Інститут примусового виконання крізь призму принципу поділу влади Ефективний механізм виконання судових рішень є обов’язковою умовою формування сприятливого інвестиційного клімату в країні, одним із важливих чинників збереження стабільності, зміцнення добробуту громадян. Але дотепер не піднятий на належну висоту статус судових виконавців, а низький рівень заробітної плати й відсутність соціальних гарантій є причинами плинності кадрів. Це вимагає кардинальних змін у виконавчому провадженні. Тому ми підтримуємо ідею введення інституту приватного виконання, який існуватиме поряд із державним виконанням і дозволить значно підняти престиж судового виконання без будь-яких витрат з боку держави.
В Україні як у правовій державі влада розділена на три гілки. При цьому Департамент державної виконавчої служби входить до складу виконавчого органу – Міністерства юстиції. Природа правових відносин державного виконавця з об’єктом інституту державного примусу базується на судових рішеннях й інших актах держави, спрямованих на захист прав і інтересів громадян і юридичних осіб. Тобто державний інститут примусу фактично поєднав дві гілки влади, дві функції: (1) виконавчу функцію реалізації механізму примусу до виконання актів державних органів для захисту інтересів держави і інших осіб; (2) примусову функцію реалізації механізму примусу до виконання актів судової влади. Таким чином, принцип поділу влади порушений уже на стадії реалізації спільного розуміння правової системи.
Розглядаючи інститут примусового виконання актів судової влади крізь призму поділу влади на три гілки, необхідно спочатку зосередити увагу на регулюванні й контролі над такою діяльністю тією владою, яка породжує акти, спрямовані на добровільне їх виконання. Як приклад, ухвалювані в країні закони не можуть контролюватися на стадії їх виконання законодавчою владою, для цього існує влада виконавча. Але судова влада не встановлює своїми актами нормативно-правові догми для їх виконання всіма громадянами України. І судовий процес винесенням судом вирішення не закінчується. Нерозривний зв’язок судових виконавців і судової системи набагато підвищує ефективність діяльності апарату примусу. Яскравим прикладом є воєнізована система судових приставів у РФ або Комітет із судового адміністрування при Верховному суді в Республіці Казахстан, які перебрали на себе функцію керівництва діяльності службою державних виконавців, а також службою приватних виконавців. Проте ми розуміємо, що впровадження інституту приватного виконання само по собі не вирішить усіх проблем виконавчого провадження. Одночасно мають вирішуватися питання матеріального й організаційного забезпечення діяльності державних виконавців із одночасним підвищенням їхньої відповідальності, усуненням прогалин у чинному законодавстві, що спрямовано на безумовне виконання норм Конституції.
Звісно, інститут приватних виконавців судових вирішень має право на існування й має бути реалізований в Україні. Історія створення таких інститутів за кордоном налічує сотні років. При цьому державна виконавча система зарубіжних країн працює, маючи максимальну підтримку держави, чого немає у нас. Ми ж хочемо реалізувати цей проект за менший проміжок часу і без додаткових витрат, а лише зменшуючи витрати держави.
До речі
Прийнятий 19 березня ц.р. ВР за основу проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури примусового виконання рішень» (реєстр. № 2782) має на меті, так би мовити, «осучаснити» виконавче провадження. Ним, зокрема, запропоновано викласти у новій редакції ЗУ «Про виконавче провадження» та внести до низки законодавчих актів зміни, які випливають із нової редакції названого Закону. Однією із його запропонованих новел є зміна ролі боржника у виконавчому провадженні. Оскільки існуючий статус боржника надає йому законні можливості для ухилення від виконання судових рішень – фактично кожна процесуальна дія повинна погоджуватись державним виконавцем з боржником. У зв’язку з чим пропонується відійти від можливості адміністративного оскарження боржником дій державного виконавця та забезпечити виключно судову процедуру. Також у прийнятому за основу законопроекті передбачений новий механізм реалізації та оцінки арештованого державним виконавцем майна. Зокрема, пропонується залишити реалізацію виключно на прилюдних торгах (аукціонах) лише нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден. В інших випадках реалізація майна допускається на комісійних засадах. Крім того, на сьогодні законодавством України не передбачено відповідальності фізичних осіб за невиконання рішення суду, що дозволяє останнім свідомо не виконувати ці рішення. У цьому законопроекті, окрім інших змін, також передбачено встановити адмінвідповідальність фізичної особи за невиконання рішення суду.
Коментарі фахівців
«ЗА»
Адвокат юридичної фірми «Гвардіс» Микола КОВАЛЬ:
– Відповідно до ст. 129 Конституції України, однією із основних засад судочинства в нашій державі є обов’язковість рішень суду. Ця складова судочинства реалізується фактичним і належним виконанням рішення суду. Проте, як показує практика, сфера виконання судових рішень ДВС України залишає бажати значно кращих результатів, ніж ті, що є на сьогоднішній день. Тому вважаю, що питання про створення в нашій країні інституту приватних судових виконавців є актуальним. Але щоб уникнути безрезультатності реформ, що стосувалися формальних змін у системі органів ДВС України та її порядку діяльності, створюючи інститут приватних виконавців в Україні, на мій погляд, необхідно зробити наступні кроки (за прикладом РФ та Угорщини).
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|