Всі рубрики

 

  

 

Відшкодування збитків туристам: як захистити себе.


Сезон відпусток закінчується, і українці беруться до роботи. Із року в рік, користуючись послугами національних туристичних компаній, вони стикаються з різними проблемами. Один із найпопулярніших напрямів відпочинку – Єгипет.


Єгипет – країна контрастів

Сьогодні ситуація в цій країні дуже загострилась, що, своєю чергою, викликає невдоволення у туристів, які планували відпочити саме там. Незважаючи на оголошений у серпні надзвичайний стан і комендантську годину в деяких містах Арабської Республіки Єгипет, а також на застереження Міністерства закордонних справ України, туристичні оператори продовжують відправляти охочих відпочити в небезпечний регіон. При цьому бажаючих придбати путівки не поменшало, через що діяльність туристичних компаній у цьому напрямі не припиняється.

Але чимало громадян України, щоб убезпечити своє життя, а іноді й життя близьких, не ризикують відправлятися в конфліктну зону. У цій ситуації туристи, які придбали путівки, стикаються із проблемою: вони не знають, як захистити свої права, пов’язані з відшкодуванням різноманітних збитків (як матеріальних, так і моральних). Утім існує правове поле, яке дає відповіді на це запитання.


Договір про надання туристичних послуг

Діяльність із надання туристичних послуг підлягає ліцензуванню, що прямо передбачено законодавством України (наказ Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва, Міністерства культури і туризму України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження туроператорської та турагентської діяльності» від 11.09.2007 р. №111/55; далі – наказ). Така діяльність має відповідати низці вимог і умов, серед яких для мінімізації різного роду ризиків слід звернути увагу на пакет документів, який туристична компанія надає, здійснюючи свої послуги. Так, у п. 9.2.2 наказу зазначено, що туроператор під час організації виїзного туризму повинен оформити: заявку туриста або турагента на бронювання туристичної послуги (туристичного продукту); підтвердження сторони, що приймає, про заброньовану туристичну послугу (туристичний продукт); договір з туристом про туристичне обслуговування; ваучер (у випадках, передбачених законодавством); страховий поліс; платіжні документи, що підтверджують оплату туристичних послуг туристом згідно з договором про надання туристичних послуг; транспортні документи (квитки), якщо туроператор надає транспортні послуги або послугу бронювання і придбання квитків; програму туристичного обслуговування. Наявність зазначених документів обов'язкова (за винятком ваучера та квитків), тому, плануючи подорож, слід перевірити надані документи і повідомити туристичну компанію, якщо чогось із переліку не вистачатиме.

Особливу увагу слід звернути на договір про надання туристичних послуг, адже саме його положення мають передбачати різні ризики та можливість їх відшкодування.

Наявність цього документа є обов'язковою умовою. Згідно з договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов'язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов'язується оплатити його.


Істотні умови договору

Виходячи з аналізу зазначених норм можна говорити про істотні умови договору, серед яких законодавець виокремлює такі, як: термін перебування в місці подорожі із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування; вид і категорія транспортних засобів перевезення, а також дата, час і місце відправлення та повернення (якщо перевезення входить до складу послуги); готелі та інші аналогічні засоби розміщення, місце їх розташування, категорія, а також відомості про підтвердження відповідності послуг готелю встановленим вимогам, строк і порядок оплати готельного обслуговування; види і способи забезпечення харчування; мінімальна кількість туристів у групі (за необхідності) і у зв'язку із цим триденний термін інформування туриста про те, що туристична подорож не відбудеться через недобір групи; програма туристичного обслуговування; види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту; інші суб'єкти туристичної діяльності (їх місцезнаходження та реквізити), які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту; страховик, який здійснює обов'язкове та/або добровільне страхування туристів, інших ризиків, пов'язаних із наданням туристичних послуг; правила в'їзду в країну (місце) тимчасового перебування і перебування там; вартість туристичного обслуговування і порядок оплати; форма розрахунку. У разі виникнення спірних ситуацій зацікавлена сторона зможе прямо посилатися на імперативність названих умов.

Якщо ж турист вже уклав договір, але із суб'єктивних чи об'єктивних підстав (у разі Єгипту – через нестабільну ситуацію і надзвичайний стан у країні) бажає розірвати угоду, слід виходити з такого. Кожна зі сторін договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі може вимагати внесення до нього змін чи розірвати його у зв'язку зі зміною істотних умов договору та обставин, якими керувалися при його укладенні. Зокрема, це можливо в таких випадках, як: погіршення умов туристичної подорожі, зміна її строків; непередбачене підвищення тарифів на транспортні послуги; введення нових або підвищення діючих ставок податків і зборів, інших обов'язкових платежів; суттєва зміна курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена ціна туристичного продукту; домовленість сторін (ст. 20 Закону України «Про туризм» (далі – Закон)). Що стосується путівок до Єгипту, турист може керуватися п. 1 ст. 20 Закону, адже в будь-якому разі туроператор надає інформацію про місце подорожі. Відповідно, вона кардинально змінюється у зв'язку з оголошенням надзвичайного стану. Крім того, рівень безпеки знижується, умови пересування країною обмежуються тощо, а це також можна тлумачити як погіршення умов. Але слід звернути увагу на те, що своє право можна реалізувати лише до початку подорожі.


