Всі рубрики


Топ-10 законів 2011 р.

Минулого року народні обранці активно займалися законотворчістю. Їхні напрацювання з різним успіхом втілювалися в життя: деякі закони були схвалені громадськістю, а деякі сприймалися як відверта шкода. «Правовий тиждень» представляє увазі читачів свій рейтинг найбільш знакових і резонансних законів 2011 р.
  1. Найбільше законодавчих новацій було в податковій сфері. Упродовж всього року платники податків ледь встигали на новими змінам, які законотворці вносили до Податкового кодексу. Зокрема, було запроваджено диференційований підхід до класифікації малого бізнесу відповідно до річного обороту та реєстрацію «спрощенців» як платників ПДВ. Для фізичних осіб – підприємців, які не є платниками ПДВ, передбачено ведення лише книги обліку доходів. Ті ж, хто є платниками цього податку, змушені вести облік доходів і витрат. Додатково для платників ПДВ запроваджена реєстрація податкових накладних, сума податку на додану вартість в одній накладній складає більше 10 тис. грн. Також встановлена ставка на податок на прибуток, яка становить 21%.
  2. Особливі нарікання з боку громадян і політиків опозиційного табору викликав Закон «Про Пенсійну реформу». Він вступив в дію з жовтня минулого року. Ключові зміни, запроваджені цим документом, такі. Передбачене поступове підвищення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років. Також підвищений пенсійний вік для чоловіків-держслужбовців: в окремих випадках вони можуть працювати до 65 років. Ще однією суттєвою зміною Закону є підвищення страхового стажу до 30 років у жінок і 35 у чоловіків. Військовим також доведеться служити більше на п’ять років. Бюджетники, вийшовши на пенсію, одноразово отримуватимуть десять призначених їм пенсій. Не обминули законодавчі зміни і сам Пенсійний фонд. Згідно з положеннями Закону ця установа отримала статус органу виконавчої влади, але втратила статус фінансової установи.
  3. Особливі побоювання в суспільства викликали депутатські ініціативи у сфері державних закупівель. Передісторія питання така. 15 березня 2011 р. Верховна Рада України проголосувала в першому читанні за законопроект № 7532, який різко зменшив прозорість державних закупівель. Зокрема, згідно з прийнятим документом закупівля в одного учасника не потребує підтвердження в профільному міністерстві, а закупівлі державних підприємств регулюватимуться не Законом, а майбутніми рішеннями Кабінету міністрів. Також спрощено порядок закупівель для підприємств, уточнено підстави для застосування процедури закупівлі в одного учасника. Також скасована необхідність погодження відповідних дій з уповноваженим органом у сфері державних закупівель.
  4. Не менш обговорюваним був і Закон «Про захист персональних даних». Він визначив як володільців та розпорядників баз персональних даних підприємства, установи та організації усіх форм власності, органи місцевого самоврядування та фізичних осіб. Усі бази персональних даних, з якими працюють володільці та розпорядники, підлягають обов’язковій реєстрації шляхом внесення уповноваженим державним органом відповідних записів до державного реєстру баз ПД. До 1 січня 2012 р. неподання заявки на реєстрацію було безкарним, проте тепер «забудькуватість» може дорого коштувати володільцям і розпорядникам. Це випливає з іншого, не менш обговорюваного Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних», який встановлює не лише адміністративну, але й кримінальну відповідальність за порушення законодавства про захист персональних даних. Штрафи вельми кусючі: 5100–17000 грн. Для низки особливо важких випадків передбачений арешт на три-шість місяців або позбавлення волі строком на три-п’ять років.
  5. З січня нового року вступив у силу прийнятий влітку Закон України «Про Державний земельний кадастр». На думку його розробників, цей документ – перший крок до створення та функціонування ринку землі в Україні. Закон визначає орган державної влади, відповідальний за ведення Державного земельного кадастру, склад інформації стосовно кожної земельної ділянки, яка внесена до реєстру, порядок присвоєння кадастрового номера, порядок державної реєстрації земельних ділянок, вимоги до Поземельної книги та порядку її ведення. Після Державного кадастру законотворці взялися за впорядкування української землі. Перед новим роком ВР прийняла в першому читанні урядовий законопроект «Про ринок землі», який має набути чинності з 1 січня 2013 р. Особливо цікаві положення документа такі. Дозвіл на одержання права власності на землю сільгосппризначення можуть отримати лише громадяни України, держава чи територіальні громади. Крім того, пропонується обмежити максимальну земельну площу, яка є у власності однієї фізичної особи, до 100 гектарів. Також Парламент відмовився продовжити мораторій на продаж сільськогосподарських земель.
  6. З першого дня нового року вступив у дію Закон «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності». В ньому вказані документи, які дають право на здійснення господарської діяльності, і визначені об’єкти, на які, власне, і видаються документи дозвільного характеру. Закон забороняє вимагати від суб’єктів господарювання дозвільних документів, необхідність отримання яких не передбачена законодавством і які не внесені до офіційно затвердженого переліку. Документи дозвільного характеру, необхідність видачі яких встановлюється міжнародними договорами і згода на обов’язковість яких надана ВР, а також ті, які не внесені до Закону, видаються відповідно до міжнародних договорів.
