Всі рубрики
ЖЕК «потрошитель»

Сьогодні все більше громадян, які розчарувалися в системі обслуговування державних ЖЕКів, створюють об’єднання власників багатоквартирного будинку (далі – ОВББ, об’єднання) або звертаються до послуг приватних ЖЕКів. Але, на жаль, ці організації, як і державні ЖЕКи, неякісно виконують свої зобов’язання щодо прибирання дворів, під’їздів і сходових кліток, обслуговування прибудинкових територій, опалення квартир тощо. Водночас більшість споживачів і не здогадується, що за ненадані послуги згідно з чинним законодавством України можна не платити або платити набагато менше, ніж зазначено в рахунку за поточний місяць. Закон дає громадянам України право створювати ОВББ. Воно може бути створене в будинку будь-якої форми власності з числа тих, хто приватизував або придбав у ньому квартиру, а також власника будинку або його уповноваженої особи, власників житлових і нежитлових приміщень. Перевагою ОВББ є те, що кожен його член може контролювати його фінансову діяльність. На вимогу члена уповноважений представник ОВББ зобов’язаний надати йому фінансові звіти і інформацію про діяльність об’єднання. Крім того, усі сплачені за послуги гроші надходять безпосередньо на рахунок ОВББ і мають спрямовуватись виключно на утримання певного будинку. Таким чином, кожен мешканець може присікти будь-яке нецільове використання грошей. До того ж члени об’єднання мають чудову можливість брати участь у вирішенні всіх важливих питань, що стосуються обслуговування будинку, і не стояти годинами в черзі за необхідними довідками. Членство в ОВББ є справою добровільною. Ніхто не має права вимагати від мешканця будинку обов’язкового вступу до об’єднання, навіть якщо він є власником квартири. Відносини між власником квартири – не членом ОВББ і об’єднанням регулюються відповідними договорами. Договори з ЖЕКами Те ж саме стосується діяльності приватних ЖЕКів. Часто, купуючи квартиру в новобудові і підписуючи з обслуговуючим підприємством договір про надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території, люди не вчитуються в текст документа. Або ж задовольняються поясненнями службовців підприємства про те, що цей договір є типовим і надається громадянам у такій формі. Дійсно, чинне законодавство України передбачає форму Типового договору про надання послуг за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (затверджену Постановою Кабінету міністрів України від 20.05.2009 р. № 529). Але це означає лише те, що можна враховувати умови типового договору і при цьому включати до тексту договору умови, які громадяни вважають за потрібне (певна річ, зважаючи на норми чинного законодавства України). Тобто, кожен мешканець будинку абсолютно вільний у виборі контрагента, визначенні умов договору і не повинен піддаватися на провокації ЖЕКу. Особливу увагу в договорі слід приділити переліку послуг, що надаються, порядку їх надання, а також відповідальності на той випадок, якщо послуги надаватимуться неякісно, в неповному обсязі або взагалі не надаватимуться. Загалом до договору можна включити всі умови, які влаштовують мешканців, а уже потім погоджувати їх з іншою стороною. У будь-якому разі необхідно запам’ятати, що, підписавши договір, власник квартири погоджується зі всіма його умовами, навіть із тими, які його не влаштовують. Слід звернути увагу на те, що договір вступає в дію з моменту його підписання. І внести зміни до нього можна буде лише за письмової згоди сторін на підставі додаткових угод. Види послуг Як вчинити, якщо договір вже підписаний, а послуги надаються неякісно? Спершу розглянемо, які взагалі бувають послуги. Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги діляться на:
  • комунальні послуги (централізоване постачання холодної і гарячої води, водовідводу, газо- і електропостачання, централізоване опалювання, вивіз побутових відходів тощо);
  • послуги з утримання будинків і споруд, прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень і прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, вміст ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивіз побутових відходів тощо);
  • послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (укладення договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);
  • послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна і посилення елементів конструкцій і мереж, їх реконструкція, відновлення можливості елементів конструкцій).
Житлово-комунальні послуги залежно від порядку затвердження цін на них діляться на три групи:
  • житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади;
  • житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території;
  • житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).
