Всі рубрики
Як зробити народного депутата народним

Закон «Про вибори народних депутатів України» має бути змінено. Пропорційна система себе не виправдала. Народних депутатів, обраних за нею, з великою натяжкою можна назвати народними. Саме завдяки запровадженню пропорційної системи виборів Україна відмовилася від демократичної форми правління на користь олігархічної. Відомо, що в переважній більшості випадків особи, які отримали мандати народних депутатів України, потрапили до Верховної Ради лише завдяки тому, що були включені до списку партій і блоків, на чолі яких стояли харизматичні лідери. Ні для кого не секрет, що люди голосували саме за цих лідерів, а не за списки кандидатів від партій і блоків. Оскільки відповідно до ст. 76 Конституції України 450 народних депутатів обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права, легітимно обраними можна вважати лише тих, які стояли на чолі виборчих списків, яких українці знали і за яких голосували. Через таку систему виборів абсолютна більшість членів парламенту складається з випадкових людей, які через брак відповідного досвіду і знань не повинні представляти інтереси виборців. У суспільстві вже складають легенди про те, що разом із лідерами фінансово-політичних груп до парламенту ідуть їхні водії, перукарі, секретарі та інший обслуговуючий персонал. Очевидно, що обраний за такою системою парламент не може приймати закони в інтересах всього народу і здійснювати належний контроль за діями виконавчої влади. У результаті запровадження системи виборів на пропорційній основі в Україні встановилась олігархічна форма правління. Недемократично обрані депутати цілком і повністю залежать від лідерів кількох фінансово-політичних груп. Сьогодні їхня влада поширюється практично на всі сфери суспільного життя, а народ, який відповідно до Основного Закону України є єдиним джерелом влади, фактично позбавлений можливості впливати на формування органів державної влади. Виправити ситуацію можна, або скоротивши кількість народних депутатів, або змінивши виборчу систему і обравши справжніх представників народу, які відстоюватимуть інтереси виборців, що делегували їх до вищого законодавчого органу країни. Зменшення кількості народних депутатів на перший погляд може здатися привабливою ідеєю. Вона жваво обговорюється у суспільстві і є популярною, адже її реалізація дозволить заощадити бюджетні кошти, які можна буде спрямувати на соціальні потреби. Водночас зменшення кількості народних депутатів має недоліки, оскільки чимало громадян можуть залишитися без свого представника у вищому законодавчому органі країни. Крім того, у країні з майже 50-мільйонним населенням маленький парламент фізично неспроможний приймати якісні закони та здійснювати належний контроль за діями виконавчої влади, що зрештою може призвести до узурпації влади і встановлення диктаторського режиму. Щоб забезпечити демократичний розвиток суспільства, потрібен сильний парламент. А сила парламенту залежить від його якісного складу. Лише компетентні політики можуть прийняти мудрі, виважені рішення, що сприятимуть розвитку держави, збереженню миру і стабільності в суспільстві. На нашу думку, найприйнятнішим було б повернення до мажоритарної системи виборів. За основу можна взяти Закон України «Про вибори народних депутатів України» в редакції від 18.10.2001 р. № 2766-ІІІ. Очевидно, що цей документ потребує суттєвого доопрацювання, адже він мав багато недоліків, які були виявлені під час виборчої кампанії. Але основна ідея мажоритарної системи виборів полягає в тому, що люди мають голосувати за конкретного кандидата, який представлятиме їхні інтереси у вищому законодавчому органі країни. Це забезпечить тісний зв’язок депутата з виборцями, що сприятиме демократизації державного управління та зниженню рівня корупції в органах влади. Досвід зарубіжних країн свідчить про те, що мажоритарна система виборів досить ефективна. Один із найстаріших парламентів світу – парламент Великобританії, який виник наприкінці ХІІІ ст., – до цього часу обирають за мажоритарною системою. Консервативні англійці вважають, що не потрібно змінювати те, що добре працює. У Великобританії кандидатом у депутати може бути будь-яка особа, якій виповнився 21 рік. Обмеження встановлюється законом лише для осіб, які перебувають у місцях позбавлення волі, є недієздатними або обіймають державні посади, несумісні з політичною діяльністю. Кандидатами можуть бути зареєстровані як члени партії, так і безпартійні громадяни. Кількість кандидатів в округах не обмежується. У Канаді також діє мажоритарна система виборів. Право висувати свою кандидатуру в мажоритарних округах мають усі повнолітні громадяни. Обмеження встановлюється лише для осіб, позбавлених активного виборчого права, депутатів регіональних парламентів і державних службовців. Така система виборів є демократичною, адже дозволяє балотуватись як членам партій, так і безпартійним. Повернення до мажоритарної системи в Україні забезпечить регіональне представництво в парламенті, оскільки депутат від мажоритарного округу одночасно представлятиме і громаду, від якої його обрано, і регіон. Отже, не доведеться запроваджувати в Україні двопалатний парламент. Те, що народних депутатів обиратимуть в умовах жорсткої конкуренції, дає підстави вважати, що до парламенту потраплять кращі з кращих. Можна сподіватися, що в результаті таких виборів парламентарями стануть справжні лідери, які гідно представлятимуть свої округи, відстоюватимуть інтереси як своїх виборців, так і держави загалом. Крім того, серед регіональних лідерів, які отримають доступ до парламентської трибуни, з’являться загальнонаціональні лідери, серед яких можна буде обрати достойного кандидата на посаду Президента України. Обрані в мажоритарних округах депутати матимуть тісніший зв’язок із виборцями, що сприятиме демократизації державного управління та органів державної влади. До того ж через своїх представників у парламенті люди краще контролюватимуть дії чиновників, що неодмінно знизить рівень корупції у владних органах. Зрештою все це сприятиме довірі громадян до державної влади, зростанню добробуту населення і зміцненню української державності.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№9-14 | 24 вересня
Тема тижня:
Банкрутство
Тема тижня
  • Урахування процесуальних нюансів допоможе боржникам і кредиторам уникнути зайвих витрат.
  • Принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора у ліквідаційній процедурі.
Придбати PDF-версію
 

  

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________