  7. Восени депутати переймалися матеріальним становищем суддів. Аби перетворити його зі скрутного на більш-менш прийнятне, законотворці скасували державне мито і запровадили судовий збір. Усе це в рамках Закону «Про судовий збір», який істотно підвищив витрати тих, хто звертається до суду. Якщо раніше ці витрати прив’язували до неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, який становив 17 грн., то відтепер точкою відліку для судового збору стане мінімальна зарплата на початок року, зараз це 941 грн. У 14 разів збільшився розмір збору при поданні позову в господарських справах. Вдесятеро подорожчали немайнові спори, наприклад розлучення. Водночас Закон вдесятеро зменшує розмір збору, що сплачується при поданні позовів про захист честі, гідності та ділової репутації. Раніше такі справи обходилися позивачам в 1–10% від позовної суми, в результаті чого багато хто з них просто відмовлявся сплачувати істотні суми у вигляді збору. Тепер же можна висунути позов на будь-яку, навіть колосальну суму, заплативши лише 2880 грн. Складено перелік громадян, які звільнені від сплати судового збору. Серед них є ті, хто подає позови про стягнення зарплати, поновлення на роботі, виплату компенсації, повернення майна, і споживачі, права яких були порушені.
  8. Наприкінці року депутати повернули Верховному Суду України його повноваження, прийнявши у другому читанні Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо розгляду справ Верховним Судом України». Цим документом передбачається повернення найвищому судовому органу більшості повноважень, яких його було позбавлено в ході судової реформи. Передусім ВСУ повернули право ухвалювати власні рішення. На думку законотворців, це сприятиме налагодженню в державі єдиної судової практики. Відтепер суди нижчих інстанцій зобов’язані враховувати висновки ВСУ, які викладені в його рішеннях, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстави неоднакового застосування судовими касаційними інстанціями одних і тих самих норм закону, що тягне за собою ухвалення різних за змістом рішень. Також Законом передбачено збільшення кількості суддів ВСУ до 48 осіб. Повернули посади першого заступника і чотирьох заступників голови ВСУ, відновили роботу чотирьох судових палат – в адміністративних, господарських, кримінальних і цивільних справах.
  9. Одним із найпомітніших став Закон «Про внесення змін до деяких законів України стосовно регулювання ринків фінансових послуг». Цим документом удосконалено процедуру регулювання ринка фінансових послуг і розширено термінологію предмета регулювання. Згідно з положеннями Закону фінансова установа, перш ніж укладати із клієнтом договір про надання фінансової послуги, додатково має надати вичерпну інформацію про: саму фінансову послугу, яку пропонують, із зазначенням її вартості; умови надання додаткових фінансових послуг та їхню вартість; порядок виплати податків за рахунок фізичної особи в результаті отримання фінансової послуги; правові наслідки і порядок проведення розрахунків із фізичною особою внаслідок дострокового припинення надання послуги; механізм захисту прав споживачів тощо. Законом також встановлені вимоги до оприлюднення інформації учасниками ринку фінансових послуг, запроваджено поняття пруденціального нагляду та жорсткі штрафні санкції.
  10. Традиційно крізь палкі обговорення пройшов Закон України про державний бюджет. Цей документ, за яким держава має жити у 2012 р., критикували і опозиційні політичні сили, і представники Кабміну, і сам Президент, проте Закон був прийнятий ще до Нового року. Дохідна частина головного гаманця країни розроблена з урахуванням розширення джерел доходів, зокрема введення в дію податку на нерухоме майно. Запроваджено зміни в розмежуванні дохідних джерел між фондами збору, які спрямовуватимуться до загального та спеціального фондів державного бюджету у рівних частинах, по 50%. Є в документі і деякі фінансові послаблення для платників податку. Зокрема, зниження ставки податку на прибуток з 23% до 21%. А також надання державою податкової соціальної пільги у розмірі 3800 млн грн., що, на думку експертів, дозволить громадянам відшкодувати витрати на навчання у закладах освіти, частину відсотків, сплачених за іпотечним кредитом, та інші витрати, встановлені Податковим кодексом України. Ліквідовано державне регулювання фонду оплати праці підприємств-монополістів шляхом сплати до бюджету сум, пов’язаних із перевищенням розрахункової величини фонду оплати праці. Запроваджено нові розміри мінімальної заробітної плати: з 1 січня – 1073 грн., з 1 квітня – 1094 грн., з 1 липня – 1102 грн., з 1 жовтня – 1118 грн. та з 1 грудня – 1134 грн. на місяць.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№13-18 | 30 вересня
Тема тижня:
Міжнародний арбітраж
Тема тижня
  • Ефективний арбітраж: який він?
Придбати PDF-версію
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

   

  

 

 

______________________________