Всі рубрики

 

  

 

АМКУ: що рік 12-й приніс, а рік 13-й готує?

У 2012 р. діяльність Антимонопольного комітету України була традиційно насиченою у сфері як розробки та впровадження нормативних документів, так і проведення розслідувань та застосування штрафних санкцій. Найбільший резонанс викликали штрафи, застосовані у 2012 р., які є одними з найбільших за всю історію існування комітету.

Так, у травні 2012 р. АМКУ застосував другий за розміром штраф за всю історію існування цієї організації. Державне підприємство «Укрспирт» за зловживання монопольним становищем було оштрафоване на 200 млн грн., що склало максимальні 10% річного обороту компанії. На більшу суму були оштрафовані лише виробники авіапального у 2009 р., однак відповідна сума штрафу була розподілена між кількома порушниками. Незабаром після застосування зазначеного штрафу АМКУ наклав ще один значний штраф на членів Асоціації виробників меблів. Порушення полягало у здійсненні антиконкурентних узгоджених дій у вигляді змови під час участі в торгах. За результатами розгляду відповідної справи АМКУ застосував штраф у розмірі 420 млн грн. до 14 підприємств – членів асоціації. Ще один значний штраф, у розмірі 120 млн грн., був застосований до ПАТ «Одесагаз» за зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Як з’ясував АМКУ, компанія, маючи можливість закуповувати скраплений газ на аукціонах за низькими цінами, придбавала його у комерційних структур за значно вищими цінами, що істотно впливало на кінцеву ціну для споживачів: вона була завищеною порівняно з іншими регіонами.

Особливу увагу АМКУ приділяв регулюванню ринків надання послуг мобільного зв’язку. Ще у грудні 2011 р. комітет розпочав справу стосовно тарифів на зв'язок у роумінгу, а у червні 2012 р. рекомендував найбільшим мобільним операторам знизити внутрішні тарифи на послуги мобільного зв’язку. Наприкінці року, у грудні 2012-го, АМКУ прийняв рішення, яким зобов’язав двох найбільших мобільних операторів знизити тарифи на послуги міжнародного роумінгу та рухомого (мобільного) зв’язку. У результаті тривалого обговорення цього питання з мобільними операторами комітету все ж вдалося переконати гравців ринку знизити тарифи. Однак як довго триватиме це зниження та які механізми контролю за виконанням відповідного рішення застосує АМКУ, покажуть найближчі місяці нового року.

Помітною була діяльність АМКУ щодо виявлення порушень, передбачених ст. 15¹ Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», які полягають у поширенні неправдивої інформації про товари та послуги суб’єктів господарювання. У зв’язку зі здійсненням зазначених порушень на низку учасників ринку, зокрема виробників лікарських засобів і продуктів харчування, були накладені істотні штрафні санкції. Застосовані штрафи за поширення інформації, що вводить в оману, є традиційно меншими за суми штрафів, які комітет застосовує за порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем та антиконкурентні узгоджені дії, однак тенденція до суттєвого збільшення штрафів спостерігалась і в цьому напрямі. Штрафи, накладені протягом 2012 р. за поширення неправдивої інформації, значно перевищують обсяги штрафів за подібні порушення у 2011 р. Так, штрафи, які комітет застосував до двох суб’єктів господарювання за порушення положень ст. 15¹ лише протягом грудня 2012 р., відповідають загальному обсягу штрафів, застосованих за подібні порушення протягом усього 2011 р.

Не менш насиченими були події у сфері нормотворення. У 2012 р. після масштабного публічного обговорення вступив у силу Порядок подання заяв до АМКУ про звільнення від відповідальності за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій. Положення цього документа широко обговорювали як представники бізнес-кіл, так і правники. Загалом, незважаючи на низку спірних положень і те, що на фінальній стадії деякі норми Порядку були виключені, прийняття цього документа сприятиме подальшому розвитку законодавства про захист економічної конкуренції та вдосконаленню практики АМКУ в контексті виявлення та розслідування порушень, пов’язаних з антиконкурентними узгодженими діями.

Вагомих зусиль було докладено як комітетом, так і представниками бізнесу у процесі розробки, обговорення та вдосконалення проекту Загальнодержавної програми розвитку конкуренції на 2014–2024 рр., яка має бути допрацьована та подана до Кабінету міністрів України не пізніше 10 липня 2013 р.

Важливим кроком у розвитку законодавства була розробка АМКУ та схвалення Кабінетом міністрів України проекту Закону «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». Як відомо, розробка та впровадження прозорих правил надання державної допомоги є частиною зобов’язань України в рамках СОТ та однією з передумов створення зони вільної торгівлі з Європейським Союзом.

Поточна практика АМКУ свідчить про інтенсифікацію контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції та суттєве збільшення штрафних санкцій, застосовуваних комітетом щодо всіх видів порушень. Уже зараз можна стверджувати, що тенденція до посилення комітетом контролю за дотриманням законодавства у найбільш соціально значущих сферах не зміниться і цього року.

До сфери інтересу АМКУ цього року, скоріше за все, потраплять сільське господарство, фармацевтика та діяльність торговельних мереж. Адже протягом минулого року АМКУ неодноразово цікавився відповідними ринками. Більше того, увага до них АМКУ в деяких випадках не обмежувалась інформаційними запитами, а передбачала серйозніші дії, такі як перевірки, відкриття справ про порушення законодавства та застосування штрафів.

У сфері сільського господарства АМКУ досліджував регіональні ринки зберігання сільськогосподарських культур, зокрема діяльність елеваторів. Найбільшу увагу комітет приділяв прозорості ціноутворення, умовам надання послуг, а також доступу до них споживачів.

Тема дотримання законодавства про захист економічної конкуренції була актуальна і для торговельних мереж, зокрема питання, пов’язані з регулюванням взаємовідносин між торговельними мережами та постачальниками споживчих товарів. Наприклад, у Російській Федерації вже розглянуто значний масив справ, ініційованих Федеральною антимонопольною службою проти низки торговельних мереж за порушення конкурентного та торговельного законодавства.

Очікується, що зазначені напрями діяльності комітету будуть актуальні і протягом 2013 р. Отже, дотримання законодавства про захист економічної конкуренції, особливо з урахуванням тенденції до збільшення штрафних санкцій, розробка та прийняття нових нормативних документів будуть важливими питаннями порядку денного для багатьох учасників ринку.


Сергій ДЕНИСЕНКО
юрист АО «ЮФ «Василь Кісіль і Партнери»

 

 

 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

мастер по стиральным > машинам в Одессе>

ремонт кофемашин>

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________