Всі рубрики


Як зробити владу відповідальною

Громадянське суспільство має реальну можливість оцінити ефективність діяльності будь-якого органу виконавчої влади України та вплинути на те, щоб вони врахували цю оцінку в своїй подальшій діяльності. Проте саме суспільство, навіть найактивніша його частина, про цю можливість поінформоване мало та рідко до неї звертається. Що ж таке сьогодні громадська експертиза та чому вона потрібна людям? Відповідь на це запитання намагалися дати учасники круглого столу «Проблеми правового регулювання і практики проведення громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади». Захід об’єднав представників громадських організацій (далі – ГО) з різних регіонів, що або мають певний досвід співпраці та оцінки роботи органів виконавчої влади, або прагнуть такий досвід отримати. Справжнім «просвітленням» для представників ГО було те, що процедура громадської експертизи, виявляється, фактично дає їм можливість стати учасниками вироблення та впровадження державної політики в різних сферах й громадськими контролерами її реалізації водночас. Ця можливість існує досить давно – з моменту прийняття у 2008 р. урядової постанова № 976, якою й запроваджено один з правових механізмів реалізації конституційного права громадян на участь в управлінні державними справами. Зокрема, як відзначив Олексій Хмара, президент творчого об’єднання «ТОРО», процедура громадської експертизи відкриває для суспільства чимало можливостей, наприклад, дозволяє інститутам громадянського суспільства оцінити ефективність діяльності певного органу виконавчої влади або якоїсь посадової особи, виконання певної державної програми, законність витрачання бюджетних коштів, якість надання адміністративних послуг чи виконання законодавства тощо. Варто зазначити, що громадська експертиза є дуже корисним і потрібним ресурсом для самих органів виконавчої влади. Адже вони безкоштовно отримують зовнішній аудит своєї діяльності та цінні рекомендації щодо очікувань соціальних груп, пріоритетів політики, бажаних заходів для її реалізації. Все це потенційно має призводити до покращення якості управлінських рішень, вироблення політики, орієнтованої на потреби громадян, ефективного використання державних ресурсів та громадської підтримки урядової політики. Саме тому механізм громадської експертизи є обов’язковим елементом правової, демократичної держави з розвиненим громадянським суспільством. Проте сьогодні громадська експертиза як механізм залучення широкої громадськості до оцінки державної політики та її покращення поки не відбулася. Є випадки її успішного проведення та втілення її результатів в життя, проте вони, на жаль, «штучні», а не масові. Причина в тому, що часто чиновники в громадській експертизі бачать загрозу, наприклад, візиту ревізорів контрольно-ревізійного управління. Інша причина – в низькій поінформованості самого суспільства щодо своїх можливостей та його непідготовленості в частині проведення експертиз. З метою вирішення цих проблем директор Інституту Медіа Права Тарас Шевченко пропонує перш за все популяризувати інструмент громадської експертизи через засоби масової інформації, провадити безпосередню освітню роботу із представниками влади шляхом соціальної реклами. В той же час для учасників круглого столу відбулася презентація практичних вправ із застосування інструменту громадської експертизи. Втім, щоб цей інструмент не мав ефекту «мавпи з гранатою», експерт з Українського незалежного центру політичних досліджень Максим Лациба застеріг: «Громадська експертиза ні в якому випадку не повинна використовуватися з нечесною метою, як-от: для політичного тиску, зведення рахунків, навмисного погіршення репутації можновладців». Адже дискредитувати дарований владою інструмент свого впливу суспільство просто не має права
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№13-18 | 30 вересня
Тема тижня:
Міжнародний арбітраж
Тема тижня
  • Ефективний арбітраж: який він?
Придбати PDF-версію
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________