Всі рубрики

 

  

 

Конкуренційне законодавство: що нового?

Порядок подання та розгляду заяв до органів Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) щодо надання дозволу на узгоджені дії суб'єктів господарювання, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, надання попередніх висновків щодо таких дій, а також щодо їх відповідності вимогам Закону «Про захист економічної конкуренції» (далі – Закон) встановлені Положенням про узгоджені дії  Узгоджені дії – це укладення суб'єктами господарювання угод у будь-якій формі, прийняття об'єднаннями рішень у будь-якій формі, а також будь-яка інша погоджена конкурентна поведінка (діяльність, бездіяльність) суб'єктів господарювання. Це домовленості підприємців про певну ринкову поведінку, які можуть спричинити встановлення однакових цін, територіальний чи товарний розподіл ринку. Узгодженими діями є також створення суб'єкта господарювання, об'єднання, мета чи наслідок якого – координація конкурентної поведінки між суб'єктами господарювання, що створили зазначений суб'єкт господарювання чи об'єднання, або між ними та новоствореним суб'єктом господарювання, або вступ до такого об'єднання. Узгоджені дії можуть знищувати конкуренцію, тому без дозволу АМКУ заборонені. Типові вимоги 24 січня 2009 р. в Міністерстві юстиції України зареєстроване розпорядження АМКУ від 11.12.2008 р. № 880-р, яким затверджено Типові вимоги до узгоджених дій суб'єктів господарювання, дотримання яких дозволяє здійснювати ці узгоджені дії без дозволу органів АМКУ. Зі змісту ст. 10 Закону вбачається те, що узгоджені дії, передбачені ст. 6, можуть бути дозволені відповідними органами АМКУ, якщо їх учасники доведуть, що ці дії сприяють: вдосконаленню виробництва, придбанню або реалізації товару; техніко-технологічному, економічному розвитку; розвитку малих або середніх підприємців; оптимізації експорту чи імпорту товарів; розробленню та застосуванню уніфікованих технічних умов або стандартів на товари; раціоналізації виробництва. Виходячи зі змісту п. 1 розділу 2 Типових вимог, дозволяються і не потребують дозволу органів АМКУ узгоджені дії суб'єктів господарювання про спеціалізацію, тобто дії, протягом вчинення яких учасники не беруть на себе інших зобов'язань, крім таких: припинити повністю або частково виробництво певних однакових або подібних товарів або утримуватися від виробництва таких товарів; на взаємній основі припинити виробництво або утримуватися від виробництва певних різних товарів; виробляти певні товари лише спільно; не вчиняти з третіми особами узгоджених дій про спеціалізацію стосовно однакових або подібних товарів на тому самому ринку; не постачати товар, що є предметом угоди про спеціалізацію, суб'єктам господарювання, які не є учасниками узгоджених дій про спеціалізацію та конкурують з цими учасниками на ринку зазначеного товару; не придбавати товар, що є предметом угоди про спеціалізацію, у суб'єктів господарювання, які не є учасниками узгоджених дій про спеціалізацію та конкурують з такими учасниками на ринку зазначеного товару; реалізовувати товари, що є предметом угоди про спеціалізацію, лише спільно або через спільно визначеного розповсюджувача; постачати іншим сторонам угоди про спеціалізацію товари, які є предметом цієї угоди і відповідають мінімальним вимогам до якості; підтримувати мінімальні запаси товарів, які є предметом угоди про спеціалізацію, і запасних частин до них; забезпечувати супровідні послуги замовнику та гарантійні послуги на товари, які є предметом угоди про спеціалізацію. Утім, норми п. 1 глави 2 Типових вимог не поширюються на узгоджені дії суб'єктів господарювання за наявності хоча б однієї з таких умов:
  • будь-який суб'єкт господарювання, до складу якого входить учасник узгоджених дій, займає монопольне (домінуюче) становище на будь-якому задіяному ринку;
  • сукупна частка суб'єктів господарювання, до складу яких входять учасники узгоджених дій, на будь-якому задіяному ринку перевищує 25%.
