Подорож у часі руками адвоката У Києві в арт-холі «Кайрос» відкрилася унікальна виставка духовних та світських манускриптів давнослов’янської книжності. Проте це сталося не тому, що вітчизняні та закордонні книгосховища раптом відкрили свої архіви, а тому, що київський адвокат Юрій Храпай вирішив продемонструвати широкому загалу власноруч виконані автентичні копії окремих листів із пам’яток давнослов’янської літератури, серед яких «Слово о полку Ігоревім», «Руська правда» і Луцьке Євангеліє. Це перша каліграфічна виставка успішного столичного правника. Раніше його роботи могли бачити лише близькі та друзі.
За словами художника, захоплення давньоруським уставним письмом розпочалося ще в армії, коли майбутній юрист вирішив блиснути перед другом ерудицією і написати йому листа у формі стародавнього манускрипту. Експеримент вдався на славу і перетворився на хобі, на яке Храпай не шкодував ані часу, ані коштів. У вільний від адвокатської кар’єри час правник 25 років самовіддано вивчав давнослов’янське уставне письмо, почерки знаменитих літописців, тренувався у їхньому відтворенні і консультувався у фахівців. Він став розбиратися у пергаменті і зістарювати манускрипт, аби він був схожий на давній. Зрештою Юрій Храпай навчився віртуозно відтворювати копії давніх літописів. Настільки віртуозно, що око необізнаної на старовині людини не запідозрить, що перед нею рукопис, який вийшов з-під пера не літописця часів Русі, а українського адвоката ХХІ століття.
За словами правника, тільки коли він сам навчився уставного письма, зрозумів, чому в давнину літописці писали свої твори роками. Відтворення однієї лише заголовної літери буслаївського псалтиря у вигляді крилатого вершника забрало у Храпая три тижні. Проте за останні роки з-під пера юриста вже вийшло більше ста манускриптів. Одна з останніх значних робіт – рукописна копія «Руської правди», написаної Ярославом Мудрим. Юрій Храпай каже, що працювати над цим твором йому було цікаво не лише як каліграфісту і художнику, але й як адвокату, оскільки це збірка законів, своєрідна конституція Київської Русі. Правник зізнається, що дізнався з «Правди» багато нового. «Там є дуже цікаві норми. Наприклад, якщо помирав смерд і в нього лишалися доньки, то згідно із цим документом вони не отримували спадок. Все віддавали князю. Якщо помирав дружинник і в нього лишалися діти, то брати були зобов’язані віддати своїх сестер заміж. Якщо ж братів у доньки чи доньок померлого не було, то родинний спадок також переходив у власність князя. Передбачалися дуже великі штрафи за образу особистості. Вони були навіть більші, ніж штрафи за нанесення тілесних ушкоджень середньої важкості. Солідний штраф накладали за те, що людина сіла на чужого коня без дозволу», – ділиться враженнями від Ярославових законів пан Храпай.
Захоплення старослов’янським уставним письмом для Юрія Храпая вже давно більше ніж хобі. Тепер художник ставить перед собою високу мету: відтворити для нащадків літописні пам’ятки давнослов’янської та української культури. «Я раптом зрозумів, що чимало перлин української рукописної книжності, на жаль, перебувають не в Україні, а за кордоном, у тамтешніх книгосховищах. І до них фактично не мають доступу навіть спеціалісти, у тому числі і я. Я не бачив оригіналів, окрім стародруків. Тільки копії у рідкісних факсимільних виданнях радянських часів або в Інтернеті. Але ж це не передає живого сприйняття давньої рукописної книги. І тому я постарався відтворити спочатку сторінки псалтиря, а потім «Повість врем’яних літ» і «Слово о полку Ігоревім». Це варто робити, це наша історія, наша пам’ять. Крім того, вивчаючи першоджерела і фоліанти зразків давньоруської рукописної книжності, ми можемо краще зрозуміти розвиток художньої творчості. Навіть читаючи тексти і працюючи над ними, я зовсім по-іншому відчув дух тих часів», – переконує Юрій Храпай.
З пізнавальною метою київський каліграфіст планує щорічно організовувати подібні виставки. Для майбутньої експозиції правник уже готує копії таких знаменитих манускриптів, як Реймське Євангеліє та Київський Псалтир.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|