Всі рубрики


В Україні можуть заборонити мирні зібрання

Мирні зібрання поряд із свободою слова, думки, релігії та асоціацій є підґрунтям демократичного суспільства. Ці інструменти відстоювання особами своїх прав і різноманітних інтересів забезпечують плюралізм думок та здійснення державного управління в інтересах громадськості. Стаття 39 Конституції України декларує, що громадяни мають право збиратися мирно, без зброї, і проводити збори, мітинги, походи та демонстрації, про які завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування. Щоб законодавчого забезпечити реалізацію цього конституційного положення, Міністерство юстиції України розробило проект Закону України «Про порядок організації і проведення мирних заходів» № 2450, який Верховна Рада України 3 червня 2009 р. прийняла в першому читанні. Як зазначено в пояснювальній записці до цього документа, положення законопроекту спрямовані на забезпечення державою права людей збиратися мирно, без зброї, проводити збори, мітинги, походи, демонстрації, а також на гарантування такої свободи. Це передбачає встановлення законом чіткого можливого обмеження цієї свободи з боку органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, яке покликане захистити легітимні інтереси влади та права інших осіб і є необхідним в демократичному суспільстві. Натомість в експертних колах цей документ отримав неоднозначні відгуки. Зокрема, Українська гельсінська спілка з прав людини (далі УГСПЛ) проти прийняття цього законопроекту, оскільки він містить недопустимі обмеження свободи мирних зібрань. Правозахисники стверджують: подібний закон призведе до напруження в суспільстві. До того ж він загрожує міжнародному іміджу України. Представники УГСПЛ наголошують, що проект закону взагалі забороняє проведення спонтанних мирних зібрань. Адже забороняє проводити мирні зібрання без повідомлення.

 

Виконавчий директор УГСПЛ Володимир ЯВОРСЬКИЙ: – Цей проект закону містить неконституційні обмеження свободи мирних зібрань та порушує міжнародні зобов’язання України щодо забезпечення цього права. Зокрема, у документі передбачено, що організатори мирних зібрань несуть відповідальність за людей, які беруть у них участь. Фактично автори законопроекту бажають, щоб мирні зібрання відбувались як паради військових, тобто щоб всі мали чітко визначені обов’язки і слухалися організаторів. Не врахована специфіка великих мирних зібрань, учасниками яких є звичайні перехожі, котрі не зобов’язані комусь підпорядковуватись. Крім того, проект закону всупереч Цивільному кодексу України покладає відшкодування всіх збитків, завданих учасниками мирного зібрання, на його організаторів. Тобто в законодавчому порядку відповідальність покладається не на особу, яка вчинила правопорушення, а на іншу особу без урахування її вини. При цьому вони можуть бути навіть незнайомі одна з одною.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№1-4 | 29 квітня
Тема тижня:
Юридичний форум
Тема тижня
  • Незворотність змін. Мін’юст та міжнародні партнери – втілюємо зміни разом!
  • Проарбітражний підхід. Про підсумки застосування нового арбітражного законодавства.
  • ДП «СЕТАМ» перейшло від Мін’юсту до сфери управління АРМА.
Придбати PDF-версію
 

  

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________