Норми п. 1 глави 2 Типових вимог не поширюються також на будь-якому задіяному ринку товару, якщо:
  • сукупна частка суб'єктів господарювання, до складу яких входять учасники узгоджених дій, разом із частками не більше ніж двох інших суб'єктів господарювання, яким на задіяному ринку належать найбільші частки, перевищує 50%;
  • сукупна частка суб'єктів господарювання, до складу яких входять учасники узгоджених дій, разом із частками не більше ніж чотирьох інших суб'єктів господарювання, яким на задіяному ринку належать найбільші частки, перевищує 70%. При цьому найменша частка на ринку, що належить суб'єктам господарювання, зазначена в абзацах 2 та 3 цього пункту, має перевищувати 10%.
Крім того, п. 1 глави 2 Типових вимог не поширюється на узгоджені дії, що призводять чи можуть призвести до:
  • узгодженого встановлення цін (тарифів, розцінок), за якими ці товари реалізуються третім особам чи придбаваються у третіх осіб, крім випадків, зазначених у п. 3 цієї глави;
  • обмеження обсягів виробництва, реалізації товарів третім особам чи придбання товарів у третіх осіб, крім випадків, зазначених у п. 3 цієї глави;
  • розподілу ринків, зокрема за територіальним принципом, асортиментом товарів, обсягом їх реалізації чи придбання, за колом продавців, покупців або споживачів.
Пункт 1 глави 2 Типових вимог не поширюється і на узгоджені дії про спеціалізацію виробництва на підставі відповідних угод про спеціалізацію, строк дії яких перевищує п'ять років. Дозвіл, передбачений цим пунктом, поширюється на узгоджені дії, що передбачають встановлення цін продажу товару, що є предметом спеціалізації, спільно визначеному розповсюджувачу та (або) обмеження обсягів продажу товару, що є предметом спеціалізації, спільно визначеному розповсюджувачу, якщо це не призводить і не може призвести до скорочення обсягів виробництва або реалізації товару решті покупців. Якщо сукупна частка учасників узгоджених дій на будь-якому задіяному ринку спочатку не перевищувала 25%, а потім перевищила їх, то узгоджені дії, на які поширювався дозвіл, передбачений п. 1 глави 2 Типових вимог, дозволяються і не потребують згоди органів АМКУ протягом одного року після року, у якому 25% було перевищено вперше.   Заява та дозвіл на узгоджені дії Положення про порядок подання заяв до органів Антимонопольного комітету про надання дозволу на узгоджені дії суб'єктів господарювання, затверджене розпорядженням АМКУ від 12.02.2002 р. встановило порядок подання до органів АМКУ заяв щодо надання дозволу на узгоджені дії суб'єктів господарювання, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, надання попередніх висновків щодо таких дій, а також щодо їх відповідності вимогам Закону. Згідно з п. 6.9 цього Положення заява про надання дозволу подається в письмовій формі і має містити: найменування органу, до якого вона подається; посилання на відповідний нормативно-правовий акт (його пункт, частину, статтю), що передбачає звернення до АМКУ або його відділення; найменування, реквізити заявника та його представника (органу державної влади, місцевого самоврядування, адміністративно-господарського управління та контролю, суб'єкта господарювання, фізичної особи, представництва іноземного суб'єкта господарської діяльності в Україні тощо); зміст узгоджених дій, дозволу на які потребує заявник; зміст позитивного суспільного ефекту від узгоджених дій і змін у них з підстав, передбачених ч. 1 ст. 10 Закону (а саме те, що ці дії сприяють: вдосконаленню виробництва, придбанню або реалізації товару; техніко-технологічному, економічному розвитку; розвитку малих або середніх підприємців; оптимізації експорту чи імпорту товарів; розробленню та застосуванню уніфікованих технічних умов або стандартів на товари; раціоналізації виробництва); найменування, реквізити (поштову адресу, факс, телефон тощо) учасників узгоджених дій; перелік документів і відомостей, що додаються до заяви про надання дозволу. Визначення переліку суб'єктів господарювання, стосовно яких учасники узгоджених дій подають документи і відомості, що додаються до заяви про надання дозволу, здійснюється згідно з Порядком визначення переліку суб'єктів господарювання, щодо яких учасники узгоджених дій подають інформацію.  