Всі рубрики
Формат виборчої системи на місцевих виборах

Уже стало поширеним твердження, що недосконалість існуючої системи місцевих виборів – насамперед з огляду на те, що вона не враховує інтереси місцевих громад, – є першопричиною проблем і негараздів, які переживає Україна. Аби провести широке громадське обговорення шляхів реформування законодавства України про місцеві вибори, Комітет ВР з питань державного будівництва та місцевого самоврядування ініціював парламентські слухання «Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад». Участь у цьому зібранні представників органів місцевого самоврядування, Центральної виборчої комісії та політичних партій – потенційних суб’єктів майбутнього виборчого процесу дозволила визначити напрями вдосконалення виборчого системи на місцевих виборах. Адже, попри те що необхідність удосконалення законодавства про місцеві вибори є загальновизнаною, формат виборчої системи залишається дискусійним питанням. Зокрема, у ВР зареєстровано декілька законопроектів, які передбачають зміни систем місцевих виборів. Один із них, який мав на меті запровадити двотурову мажоритарну систему, був нещодавно відхилений парламентаріями. Публічні дебати стали поштовхом до якнайшвидшого реформування виборчого законодавства, адже саме в дискусії народжується істина. Зокрема, голова ВР Володимир Литвин вважає, що пропорційна виборча система з голосуванням за закритими списками кандидатів зруйнувала взаємозв’язок між депутатом і виборцем у територіальній громаді. «Механізм висування кандидатів в депутати на місцевих виборах за умов пропорційної виборчої системи не відповідає Конституції України. Він звужує гарантоване ч. 1 ст. 38 Основного Закону конституційне право громадян бути обраним до органів місцевого самоврядування, адже його реалізація залежить від рішень місцевих організацій, партій та блоків», – констатував пан Литвин. Заступник голови Комітету ВР з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Юрій Ключковський зазначив, що для виборчої системи дуже важливий критерій політичної доцільності, зазначений у Рішенні КСУ від 26.02.1998 р. Водночас, переконаний пан Ключковський, не можна обмежуватися цим критерієм. Необхідно насамперед забезпечити дотримання конституційного статусу виборного органу. Тому, на його погляд, найдоцільніше повернутися до мажоритарної системи багатомандатних виборчих округів, межі яких збігаються з межами територіальних громад на виборах районної ради чи з межами районів і міст обласного значення на виборах обласної ради. Своєю чергою, перший заступник міністра регіонального розвитку та будівництва України Микола Сорока вважає, що вибори до місцевих рад слід проводити за змішаною системою з відкритими партійними списками, вилучивши виборчі блоки політичних партій з переліку суб’єктів виборчого процесу. «За змішаної системи виборів процедура висування кандидатів у депутати місцевих рад за відкритими партійними списками має бути прозорою, зрозумілою і доступною виборцю, призводити до структуризації партійної системи, а не до збільшення ролі окремих політичних лідерів. Реалізація зазначених пропозицій сприятиме подальшій демократизації місцевого самоврядування, збільшенню свободи вибору для виборців і підвищенню відповідальності перед ними депутатів місцевих рад», – констатував пан Сорока. Продовжуючи дискусію, народний депутат Сергій Гордієнко запропонував: проводити вибори депутатів сільських, селищних і міських рад за мажоритарною системою, а депутатів районних та обласних рад – на засадах відносної більшості в багатомандатних округах; висувати кандидатів у депутати рад, голів сіл, селищ і міст від організацій, політичних партій та шляхом самовисування; проводити повторне голосування на виборах голів міст до рівня обласного підпорядкування та Києва і Севастополя, якщо жоден з кандидатів не отримав підтримки більше 50% виборців і розрив між першими двома кандидатами становить менше 20%. Своєю чергою, завідувач кафедри конституційного, адміністративного та міжнародного права Маріупольського державного університету, д.ю.н. Михайло Баймуратов дещо змістив акценти, поставивши перед представницьким зібранням риторичне запитання: чи не варто було б в інтересах місцевих громад спочатку провести певні заходи, які мали б на меті реалізацію муніципальної реформи, а вже потім говорити про ефективне виборче законодавство? Загалом учасники заходу висловили багато пропозицій, зокрема щодо формату виборчої системи. Заступник голови ЦВК Андрій Магера вважає вибір такої системи питанням політичним, яке має вирішувати законодавчий орган у сесійній залі. «Яку б виборчу систему не обрали, ЦВК готова працювати та розробляти відповідні роз’яснення й рекомендації щодо виконання вимог закону», – заявив пан Магера. Водночас він вважає ситуацію, за якої парламент призначає місцеві вибори чи скасовує їх і переносить на іншу дату, неприпустимою в демократичній країні. Виборча система попри всі політичні складові виборчого процесу, за влучним висловом експерта Ради Європи з питань місцевого самоврядування Жерара Марку, має бути чіткою, зрозумілою і справедливою саме для громадян. Адже вона зазвичай є компромісом між виборчою справедливістю та здатністю до врядування після виборів, тому що мета виборів – призначити осіб, які виконуватимуть свої мандатні зобов’язання.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№9-14 | 24 вересня
Тема тижня:
Банкрутство
Тема тижня
  • Урахування процесуальних нюансів допоможе боржникам і кредиторам уникнути зайвих витрат.
  • Принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора у ліквідаційній процедурі.
Придбати PDF-версію

  

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________