Відмова від договору

Навряд чи можна говорити, що ситуація, яка склалася у Єгипті, була завуальованою чи маловідомою. Навпаки, надзвичайний стан і всі подробиці конфлікту були розголошені на рівні світової спільноти. Отже, важливо звернути увагу на таку гарантію забезпечення прав. Туроператор зобов'язаний повідомити туриста про зміну обставин, обумовлених у договорі, з метою надання можливості відмовитися від нього. При цьому відмова здійснюється без відшкодування обслуговування.

У разі нездійснення виконавцем зазначених дій вони підлягають безумовному оскарженню з відшкодуванням як матеріального збитку, так і моральної шкоди, що передбачено ст. 33 Закону.

Крім того, Законом передбачено, що туроператор або турагент мають право відмовитися від виконання договору лише за умови повного відшкодування замовникові збитків, підтверджених у встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста.

Виходячи зі сказаного, а також враховуючи ситуацію, що склалася, слід говорити про те, що туроператор повинен ініціювати розірвання такого договору, дізнавшись про військові дії або передбачивши, що ситуація в країні подорожі може погіршитися. При цьому і відшкодування має бути відповідне, прямо передбачене законом (повне).

Що стосується відмови від договору з боку туриста, то згідно із Законом він повинен відшкодувати туроператору фактично здійснені ним витрати (документально підтверджені), пов'язані з відмовою. Але в ситуації з Єгиптом навряд чи можна говорити про подібне відшкодування, адже факт надзвичайного стану є загальновідомим, внаслідок чого туроператор не може покласти зобов'язання щодо відшкодування фактичних витрат на туриста: причини розірвання договору є об'єктивними.


Альтернатива

У Розділі III Закону декларується, що безпека в цій галузі, є обов'язковою. Оскільки надані послуги мають характеризуватися таким критерієм, як безпека, обговоримо ще один аспект прав. Законом передбачено, що в разі неможливості надати обумовлені послуги (у нашому випадку – безпечну подорож без правових обмежень усередині країни) туроператор повинен надати альтернативний варіант подорожі, за якого покладання на туриста додаткових витрат виключене. При цьому цілком обґрунтованим є відшкодування різниці між запропонованим і ненаданим варіантом, а також забезпечення повернення туриста в пункт відправлення (або інше місце, на яке погодився турист), якщо альтернативна пропозиція його не влаштує. Тому, укладаючи договорів про надання туристичних послуг, потрібно звернути увагу на умови відшкодування. Якщо ж їх немає, слід обговорити це питання, інакше ви не зможете захистити свої права, отримати належні виплати і замінити умови подорожі альтернативними.

Проте в деяких випадках Закон знімає з туроператора відповідальність. Серед них – форс-мажорні обставини або події, які туроператор (турагент) та інші суб'єкти туристичної діяльності не могли передбачити. Але в ситуації, що склалася в Єгипті, незважаючи на те, що конфліктні дії належать до форс-мажорних, їх навряд чи можна назвати такими, які було неможливо передбачити, адже нестабільна ситуація в країні тривала певний час.

Відстоювати свою правову позицію можна не тільки в контексті умов договору про надання туристичних послуг. Так, норма ст. 25 Закону передбачає право туриста на особисту безпеку, захист життя, прав споживача і майна, тому вимоги до туроператора обґрунтовані щонайменше цим правом, порушення якого приводить у дію припис про відповідальність (ст.ст. 32, 33 Закону). Також ст. 14 Закону говорить, що держава гарантує захист законних прав та інтересів громадян України, які здійснюють туристичні подорожі за кордон. У разі надзвичайних ситуацій держава здійснює заходи захисту українських туристів за кордоном України, у тому числі для їх евакуації з країни тимчасового перебування. Із вказаної гарантії випливає, що захист громадян за ситуації, що склалася в Єгипті, передбачений, а вибір порядку захисту залежить від характеру приватних правовідносин.


***

Отже, радимо споживачам туристичних послуг уважно читати договір на туристичне обслуговування і за необхідності зазначати, які саме побажання необхідно до нього внести, щоб убезпечити себе у подорожі, зберегти свій час, мати змогу врегулювати різного роду суперечки, які можуть виникнути згодом через неякісне надання послуг туристичними компаніями, і, найголовніше, зробити свій відпочинок максимально приємним.


Світлана ТРОФИМЧУК
партнер, адвокат АО «С.Т. Партнерс»


Олена СІБІРЦЕВА
помічник адвоката АО «С.Т. Партнерс»

 

 

 
 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 


Анонс номера
№13-24 | 04 грудня
Тема тижня:
Надрокористування
 
 

Юридичні компанії України

______________________________

     

______________________________