Ненадання послуг Розглянемо ситуацію, за якої в будинку періодично відключають гарячу і (або) холодну воду. Згідно з постановою КМУ «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» від 21.06.2005 р. № 630 водопостачання надається споживачам безперебійно, за винятком часу перерв на: проведення в установленому порядку ремонтних і профілактичних робіт виконавцем за графіком, погодженим з виконавчими органами сільських, селищних і міських рад або місцевими державними адміністраціями; міжопалювальний період (для систем опалення); ліквідацію наслідків, пов’язаних з дією непереборної сили або аварією. У разі планування перерви в наданні послуг ЖЕК або ОВББ зобов’язаний повідомити про це мешканців через ЗМІ, а також письмово не пізніше ніж за десять днів до настання перерви (за винятком перерви, яка настала в результаті аварії або дії непереборної сили). У повідомленні обов’язково вказують причину і час перерви в наданні відповідних послуг. Якщо взимку у квартирі погано топлять, необхідно врахувати, що постанова КМУ № 630 встановлює вимоги щодо якісних і кількісних показників послуг з опалення. Так, температура повітря в житлових приміщеннях має складати +18 °C, а в кутових кімнатах +20 °C. Якщо температура нижче норми, споживач може вимагати зниження плати на 5% за кожен градус відхилення від +18 °С до +12 °С в житлових приміщеннях і з +20 °C до +14 °C в кутових кімнатах. Якщо ж температура у приміщеннях нижче +12 °C або +14 °C відповідно, споживач має повне право взагалі не платити. Проте щоб не платити за ненадані послуги, потрібно підтвердити, що послуги дійсно не надавалися. У разі неякісного надання або ненадання послуг мешканці повинні повідомити про це ЖЕК (ОВББ, іншу організацію, яка відповідає за надання таких послуг) в усній або письмовій формі. Зважаючи на те, як працюють організації, рекомендуємо звертатися саме в письмовій формі, зазначаючи в повідомленні повні Ф.І.П. і адресні дані, а також найменування вигляду погано наданої або ненаданої послуги. Представник ЖЕКу (ОВББ), якому не відомі причини неналежного надання або ненадання послуг, зобов’язаний визначити і зафіксувати точний час і дату встановлення факту ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі або перевірки кількісних і (або) якісних показників надання послуг. В разі потреби у проведенні такої перевірки до вас повинен прийти представник ЖЕКу. За результатами перевірки у двох екземплярах складається акт-претензія про неякісне надання або ненадання послуг, який підписується вами і представником ЖЕКу (ОВББ). Акт-претензія є підтвердженням того, що послуга вам не надавалася або надавалася неякісно, а також підставою для проведення перерахунку. Навіть якщо ніхто не з’явиться в обумовлений термін, особа має право самостійно скласти і підписати акт-претензію, який вважатиметься дійсним, якщо його підпишуть також не менше двох інших споживачів (наприклад, сусіди). Детальніше з формою акта-претензії можна ознайомитися, переглянувши Доповнення № 2 до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. Акт-претензію рекомендуємо направляти виконавцеві рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Згодом, якщо справа дійде до суду або особа скаржитиметься в інші органи (наприклад, в Управління захисту прав споживачів), можна буде довести, що акт-претензія був отриманий виконавцем, а той не вжив жодних заходів або ж необґрунтовано відхилював претензії. ЖЕК зобов’язаний розглянути акт-претензію і протягом трьох робочих днів повідомити споживача про її задоволення або відмову в її задоволенні, обґрунтувавши причини відмови. Усе вирішить суд Якщо на претензії споживача ніхто не реагує, якість наданих послуг не покращується або ж на пропозицію внести зміни до договору про надання послуг ніхто не пристає, можна звернутися до суду. Згідно з чинним законодавством України договір може бути змінений за рішенням суду в разі істотного порушення умов договору другою стороною. Істотне порушення договору означає, що через шкоду, заподіяну другою стороною, споживач був позбавлений того, на що розраховував при укладенні договору. Наприклад, укладаючи договір, споживач розраховував, що двір прибиратимуть від снігу, у квартирі постійно буде гаряча і холодна вода, а на сходовій клітці підтримуватимуть порядок. Але ЖЕК не виконує свої зобов’язання і позбавляє споживача того, на що він очікував. Крім того, споживач можете через суд зобов’язати ЖЕК здійснити перерахунок ненаданих послуг. Ось тут і знадобляться всі акти та претензії, які можуть підтвердити, що послуги дійсно не надавалися. Щоб зменшити судові витрати, радимо, звертаючись до суду, робити посилання на ст. 10 і 22 Закону «Про захист прав споживачів» (порушення умов договору про виконання робіт або надання послуг). Це звільнить вас від сплати державного мита за подання позову. Згідно з чинним законодавством України позови про захист прав споживачів розглядаються в районних (місцевих) судах за місцем проживання позивача, місцем спричинення шкоди або місцем виконання договору.
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№9-14 | 24 вересня
Тема тижня:
Банкрутство
Тема тижня
  • Урахування процесуальних нюансів допоможе боржникам і кредиторам уникнути зайвих витрат.
  • Принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора у ліквідаційній процедурі.
Придбати PDF-версію
 

  

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________