Необхідні документи Згідно з Вимогами щодо порядку підготовки і подання заяви та документів, що до неї додаються, до заяви про надання дозволу додаються такі документи: 1. Вступ. Комплект документів, що додаються до заяви, має бути складений у порядку, зазначеному в пп. 6.9 та 6.10 Положення про узгоджені дії. Цей комплект документів повинен мати суцільну нумерацію та бути підшитий у папці-швидкозшивачі. Копії установчих документів і змін до них мають бути оформлені відповідно до вимог законодавства. Заява про надання дозволу на узгоджені дії або зміни в них, яка подається до органів АМКУ, підписується керівником юридичної особи – заявником (уповноваженою ним особою) або фізичною особою – заявником згідно з абзацом 1 п. 1 глави 1 Додатка 1 зі змінами, внесеними згідно з розпорядженням АМКУ від 17.11.2005 р. № 390-р. (z0022-06). Відомості та інші документи, що додаються до заяви, підписуються заявником або уповноваженою ним особою та засвідчуються печаткою. Зазначаються також прізвище, посада, місце роботи, контактний телефон того, хто готував відповіді на питання того чи іншого розділу, дата закінчення підготовки відомостей. Спільна заява підписується керівниками всіх юридичних осіб і фізичними особами – заявниками (або уповноваженими ними особами). Заява, що подається фізичною особою, та документи, додані до неї, мають бути підписані цією фізичною особою. Підпис засвідчується печаткою за місцем роботи такої особи або нотаріально. Документи та інформація іноземною мовою мають супроводжуватися перекладом на українську мову, який засвідчується в установленому порядку. Документи, викладені на двох і більше аркушах, мають бути пронумеровані, прошиті і скріплені печаткою. Інформація, передбачена додатками до Положення про узгоджені дії, має бути викладена з використанням нумерації розділів і пунктів цих додатків. Оформлення інформації має бути таким, як запропоновано в додатках. Усі табличні форми Положення надаються і в електронному вигляді (у форматі Excel) згідно з абзацом 7 п. 1 глави 1 Додатка 1 зі змінами, внесеними за розпорядженням АМКУ від 17.11.2005 р. № 390-р (z0022-06). Документи, передбачені п. 6.12 Положення про узгоджені дії, подаються в оригіналі або в копіях, засвідчених у встановленому порядку. Кожна особа, яка готує відомості, несе відповідальність за точність інформації, що викладається 2. Зміст економічного обґрунтування узгоджених дій. В економічному обґрунтуванні узгоджених дій висвітлюються: мета; очікувані результати щодо кожного учасника; вплив узгоджених дій на відповідні товарні ринки, зокрема наслідки узгоджених дій, передбачених п. 3.1 Положення про узгоджені дії, з урахуванням присутності реальних та потенційних конкурентів, тенденцій зміни попиту та пропозиції, насичення товарних ринків; зміна споживчих якостей товарів тощо. 3. Зміст економічного обґрунтування позитивного впливу узгоджених дій, змін узгоджених дій на конкуренцію. В економічному обґрунтуванні позитивного впливу узгоджених дій і їх змін на конкуренцію висвітлюються: підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на зовнішніх ринках; економічні та фінансові наслідки узгоджених дій, які можуть знайти відображення у зміні собівартості, ціни, прибутку тощо. Перелічені та інші показники мають переконувати в тому, що узгоджені дії, передбачені ст. 6 Закону, можуть бути дозволені відповідними органами АМКУ, оскільки не призводять до суттєвого обмеження конкуренції на всьому ринку чи в значній його частині і сприяють: удосконаленню виробництва, придбанню або реалізації товару; техніко-технологічному, економічному розвитку; розвитку малих або середніх підприємців; оптимізації експорту чи імпорту товарів; розробленню та застосуванню уніфікованих технічних умов або стандартів на товари; раціоналізації виробництва. Економічне обґрунтування позитивного впливу узгоджених дій і їх змін містить також визначення негативних наслідків цих дій, порівняння позитивного впливу (ефекту) і зазначених негативних наслідків. 