Світовий досвід регулювання діяльності осіб, що надають професійні послуги в справах про неспроможність, свідчить, що інститути саморегулювання поширені не лише в Російській Федерації, але й у країнах Західної Європи. Як правило, саморегулюванню передають функції допуску на ринок, проведення навчання, контролю за професійною діяльністю, затвердження її правил і стандартів.
Великобританія
Право на здійснення професійної діяльності у сфері неплатоспроможності фізичні особи можуть отримати двома способами, які передбачають:
- отримання ліцензії однієї з кількох професійних організацій, членом якої є така особа. Факт членства є обов’язковою умовою отримання ліцензії. Професійні організації об’єднують представників певної професії на певній території, і їхній офіційний статус має бути визнаний уповноваженим державним органом;
- отримання права на здійснення діяльності від уповноваженого державного органу. Цей спосіб використовують, якщо фізична особа не може бути членом професійних організацій (не є одним із представників професії, які об’єднані в такі організації).
Особа, яка бажає надавати професійні послуги у сфері неплатоспроможності, також зобов’язана скласти іспит і мати гарантію компенсації збитків, заподіяних її професійною діяльністю.
Регулювання і контроль професійної діяльності у сфері неплатоспроможності здійснюється через інститути саморегулювання і державні інститути, зокрема через Уповноважений державний Департамент, до складу якого входять і представники професійних організацій.
Німеччина
У Німеччині професія керуючого у справах про неспроможність майже не регулюється на законодавчому рівні.
У цій країні існують організації, що об’єднують керуючих у справах про неспроможність. Вони виконують переважно функції, пов’язані з лобіюванням законодавчих змін. Ці організації не мають офіційного статусу, визнаного державними органами. Членство в них не є обов’язковим для отримання права на виконання функцій керуючого (водночас 90% керуючих є юристами і повинні бути членами Асоціації адвокатів). Такі організації не відіграють жодної формальної ролі у справах про неспроможність.
Франція
У Франції статус осіб, що виконують функції судових керуючих у справах про неспроможність (
далі – судові керуючі), детально врегульований. Допуск до цього виду професійної діяльності здійснюється шляхом включення осіб до єдиного реєстру (до речі, цей вид діяльності несумісний з іншими, за винятком адвокатської діяльності). Утримувачем такого реєстру є Національна рада, що створюється відповідно до закону.
Включення до реєстру передбачає обов’язкове членство судових керуючих у Національній раді. До її функцій належать:
- захист професійних інтересів судових керуючих, організація професійного навчання і нагляду за діяльністю своїх членів;
- затвердження Кодексу етики;
- створення комісії з професійного навчання.
Тобто Національна рада регулює професійну діяльність судових керуючих і не бере безпосередню формальну участь у процедурах неспроможності.
Контроль за діяльністю судових керуючих здійснюється із залученням представників цієї професії. Так, планові перевірки судових керуючих проводяться кожні два роки, не враховуючи позапланових. Перевірки проводить група, що складається з трьох осіб, дві з яких
– судові керівники з інших юрисдикції, а одна
– аудитор.
Російська Федерація
Щоб отримати право на роботу арбітражним керуючим, особа має бути членом саморегулівної організації (
далі – СРО).
Основними цілями діяльності СРО є регулювання і забезпечення діяльності арбітражних керуючих. СРО розробляють і встановлюють умови членства арбітражних керуючих, а також обов’язкові для виконання стандарти і правила професійної діяльності, розглядають скарги на дії своїх членів, застосовують до них дисциплінарні заходи.
СРО має право пропонувати кандидатури арбітражних керуючих, а також заявляти до арбітражного суду клопотання про усунення або звільнення арбітражних керуючих від участі у справі про банкрутство.
Контроль (нагляд) за діяльністю СРО здійснює Федеральна реєстраційна служба шляхом проведення планових і позапланових перевірок. Якщо в ході перевірки виявлені порушення саморегулівною організацією чинного законодавства, Федеральна реєстраційна служба направляє до СРО розпорядження про усунення таких порушень із зазначенням терміну його виконання.
У разі невиконання цього розпорядження у встановлений термін Федеральна реєстраційна служба зобов’язана звернутися до арбітражного суду із заявою про виключення цієї організації з Єдиного державного реєстру саморегулівних організацій арбітражних керуючих.