Всі рубрики


«Податківці всемогутні», або Машина державного рекету

Низька оцінка якості вітчизняної податкової системи свідчить про серйозні проблеми та внутрішні суперечності. Щоб проаналізувати наявні та розробити нові механізми реалізації стимулюючого потенціалу податкової політики в умовах обмеженості фінансових ресурсів та актуальності фіскальних завдань, Національний інститут стратегічних досліджень (далі – НІСД) підготував аналітичну доповідь «Пріоритети реформування податкової політики України: як перейти від фіскалізму до стимулювання ділової активності». Презентація цього дослідження відбулася під час однойменного круглого столу 23 червня ц.р. у конференц-залі НІСД. За словами першого заступника директора НІСД, президента Центру антикризових досліджень Ярослава Жаліла (на фото 1), стратегічною метою реформи податкової політики має стати перехід від принципу фіскалізму, коли вона розглядається виключно як інструмент мобілізації надходжень до бюджету, до активнішої реалізації її регулятивного потенціалу в напрямі стимулювання економічного розвитку. Безумовно, за відсутності базового кодифікованого нормативно-правового акта у сфері оподаткування вітчизняна податкова система й надалі характеризуватиметься фрагментарністю, нестабільністю та численними законодавчими суперечностями, що девальвують її фіскальну та регулятивну функції. Податковий кодекс дозволить створити прогнозоване і зрозуміле правове поле. «Водночас законодавчі зміни не мають полягати виключно в кодифікації чинних норм, – констатував пан Жаліло. – Податкова політика потребує не лише коригування переліку податків та їх ставок, але й реформування ідеології, пріоритетів діяльності та механізмів реалізації поставлених цілей». За останні десять років ми спостерігаємо вже восьму спробу прийняти «податкову конституцію». 17 червня ц.р. ВР прийняла в першому читанні урядовий проект Податкового кодексу. Оскільки цей документ має досить великі шанси на прийняття вже на поточній сесії, експерти НІСД приділили йому особливу увагу у своїй доповіді. За словами старшого консультанта сектора економічної стратегії відділу економічної та соціальної стратегії НІСД Олексія Молдована (на фото 2), проект Податкового кодексу містить як прогресивні, так і дискусійні норми, які суперечать завданням і пріоритетам податкової політики в умовах післякризового відновлення економіки. Зокрема, автори проекту спробували компенсувати зменшення фіскального навантаження на корпоративний сектор посиленням тиску на доходи фізичних осіб. Це відповідає світовим та європейським тенденціям еволюції податкової системи, згідно з якими корпорації розглядаються лише як форми ведення бізнесу, а доходи зрештою отримують фізичні особи. Водночас у ЄС посилення фіскального тиску стосується фізичних осіб з високими доходами, тоді як у запропонованому Кодексі воно розповсюджується на більшість громадян, незалежно до рівня їхнього доходу. Народний депутат, президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах (на фото 3) повідомив, що економічна рада при УСПП направила Комітету ВР з питань податкової та митної політики, Мінфіну та відповідній робочій групі фракції Партії регіонів 150 сторінок напрацьованих зауважень та пропозицій щодо вдосконалення проекту ПК. У їх розробці взяли участь відомі експерти, лідери ділової спільноти, промисловці, підприємці та роботодавці. «Податковий кодекс має виконувати не лише фіскальну, але й стимулюючу функцію. Представники реального сектора економіки категорично проти розширення повноважень контролюючих органів, надання їм права перевірок, пов’язаних із трудовим законодавством, обстеженням житла фізичних осіб та із самою процедурою проведення перевірок і розцінюють це як підвищення фіскального тиску та порушення прав платників податків», – наголосив пан Кінах. Категорично проти прийняття проекту ПК в його теперішньому вигляді і голова Комітету ВР з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва Наталія Королевська. «Податковий кодекс, запропонований урядом, – це машина державного рекету, здатна будь-якого підприємця вивести за рамки законодавчого поля і змусити відкуповуватися. Він вигідний не підприємцям, а податковим інспекторам і окремим підприємствам», – вважає пані Королевська. За її словами, проект надає невиправдано багато прав податковим інспекторам і робить бізнесменів незахищеними від чиновницького свавілля. «Cьогодні, аби провести податкову перевірку, потрібні серйозні підстави. Податковий кодекс пропонує надати право приймати такі рішення податковому інспекторові, також у його компетенції донарахування податків за непрямим методом без рішення суду», – зазначила експерт. *** Оперативна підготовка урядом цього документа пояснюється намірами сформувати бюджет на наступний рік уже на новій правовій базі. Проте згадані проблеми потребують обговорення та врахування до ухвалення проекту Податкового кодексу в остаточній редакції, інакше невдовзі ми отримаємо нову касту держслужбовців – «податківців всемогутніх». Тому треба дати депутатському корпусу, представникам бізнесу, економічним експертам і громадськості час для детального ознайомлення зі змістом цього документа та аналізу його впливу на економічні процеси в державі.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№1-4 | 29 квітня
Тема тижня:
Юридичний форум
Тема тижня
  • Незворотність змін. Мін’юст та міжнародні партнери – втілюємо зміни разом!
  • Проарбітражний підхід. Про підсумки застосування нового арбітражного законодавства.
  • ДП «СЕТАМ» перейшло від Мін’юсту до сфери управління АРМА.
Придбати PDF-версію
 

  

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________