з розгляду справ про банкрутство і за результатами цього обговорення було складено інформаційного листа, який адресований Держкомпідприємництва та господарським судам України, в якому цю колізію відповідно до чинного законодавства було усунуто саме таким шляхом. Звісно, що в подальшому доцільно внести відповідні зміни до чинного законодавства, але в цьому випадку це є прикладом того, як судовою практикою навіть на рівні інформаційного листа можна усунути відповідні колізії законодавства, не доповнюючи закон, не тлумачачи його норм, а просто рекомендувати судам додатково вносити ці відомості. До речі, ця проблема також була предметом розгляду на семінарі з питань банкрутства, який проходив у Донецьку в червні цього року за участі суддів, арбітражних керуючих, реєстраторів. Зазначена позиція знайшла підтримку і схвалення у всіх присутніх на заході.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№23-24 | 31 грудня
Тема тижня:
Податки та збори
Тема тижня
  • Повернення сплаченого збору за пенсійне страхування на купівлю квартири: порядок, дії, документація, вартість.
Придбати PDF-версію
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________