Концентрація: коли можна, а коли – зась Згадування такого органу державної влади, як Антимонопольний комітет України, та функцій, які покладені на нього державою, як-от контроль за економічними концентраціями суб’єктів господарювання, уже не викликає здивування. Але і досі багато хто не розуміє до кінця, що ж саме є економічною концентрацією та в яких випадках суб’єкти господарювання мають отримувати попередній дозвіл АМКУ на її здійснення.
Чи є проблема?
Ця проблема існує і серед чиновників окремих органів державної влади, які в деяких випадках неправомірно зобов’язують засновників підприємств певних видів отримувати попередній дозвіл АМКУ на концентрацію чи узгодженні дії. Водночас законодавство покладає на суб’єктів господарювання обов’язок отримання такого дозволу в конкретно визначених випадках. Неправильне тлумачення таких випадків може призвести як до невиправданих витрат суб’єктів господарювання, пов’язаних з отриманням попереднього дозволу АМКУ, коли такий дозвіл не потрібен, так і до застосування АМКУ штрафних санкцій до суб’єктів господарювання у разі здійснення концентрації без дозволу органів АМКУ.
У першому випадку суб’єкту господарювання потрібно викласти приблизно 20–25 тис. грн., які включають у себе: 5100 грн. офіційної плати до бюджету за розгляд заяви на концентрацію, а також, за відсутності у штаті кваліфікованого юриста, який спеціалізується на антимонопольному законодавстві, від 2 тис. доларів США за підготовку юридичною фірмою документів, що додаються до заяви. Порушення ж суб’єктом господарювання законодавства про захист економічної конкуренції шляхом здійснення концентрації без отримання попереднього дозволу органів АМКУ, якщо наявність такого дозволу необхідна, тягне за собою накладення штрафу в розмірі до 5% доходу (виручки) суб'єкта господарювання від реалізації продукції за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф. Доход (виручка) суб'єкта господарювання від реалізації продукції визначається як сумарна вартість доходу (виручки) від реалізації продукції усіх юридичних та фізичних осіб, що входять до групи, яка визнається суб'єктом господарювання відповідно до ст. 1 Закону «Про захист економічної конкуренції» (далі – Закон). У цьому разі суб’єкт господарювання – порушник може викласти як декілька сотень тисяч, так і декілька мільйонів гривень залежно від ступеню впливу концентрації на товарні ринки та відповідних негативних наслідків її здійснення.
Слід зазначити, що антимонопольне законодавство є доволі специфічним і потребує поєднання юридичних та економічних знань, а також досвіду їх застосування на практиці, зокрема у відносинах із чиновниками АМКУ. Саме тому більшість холдингів та великих бізнес-груп вже давно мають окремі департаменти та відділи, до обов’язків яких входить виключно правовий аналіз щодо відповідності господарської діяльності підприємства антимонопольному законодавству. На жаль, не у всіх підприємств є така можливість , що і змушує їх звертатися до юридичних фірм, які спеціалізуються саме на антимонопольному законодавстві та гонорари яких можуть сягати десятків тисяч гривень.
Популярно і детально
Спробуємо допомогти керівникам таких підприємств та їх юридичним службам зробити хоча б попередній аналіз дій підприємства щодо їх відповідності антимонопольному законодавству.
У ст. 22 Закону чітко викладено основні види концентрації:
1) злиття суб'єктів господарювання або приєднання одного суб'єкта господарювання до іншого;
2) набуття безпосередньо або через інших осіб контролю одним або кількома суб'єктами господарювання над одним або кількома суб'єктами господарювання чи частинами суб'єктів господарювання, зокрема, шляхом:
а) безпосереднього або опосередкованого придбання, набуття у власність іншим способом активів у вигляді цілісного майнового комплексу або структурного підрозділу суб'єкта господарювання, одержання в управління, оренду, лізинг, концесію чи набуття в інший спосіб права користування активами у вигляді цілісного майнового комплексу або структурного підрозділу суб'єкта господарювання, в тому числі придбання активів суб'єкта господарювання, що ліквідується;
б) призначення або обрання на посаду керівника, заступника керівника спостережної ради, правління, іншого наглядового чи виконавчого органу суб'єкта господарювання особи, яка вже обіймає одну чи кілька з перелічених посад в інших суб'єктах господарювання, або створення ситуації, за якої більше половини посад членів спостережної ради, правління, інших наглядових чи виконавчих органів двох чи більше суб'єктів господарювання обіймають одні й ті самі особи;
3) створення двома і більше суб'єктами господарювання суб'єкта господарювання, який протягом тривалого періоду самостійно здійснюватиме господарську діяльність, але при цьому таке створення не призводить до координації конкурентної поведінки між суб'єктами господарювання, що створили цей суб'єкт господарювання, або між ними та новоствореним суб'єктом господарювання.
4) безпосереднє або опосередковане придбання, набуття у власність іншим способом чи одержання в управління часток (акцій, паїв), що забезпечує досягнення чи перевищення 25% або 50% голосів у вищому органі управління відповідного суб'єкта господарювання.
Тобто, якщо дії суб’єктів господарювання підпадають під перелічені вище, це є економічною концентрацією. Але не будь-яка концентрація потребує отримання її учасниками дозволу органів АМКУ. Так, ст. 24 Закону встановлює, що концентрація може бути здійснена лише за умови попереднього отримання дозволу органів АМКУ у випадках, коли:
1) сукупна вартість активів або сукупний обсяг реалізації товарів учасників концентрації, з урахуванням відносин контролю, за останній фінансовий рік, у тому числі за кордоном, перевищує суму, еквівалентну 12 млн євро, визначену за офіційним валютним курсом, встановленим НБУ, що діяв в останній день фінансового року. і при цьому:
|
|
Юридичні компанії України ______________________________
______________________________
|