Всі рубрики

 

  

 

Кому пред’являти документи на перевірку, а кому – ні?

Контролюючі органи під час перевірок часто вимагають від підприємців – фізичних осіб, які перебувають на спрощеній системі оподаткування і платять єдиний податок, усі первинні документи (найчастіше товарні накладні), щоб отримати інформацію про їхніх контрагентів та перелік продукції. Так само часто «підприємці-єдинники» зі зрозумілих причин не хочуть показувати свої первинні документи. У таку ситуацію свого часу потрапив наш керівник, і мені, як юрисконсульту, доручили знайти аргументи, щоб не показувати жодного первинного документа. Ми знайшли такі аргументи, довели їх (у письмовому вигляді) до відома податкового органу, і, як не дивно, вони спрацювали. Хоча податківці і були шоковані відмовою, апелювати їм, крім своїх емоцій та погроз, було ні до чого. Ось ці аргументи:
  1. Первинні документи потрібні для ведення бухгалтерського обліку. Але відповідно до ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України» від 16.06.1999 р. «бухгалтерський облік – процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, збереження та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень». А п. 1. ст. 2 цього Закону наголошує, що «цей Закон поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, а також на представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності». Фізичні ж особи до цього Закону не мають жодного відношення.
  2. Оскільки записи в бухгалтерському обліку здійснюються на підставі первинних документів, треба врахувати «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88. Пункт 1.1 цього документа «встановлює порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами, їх об’єднаннями та госпрозрахунковими організаціями». Як видно, це Положення розповсюджується, знову ж таки, лише на юридичних осіб.
  3. Оскільки «підприємець-єдинник» відповідно до п. 2 ст. 55 Господарського кодексу України є суб’єктом господарювання, треба керуватися і нормами цього Кодексу. Зазначимо, що відповідно до п. 6 ст. 128 ГКУ «громадянин-підприємець зобов’язаний... вести облік результатів своєї підприємницької діяльності відповідно до вимог законодавства, своєчасно надавати податковим органам декларації про доходи, інші необхідні відомості для нарахування податків і сплачувати податки в порядку і в розмірах, встановлених законом». Цей перелік обов’язків є вичерпним і не містить обов’язку зберігати та надавати для перевірки первинні бухгалтерські документи. А облік необхідно вести відповідно до вимог законодавства, яке наразі не зобов’язує «підприємця-єдинника» вести бухоблік.
  4. Для ведення податкового обліку «підприємці-єдинники» відповідно до наказу Державної податкової адміністрації «Про затвердження Свідоцтва про сплату єдиного податку і порядку його видачі» від 29.10.1999 р. № 599 повинні вести Книгу обліку доходів і видатків (форма № 10). Порядок ведення цієї Книги не встановлює обов’язку занесення до неї даних на підставі первинних документів. Крім того, Закон України «Про податок на доходи фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV встановлює норму, згідно з якою документального підтвердження вимагають лише валові доходи та валові витрати осіб, які перебувають на загальній системі оподаткування.
  5. За відсутність у «підприємця-єдинника» первинних документів та за ненадання їх перевіряючим чинне законодавство, як не дивно, не передбачає ніякої відповідальності. Згідно з Указом Президента «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» у редакції від 28.06.1999 р. № 746/99 підприємець несе відповідальність лише за: правильність нарахування єдиного податку, своєчасність подачі розрахунків єдиного податку та своєчасність його сплати. Як бачимо, про наявність первинних документів, їх зберігання та надання перевіряючим відповідальність не настає. Що ж до відповідальності за порушення правил ведення бухобліку, встановленої Кодексом про адміністративні правопорушення, то вона не може бути застосована до підприємців фізичних осіб, бо адміністративні штрафи застосовуються лише до посадових осіб, а підприємці ними не є.
  6. Ситуація, коли в підприємця відсутні первинні документи, навіть передбачена самими податківцями. Так, ч. 11 п. 1.3 «Порядку оформлення результатів документальних перевірок щодо дотримання податкового та валютного законодавства суб’єктами підприємницької діяльності фізичними особами», затвердженого наказом ДПА від 11.06.2004 р. № 326, встановлює: «У разі відсутності у платника податків документів, пов’язаних із здійсненням підприємницької діяльності, така особа повинна надати письмове пояснення щодо причин їх відсутності». Факт відсутності документів фіксується в акті перевірки, але відповідальність за таку відсутність не настає.
Таким чином, «підприємець-єдинник» повинен надавати перевіряючим лише Свідоцтво про держреєстрацію, Свідоцтво про сплату єдиного податку, документ про сплату єдиного податку, Книгу обліку доходів і витрат, а також виписки банку (для визначення розміру виручки). Усі інші первинні бухгалтерські документи «підприємець-єдинник» може не зберігати і не надавати для перевірки. Але слід врахувати, що викладені аргументи можуть застосовувати лише підприємці, які не здійснюють зовнішньоекономічну діяльність (ЗЕД). Інакше контроль господарських операцій здійснює митниця, яка оформлює вантажну митну декларацію. А для цього необхідні всі первинні документи. І зберігати їх разом з декларацією також необхідно. Адже імпортний товар без документів може бути розцінений як контрабанда.
 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________