Всі рубрики

 

  

 

Трудове право і прожитковий мінімум

На першому в цьому році засіданні комітету Асоціації правників України (АПУ) з трудового права, що відбулося 5 лютого ц.р., розглядалася низка актуальних питань. Членам комітету було запропоновано обговорити антиконкурентні положення в розрізі трудового законодавства України та останні зміни законодавства України, що безпосередньо стосуються трудових прав та обов’язків громадян. Останні зміни, внесені до трудового законодавства України, викликають подив. Різниця між мінімальною заробітною платнею та прожитковим мінімумом на користь останнього в нашій державі вже не дивує нікого. Вже традиційно під час розгляду бюджету в жодного парламентаря не виникає запитання до уряду: «Чому мінімальна заробітна платня нижча за вартість всього необхідного для нормального життя людини?». Сам законодавчий орган визначив поняття цього мінімуму як вартісну величину достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження її здоров’я набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості… Дивує інше. Чому всі давно «закрили очі» на ст. 48 Конституції України, яка гарантує право кожного на достатній життєвий рівень? Цього року ситуація виглядає ще дивнішою. «В нас на сьогоднішній день встановлено, як мінімум, два прожиткових мінімуми», – повідомив присутнім начальник юридичного відділу державного управління справами ДП «Держпостачання» Олексій Шевчук. Так, по-перше, ЗУ «Про Державний бюджет України на 2009 рік» мінімальна заробітна платня з 1 січня ц.р. встановлена у розмірі 605 грн. Водночас прожитковий мінімум на поточний рік на одну особу та для тих, хто належить до основних соціальних і демографічних груп населення, встановлений в розмірах, що діяли у грудні 2008 р., тобто для працездатних осіб – 669 грн. Різниця очевидна – 64 грн. Але існує ще один закон. Це ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб», який набрав чинності 1 січня 2009 р. Ним внесено зміни до КЗпП та ЗУ «Про оплату праці». Так, згідно ст. 95 КЗпП розмір мінімальної заробітної платні встановлюється і переглядається відповідно до ст. ст. 9 і 10 ЗУ «Про оплату праці» та не може бути нижчим від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. «Але і це ще не все», – додав пан Шевчук. Відповідно до Прикінцевих положень ЗУ «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» розміри прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної платні змінюються відповідно до індексу інфляції (індексу споживчих цін). Зважаючи на стабільно нестабільний стан економіки України, навряд чи варто в такому випадку закріплювати конкретний розмір мінімальної заробітної платні. «Оскільки існують одразу декілька нормативно-правових актів, якими регулюється розмір мінімальної заробітної платні, юристи не знають, на норми якого закону спиратися», – зазначив Олексій Шевчук. Так, на практиці при реєстрації господарського товариства виникає проблема – який розмір статутного фонду має бути, приміром, у ТОВ або АТ. Безумовно, за наявності таких колізій можна звернутися до теорії права, яка говорить про те, що варто спиратись на норми того нормативно-правового акта, який набув чинності пізніше. В такому разі юристам потрібно звертатися до ЗУ «Про Державний бюджет України на 2009 рік». Однак, за словами пана Шевчука, «в даному випадку ми маємо три закони, які мають однакову юридичну силу, тому ситуація залишається незрозумілою». Спробу прояснити стан речей здійснило Міністерство юстиції України. В своєму листі від 24 січня 2009 р. № 15919-0-33-08-21 Мін’юст зазначив, що «згідно з п. 5-2 ч. 2 ст. 38 Бюджетного кодексу України розмір мінімальної заробітної платні на плановий бюджетний період визначається законом про Державний бюджет України». Крім того, відповідно до п. 3 розділу VII «Прикінцеві положення» ЗУ «Про Державний бюджет України на 2009 рік» уряду доручено за результатами виконання держбюджету у січні – квітні поточного року з урахуванням стану соціально-економічного розвитку України внести до 1 травня ц.р. на розгляд Верховної Ради України проект закону про внесення змін до ЗУ «Про Державний бюджет України на 2009 рік», передбачивши, зокрема, поетапне впровадження ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб». «Одночасно слід зазначити, – говориться в листі Мін’юсту, – що головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики, зокрема, у сфері оплати праці є Міністерство праці та соціальної політики, яке відповідно до покладених на нього завдань проводить інформаційно-роз’яснювальну, консультаційну роботу з питань, що належать до його компетенції». Роз’яснень Мінпраці ще немає. Як бачимо, навіть в даному випадку законодавець залишив всю основну роботу з врегулювання наслідків фінансової кризи «на потім». Більше того, все вирішення фінансових проблем лягло, зокрема, на плечі бізнесу та звичайних громадян України. На засіданні комітету АПУ піднімались й інші не менш важливі питання: державна допомога на випадок безробіття, нова кадрова документація тощо. Приймаючи нові нормативно-правові акти варто, мабуть, було б звертати увагу на ті закони (зокрема, Конституцію), які вже є чинними. Адже якщо поспіхом все робиться швидше, це не означає, що якісніше і краще.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

мастер по стиральным > машинам в Одессе>

ремонт кофемашин>

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________