4. Призначення представників. Для представлення інтересів учасників узгоджених дій згідно з п. 4.1 Положення про узгоджені дії представники повинні письмово підтвердити свої повноваження (у формі договору, доручення чи довіреності). У дорученні необхідно вказати: прізвище, ім'я та по батькові представника, його посаду та місце роботи; адресу, номери телефону, телефаксу представника; назви суб'єктів господарювання, інтереси яких уповноважений представляти представник. У дорученні також зазначається, що ризики негативних наслідків, пов'язаних із переглядом органом АМКУ рішення, прийнятого на підставі недостовірної інформації, поданої представником, несуть учасники узгоджених дій, які призначили представника, або їхні правонаступники. 5. Інформація з обмеженим доступом. Якщо сторони, які подають заяву, вважають, що їхнім інтересам буде завдано шкоди в разі публікації або розголошення будь-яким іншим чином певної інформації, що подається відповідно до п. 6.12 Положення про узгоджені дії, то ця інформація подається окремо в запечатаному печаткою конверті, а на кожній сторінці чітко зазначається: «Інформація з обмеженим доступом». Необхідно вказати вид інформації і пояснити, чому її не потрібно розголошувати або публікувати. Якщо заява подається більше ніж однією особою, можна подавати інформацію з обмеженим доступом окремо і посилатися на неї як на доповнення. У таких випадках комплект документів, що додаються до заяви, вважатиметься повним після одержання всіх доповнень. При поданні заяви і документів, що додаються до неї, органи й особи, зазначені в п. 4.1 Положення про узгоджені дії, мають указати, які відомості не підлягають розголошенню.  Монопольне становище Вчинення узгоджених дій забороняється до отримання у встановленому порядку дозволу органів АМКУ. Особа, яка вчинила антиконкурентні узгоджені дії, але раніше за інших учасників цих дій добровільно повідомила про це АМКУ чи його територіальне відділення та надала інформацію, що має істотне значення для прийняття рішення у справі, звільняється від відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій, передбаченої ст. 52 Закону. Водночас така особа не може бути звільнена від відповідальності, якщо вона: не вжила ефективних заходів для припинення антиконкурентних узгоджених дій після повідомлення про них АМКУ; була ініціатором чи забезпечувала керівництво антиконкурентними узгодженими діями; не надала всіх доказів або інформації про вчинення нею порушення. Відповідно до ст. 12 Закону суб'єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку в нього немає жодного конкурента; він не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості доступу інших суб'єктів господарювання до закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар'єрів для доступу на ринок інших суб'єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин. Монопольним (домінуючим) вважається становище суб'єкта господарювання, частка якого на ринку товару перевищує 35%, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції. Становище суб'єкта господарювання може бути визнане монопольним (домінуючим), і якщо його частка на ринку товару становить 35% або менше, але він не зазнає значної конкуренції, зокрема внаслідок порівняно невеликого розміру часток ринку, які належать конкурентам. Типові вимоги до узгоджених дій суб'єктів господарювання про спеціалізацію виробництва не обмежують їх у праві звернутися до АМКУ за дозволом на відповідні дії згідно зі ст. 10 Закону.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

мастер по стиральным > машинам в Одессе>

ремонт кофемашин>

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________