Без рішення суду не заходь! На жаль, українська влада не дає підстав говорити, що оголошений антикорупційний курс виходить за межі декларативності. Корупцію важко викорінити вже тому, що практично все населення країни в той або інший спосіб бере участь в цьому глобальному і безперервному процесі. Важко зруйнувати систему, ґрунтовану на взаємних інтересах, за якої одні є корупціонерами, другі платять, а треті всіх покривають. Але потрібно, тому що така система веде в нікуди, у світ, де жодні правила, окрім «хто платить, той і замовляє музику», не діють.
Навряд чи хтось не погодиться з тим, що українська влада, у тому числі чиновники на місцях, дуже тісно пов'язана з бізнесом, тому втілення в життя закликів не зловживати своїми повноваженнями не дуже вигідне для неї. Тема перевірок, немотивованих або замовлених, вельми хвилююча й болісна для більшості керівників організацій і підприємств. Такі перевірки мають на меті розорити конкурентів або здійснити рейдерське захоплення і аж ніяк не сприяють підйому економіки та виходу країни з кризи. Співробітники контролюючих органів не гребують перевірками господарюючих суб'єктів за винагороду. Можливість отримати «легкі» гроші – велика спокуса, і мало хто може встояти перед нею. А зважаючи на заможність посадових осіб, багато хто і не намагається встояти. Замовлені перевірки, організовані рейдерськими структурами, можуть паралізувати і розорити організації, не здатні дати відсіч загарбникам, особливо в період кризи, коли недостатність грошових коштів очевидна. А основа рейдерської діяльності – адміністративний ресурс, корупційні чиновники і посадові особи.
Протистояти їм можна, лише якщо чітко розуміти механізми їхньої діяльності, а також уміло застосовувати закон. Крім того, виходом із ситуації є створення додаткових запобіжників на шляху використання перевірок як інструменту боротьби з підприємництвом. Один із прикладів – перевірки суб’єктів підприємницької діяльності виключно на підставі рішення суду.
Саме тому нещодавно до Верховної Ради було подано законопроект «Про проведення перевірок суб'єктів підприємницької діяльності виключно на підставі рішення суду». Він стверджує, що будь-яка перевірка підприємця, окрім тих, які проводять у межах Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність» і Кримінально-процесуального кодексу України, має бути підтверджена обґрунтованим рішенням суду. Під перевіркою розуміється обстеження і вивчення всіх або окремих ділянок фінансово-господарської діяльності підприємства або його підрозділів. Запит інформації про діяльність підприємства, зокрема надання первинних документів або статутних документів, для цілей цього законопроекту прирівнюється до перевірки.
Відповідно до положень зазначеного документа ініціатор перевірки подає до суду письмове обґрунтування перевірки, а також дати її початку і закінчення, склад осіб, які її проводитимуть, документи, що свідчать про виникнення підстав для неї, інші відомості, передбачені Законом, а також відомості на вимогу суду. Посадові особи мають право приступити до перевірки, якщо нададуть суб'єкту підприємницької діяльності під розписку копію рішення суду про проведення перевірки, у якому зазначать підстави її проведення, дату її початку та закінчення.
Дія законопроекту не поширюватиметься на перевірки, які проводять у порядку, встановленому ЗУ «Про оперативно-розшукову діяльність» і Кримінально-процесуальним кодексом України, а також в інших випадках, коли закон прямо передбачає право особи на проведення перевірки (отримання інформації) без рішення суду. Зазначений нормативно-правовий акт унеможливить безпідставні перевірки суб'єктів підприємницької діяльності, забезпечить прозорі та рівні умови ведення підприємницької діяльності в Україні та покращить підприємницький клімат загалом, а отже, стимулюватиме розвиток вітчизняної економіки.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|