Боротьба з картелями З переходом до ринкової економіки в Україні з'явилося й активно розвивається антимонопольне законодавство. Спеціально засновані антимонопольні органи покликані забезпечувати додержання цього законодавства суб’єктами господарювання. Однак, як свідчить світова й вітчизняна практика, позитивне антимонопольне законодавство теж не дає змогу ефективно протистояти всім проявам монополізму. Застосування адміністративних санкцій, через їхній невисокий ступінь репресивності, не здатне перешкодити монополістичній діяльності, що приносить величезний за розміром монопольний прибуток. У Законі України «Про основи національної безпеки України» від 19 червня 2003 р. вказується, що неефективність антимонопольної (конкурентної) політики, яка ускладнює створення конкурентного середовища в країні, є фактором, що становить загрозу національній безпеці в економічній сфері.
Таємні змови
У контексті вищезазначеного Антимонопольний комітет (АМКУ) розробив Проект Закону №3577 від 29.12.5008 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення відповідальності за антиконкурентні узгоджені дії» (далі – законопроект). На даний час в Україні відсутній належний правовий механізм виявлення та припинення таємних змов між конкурентами, які найбільшою мірою руйнують ринкові механізми.
Хоча Закони «Про Антимонопольний комітет України» та «Про захист економічної конкуренції» і визначають ряд повноважень органів АМКУ, необхідних для розслідування діяльності картелів, застосування їх на практиці виявляється недостатнім. Виявлення та припинення таких найбільш небезпечних проявів антиконкурентної поведінки вимагає застосування особливих методів розслідування, зокрема використання оперативно-розшукових заходів і засобів, передбачених Законом «Про оперативно-розшукову діяльність», які можна застосовувати лише для пошуку та фіксації даних про протиправні діяння, відповідальність за які передбачена ККУ.
Відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції суб’єктом порушення та відповідальності за участь у картелях (антиконкуретних узгоджених діях) є лише суб’єкти господарювання (зазвичай юридичні особи). Щодо фізичних осіб, то вони є суб’єктами кримінальної відповідальності лише за примушування до антиконкурентних узгоджених дій відповідно до ст. 228 ККУ.
При цьому для застосування кримінальної відповідальності необхідно, щоб примушування відбувалося певними, передбаченими законом способами, а саме шляхом насильства чи заподіяння матеріальної шкоди або погрози застосування насильства чи заподіяння такої шкоди. Причому ці способи повинні застосовуватися для того, щоб примусити особу, яка керує діяльністю суб’єкта господарювання, контролює чи впливає на таку діяльність, до вчинення всупереч її волі дій, внаслідок яких відповідний суб’єкт господарювання стає учасником антиконкурентних узгоджених дій. Втім зазвичай посадові особи суб’єктів господарювання самостійно та свідомо приймають рішення про антиконкурентні змови. При цьому вони можуть мати більше особистого зиску від вчинення таких протиправних дій порівняно з негативними для них наслідками, пов’язаними з накладенням органами АМКУ штрафів на відповідних суб’єктів господарювання на підставі норм, що містяться в Законі України «Про захист економічної конкуренції».
Методи боротьби з картелями
Загалом суспільство давно шукає ефективні економічні методи, а також правові механізми попередження утворення картелів і боротьби з ними. Основні методи та механізми, які закріплені в різних правових системах, можна поділити за такими напрямами:
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|