Всі рубрики


Адміністративно-територіальна реформа. Якою їй бути?

Адміністративно-територіальну реформу і децентралізацію повноважень обговорюють в Україні з початку 90-х рр. ХХ ст. Вважається, що місцеве самоврядування ефективніше, якщо розв’язує власні проблеми. Однак ефективність використання потенціалу регіонів залежить від багатьох чинників. Одним з найважливіших є здатність органів місцевої влади реалізовувати стратегії розвитку: створювати сприятливі умови для бізнесу і залучати інвестиції. Відсутність такої здатності робить добробут регіону залежним від дотацій із центру. Чи є адміністративна та фіскальна децентралізація запорукою підвищення конкурентоспроможності регіонів? Обговорення цього питання стало лейтмотивом п’яти публічних дебатів, які фонд «Ефективне Управління» та Intelligence Squared (Лондон) провели в Києві у грудні минулого року. Як заявила у вступному слові директор фонду Наталя Ізосімова, децентралізація повноважень, фінансових ресурсів і відповідальності дозволить збільшити конкуренцію між регіонами, пов’язану із залученням інвестицій, а також змусить місцеву владу працювати ефективніше. «Децентралізація – один із способів гармонізації відносин між центром і регіонами. Однак не слід забувати про безліч прикладів корумпованості, безвідповідальності та непрофесіоналізму місцевих чиновників. Передача їм додаткових ресурсів і влади без впровадження ефективних механізмів контролю може виявитися для України катастрофою. Важливо також, чи зможе місцева влада самостійно реалізовувати стратегії розвитку регіонів», – зазначила пані Ізосімова. До того ж в Україні є депресивні території, у яких неможливо створити фінансово самодостатні структури місцевого управління. Такі регіони потребують підтримки держави. На думку учасників дебатів, що виступають за децентралізацію повноважень, проблема полягає в тому, що центральні органи влади бояться випустити важелі впливу зі своїх рук. «Але іншого шляху немає, якщо ми прагнемо забезпечити нормальні стандарти життя. Проблеми потрібно вирішувати не в кабінетах, а там, де живуть люди. Треба створити незалежні фінансові інструменти для розвитку територіальних громад і змінити систему виборів на місцевому рівні. Крім того, я підтримую позицію щодо запровадження тотальної відповідальності місцевих і центральних органів влади за свою діяльність», – заявив під час дебатів мер Вінниці Володимир Гройсман. Кандидат економічних наук, доцент Ірина Хакамада підкреслила, що децентралізація неминуча. «Період стабільності глобальної економіки закінчився. Попереду на нас чекає турбулентна хвиля, пов'язана з появою нових економічних гравців. У цих умовах перемагає відповідальність усіх економічних суб'єктів: національних економічних систем, корпорацій і підприємців», – переконана пані Хакамада. Інші учасники дебатів виступили за часткову децентралізацію. Так, народний депутат України, екс-міністр регіонального розвитку й будівництва України Володимир Яцуба заявив, що децентралізація доречна, коли йдеться про формування місцевих бюджетів з урахуванням можливостей кожної області і подальший перехід на фінансове самозабезпечення. Доповідач зазначив, що в умовах кризи та політичної нестабільності в Україні необхідно консолідувати функції управління на центральному й регіональному рівнях, побудувати чітку систему підпорядкованості, а також виробити узгоджену процедуру прийняття рішень. Про ризики, пов'язані з децентралізацією повноважень, фінансових ресурсів і відповідальності, розповів виконавчий директор Європейського фонду «Мадарьяга – Інститут вивчення Європи», економіст Пьер Дефрень. На його думку, децентралізація стане бар'єром на шляху розвитку регіонів, а з часом – загрозою єдності України. «Спочатку необхідно вирішити проблеми, які стали бичем українського суспільства: усунути політичну нестабільність, корупцію, кумівство та інфраструктурний дефіцит. Лише після цього можна переходити до питання децентралізації», – наголосив економіст. Доповідач додав, що в Україні регіони розвиваються дуже нерівномірно, а українські обласні центри більше торгують зі світом, ніж один з одним. «Тому я скептично ставлюся до ідеї підвищення конкурентоспроможності регіонів України шляхом децентралізації», – зазначив Пьер Дефрень.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№1-4 | 29 квітня
Тема тижня:
Юридичний форум
Тема тижня
  • Незворотність змін. Мін’юст та міжнародні партнери – втілюємо зміни разом!
  • Проарбітражний підхід. Про підсумки застосування нового арбітражного законодавства.
  • ДП «СЕТАМ» перейшло від Мін’юсту до сфери управління АРМА.
Придбати PDF-версію
 

  

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________