Всі рубрики

 

  

 

Додаткова емісія акцій АТ у «перехідний період»

Прийняття Закону «Про акціонерні товариства» (далі – Закон) сприяло заповненню багатьох прогалин законодавства, що регулює діяльність акціонерних товариств (далі – АТ). Проте Закон важко назвати бездоганним. Він припускає неоднозначне тлумачення низки положень і не врегульовує деякі важливі аспекти діяльності АТ. Внаслідок цього виникають практичні проблеми. Наприклад, при додатковій емісії акцій АТ (далі – емісія) у «перехідний період», тобто коли емісію було розпочато до набрання чинності Законом, а її завершення відбувається вже під час його дії. Розглянемо одну з таких проблем і можливі шляхи її вирішення. Розміщення акцій Відповідно до пп. 2, 3 глави 2 розділу ІІ «Положення про порядок збільшення (зменшення) розміру статутного капіталу акціонерного товариства, затвердженого Рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку» (далі – ДКЦПФР) від 22.02.2007 р. № 387 порядок збільшення розміру статутного капіталу АТ за рахунок додаткових внесків у разі відкритого (публічного) або закритого (приватного) розміщення акцій існуючої номінальної вартості (далі – розміщення) передбачає такі етапи:
  • прийняття загальними зборами акціонерів АТ (далі – збори) рішень про збільшення розміру статутного капіталу АТ шляхом збільшення кількості акцій існуючої номінальної вартості за рахунок додаткових внесків і про розміщення (далі – рішення);
  • реєстрацію випуску акцій АТ (далі – випуск);
  • розміщення;
  • затвердження уповноваженим органом АТ результатів розміщення;
  • затвердження зборами змін до статуту АТ, пов'язаних зі збільшенням статутного капіталу АТ, з урахуванням результатів розміщення (далі – зміни);
  • державну реєстрацію змін;
  • реєстрацію уповноваженим органом реєстрації звіту про результати розміщення (далі звіт).
Згідно з п. 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону статути та інші внутрішні положення АТ підлягають приведенню у відповідність до норм Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання ним чинності, тобто до 30 квітня 2011 р. Відповідно до п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону, якщо після набрання ним чинності збори АТ, створеного до набрання ним чинності, прийняли рішення про зміну розміру статутного капіталу, деномінацію акцій та емісію цінних паперів, АТ зобов’язане привести свою діяльність у відповідність до Закону, внести відповідні зміни до статуту та інших внутрішніх документів. Невнесення таких змін до статуту та інших внутрішніх документів АТ є підставою для відмови в державній реєстрації випуску. Водночас Закон не пояснює ситуацію, за якої рішення було прийняте до набрання Законом чинності. Отже, якщо під час проведення емісії рішення було прийняте до 30 квітня 2009 р., а затвердження змін відбуватиметься після цієї дати, то, виходячи з наведеної норми Закону, АТ зобов’язане привести свою діяльність у відповідність до нього, внести відповідні зміни до статуту та інших внутрішніх документів АТ на зборах, на яких затверджуватиме зміни. Відповідно до Закону невнесення таких змін буде підставою для відмови в державній реєстрації випуску. Роз’яснення ДКЦПФР Відповідно до Роз’яснення ДКЦПФР «Щодо порядку застосування окремих положень розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» у зв’язку з набранням ним чинності» від 14.07.2009 р. № 8, зі змінами та доповненнями (далі – Роз’яснення), щоб привести діяльність АТ у відповідність до Закону, необхідно:
  • внести зміни до статуту АТ, які, зокрема, передбачають зміну найменування АТ з відкритого та закритого на публічне або приватне, якщо кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також відображення всіх інших вимог Закону у статуті АТ;
  • привести внутрішні документи АТ у відповідність до вимог Закону та статуту АТ.
Проте в разі виконання зазначених вимог при поданні в ДКЦПФР документів для реєстрації звіту може виникнути ситуація, за якої в рішенні буде вказано одне найменування АТ, а в змінах – інше. Можливі й інші розбіжності. Отже, виникає ризик відмови ДКЦПФР у реєстрації звіту на підставах, передбачених п. 16 розділу І Положення про порядок реєстрації випуску акцій, затвердженого Рішенням ДКЦПФР від 26.04.2007 р. № 942, зі змінами та доповненнями. Запитання та відповіді Виникають такі запитання:
  • чи може АТ не приводити свою діяльність у відповідність до Закону та не вносити відповідні зміни до своїх статуту та інших внутрішніх документів саме на зборах, на яких затверджуватиме зміни, а зробити це після реєстрації звіту?
  • якщо АТ має привести свою діяльність у відповідність до Закону та внести відповідні зміни до своїх статуту та інших внутрішніх документів саме на зборах, на яких затверджуватиме зміни, то чи не вважатиме ДКЦПФР відповідні зміни, зокрема найменування АТ, підставою для відмови в реєстрації звіту?
Вважаємо, що відповідь на обидва запитання заперечна з огляду на таке. По-перше, відповідно до Роз’яснення АТ, яке прийняло рішення та зареєструвало випуск до набрання Законом чинності, щоб привести свою діяльність у відповідність до нього, може на зборах, затверджуючи зміни, прийняти рішення про внесення їх до статуту, у тому числі щодо зміни найменування АТ з відкритого або закритого на публічне або приватне. Щоправда, постає питання про юридичну силу Роз’яснення, а також про те, чи слід АТ керуватися ним у своїй діяльності. Вочевидь коментований документ має роз’яснювальний та рекомендаційний характер і навіть не підлягає поданню на державну реєстрацію нормативно-правових актів. Проте Роз’яснення відображає позицію ДКЦПФР з цього питання. З огляду на відсутність відповідної норми Закону вважаємо, що Роз’яснення слід взяти до уваги як орієнтир. По-друге, щоб структурувати емісію одного зі своїх клієнтів, ЮФ «Астерс» направила до ДКЦПФР лист із запитом щодо наведених питань та отримала адресне роз’яснення. У ньому ДКЦПФР прямо вказує: якщо в ході емісії рішення було прийняте до набрання Законом чинності, а збори та затвердження змін відбуватимуться після набрання ним чинності, на таких зборах необхідно привести свою діяльність у відповідність до Закону, внести відповідні зміни до статуту та інших внутрішніх документів АТ. Водночас ДКЦПФР не дає відповіді на запитання щодо потенційних проблем при реєстрації звіту в ДКЦПФР у разі внесення змін до статуту та інших внутрішніх документів АТ, зокрема зміни найменування. По-третє, відповідно до коментарів представників органів державної реєстрації зараз відображення змін у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб можливе лише для публічного або приватного АТ. Тобто реєстрація змін буде технічно неможливою, якщо не привести статут та інші внутрішні документи АТ у відповідність до Закону саме на зборах, на яких затверджуватимуться зміни.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

мастер по стиральным > машинам в Одессе>

ремонт кофемашин>

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________