Юрринок-2012: проблеми, тренди, перспективи. Вже у восьме Асоціація правників України провела ключовий для юридичного бізнесу захід – Щорічний юридичний форум «Розвиток ринку юридичних послуг в Україні – 2012». Форум, що передусім орієнтований на партнерів та керівників юридичного бізнесу, цьогоріч зібрав більше ніж півтори сотні учасників із різних компаній та юрисдикцій. І такий аншлаг невипадковий, адже правники збираються не тільки проаналізувати стан юридичного ринку та визначити перспективи його розвитку, але й оцінити конкурентне середовище та можливості взаємодії. Традиційно цікава програма заходу цього року передбачала і глибокий аналіз трендів юридичного ринку в річній ретроспективі та перспективі, і експертне обговорення складних питань управління юридичною фірмою та побудови партнерських взаємовідносин, і правові дискусії з приводу вічних питань, що стосуються корупції, реформ в економіці та законодавстві. Тепер про все по порядку. Тренди ринку Рік, що минув, був не дуже втішним для юристів. Це зумовлено посиленням конкуренції між гравцями юридичного ринку, яка супроводжується диверсифікацією спеціалізацій на фоні зменшення кількості великих клієнтів і скорочення бюджетів на юридичні послуги. За словами старшого партнера ЮФ «Астерс» Армена Хачатуряна, конкурентів що далі, то більше. І виграє від цього тільки клієнт. Юристи стверджують, що деякі їхні колеги надають навіть безкоштовні юридичні послуги. Своєю чергою партнер ЮФ Baker & McKenzie Сергій Піонтковський зазначає, що в Україні продовжується економічна стагнація, тому динаміки і зростання на юридичному ринку, який для бізнесу є сервісним, не передбачається. Сьогодні клієнт обирає юридичного радника, керуючись тільки одним критерієм – ціною, і не турбується про якість послуг. Саме через це демпінг в українському юридичному бізнесі погано впливає не тільки на юристів, але й на клієнтів. Це підтверджує і керуючий партнер АК Arzinger Тимур Бондарєв, який стверджує (і колеги поділяють його думку), що прибутковість юридичного бізнесу зменшилась, а витрати юрфірм тільки ростуть. Також одним із трендів, який засмучує правників, є зменшення кількості звернень компаній до зовнішніх юридичних радників і збільшення обсягу роботи, яку виконують юрисконсульти. Ще одна актуальна тенденція ринку – перехід незадоволених партнерів з однієї юридичної фірми до іншої і навіть створення ними власного юридичного бізнесу. Водночас правники переконані, що зазначені тенденції створюють нові можливості для ринку. Що ж до перспектив юридичного бізнесу, то вони значною мірою залежать від правильної і вчасної відповіді на запитання: на які практики ставити? Правники акцентують увагу на розвитку малих практик і прихильні до тих, на які є значний клієнтський попит: податкового права, кримінальної і судової практики, а також антимонопольного законодавства. Я для фірми чи фірма для мене? Друга частина заходу була присвячена питанням партнерства і розподілу прибутку, а також проблемам мотивації співробітників і безпосереднього управління юрфірмою. Зокрема, на конкретних прикладах було розглянуто кілька систем розподілу прибутку юридичної компанії та ведення фінансової документації. Так, Тимур Бондарєв детально зупинився на системах компенсації: lockstep і eat what you kill, об'єднання яких дає змішану систему – merit-based. Система eat what you kill передбачає незалежність, легка в адмініструванні, до то того ж фінансові ризики у її межах переходять на партнерів. Водночас це відхід від командної роботи, відсутність спеціалізації та стимулювання загального бізнесу. Класичний же lockstep – це рівний розподіл прибутку, без урахування індивідуальних зусиль. Обидві системи мають як переваги, так і недоліки, тож в якості золотої середини виступає merit-based. Але вона потребує дуже складної системи оцінки партнерів, що тягне за собою надмірне адміністрування. «На системі компенсації будується партнерство. Тому успішна система компенсації має бути привабливою для старших юристів і водночас створювати можливості для кар'єрного зростання», – резюмував керівник Arzinger. Але зараз, з жалем зауважив пан Бондарєв, складно знайти юристів, готових працювати в шаленому темпі. Правники мали нагоду проаналізувати і білоруський досвід взаємодії партнерів, який представив Валерій Папакуль, керуючий партнер ЮФ «Степановський, Папакуль і Партнери». На думку керівника однієї з кращих білоруських юрфірм, партнерська взаємодія не менш важлива, ніж робота з клієнтами. Тому необхідно врахувати здібності кожного партнера та збалансувати розподілені між ними функції так, щоб уникнути різкого відхилення в той чи інший бік. Вкотре гостру тему запропонувала Олександра Павленко, партнер ПГ «Павленко і Побережнюк», яка розповіла, як провести межу між лобізмом і корупцією. На думку пані Павленко, лобізм можна успішно продавати як сферу послуг. Проте він повинен мати чіткі форми і рамки, як-от залучення до законопроектної та нормотворчої роботи, і в жодному разі не може мати характер «вирішення питань». «Юристи діляться на тих, хто живе з існуючим законодавством, і тих, хто хоче щось змінити», – впевнена пані Павленко. Що ж, саме за тими, хто прагне змін, майбутнє країни, і юридичного ринку теж.
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|